برنامه‌های پژوهشگاه علوم انسانی در هفته پژوهش تشریح شد
کد خبر: 3862925
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰

برنامه‌های پژوهشگاه علوم انسانی در هفته پژوهش تشریح شد

گروه اندیشه ـ معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم انسانی ضمن اشاره به برگزاری 6 پنل تخصصی در هفته پژوهش، از ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان در چهار حوزه به عموم مردم خبر داد.

برنامه‌های پژوهشگاه علوم انسانی در هفته پژوهش تشریح شد

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، به مناسبت فرارسیدن هفته پژوهش، ظهر امروز، ۱۸ آذرماه، برگزار شد.

وی در ابتدا به توضیح درباره دستاورد‌ها و فعالیت‌های ساختاری و اجرایی پژوهشگاه در یک سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: در حوزه دستاورد‌ها و فعالیت‌های ساختاری و اجرایی پژوهشگاه ۱۵ موضوع قابل ذکر است؛ اقدامات همه‌جانبه مدیریت برای بالا نگه‌داشتن سطح رفاهی کارکنان پژوهشگاه، تقویت هرم تخصصی اعضای هیئت علمی، حضور گسترده‌تر در عرصه عمومی و حضور پررنگ و پراستناد علمی در فضای مجازی، گرفتن مجوز مرکز نوآوری و اقدام برای راه‌اندازی آن، اخذ مجوز قطب علمی زبان‌شناسی پیکره‌ای در ایران، رشد قابل توجه در توسعه طرح‌های کاربردی و ورود جدی‌تر پژوهشگاه به مؤسسه علمی نسل سوم.


عمومی‌سازی علم با طرح مباحث کاربردی
وی ادامه داد: دیگر فعالیت‌ها عبارتند از: فعالیت‌های درخور توجه مربوط به اقتصاد مقاومتی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با برگزاری بیش از ۱۰ نشست علمی و چاپ ۶ جلد کتاب در حوزه اقتصاد مقاومتی، تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه زبان‌شناسی، انتشار قریب به ۶۰ جلد کتاب و گزارش ارزشمند علمی و به ثمر نشستن ۱۵ گزارش پژوهشی اثرگذار از مجموعه طرح‌های شاخص، افزایش و ارتقای کسب افتخارات ملی، ارتقای سطح همکاری‌های بین‌المللی پژوهشگاه، متنوع‌سازی گونه‌ها و ژانر‌های تولید محصول و خروجی تحقیقاتی پژوهشگاه مثل استخراج توصیه‌های سیاستی و بسته‌های خدماتی و مشاوره‌ای، رساندن برگزاری کرسی‌های نقد و مناظره و نوآوری به ۱۲ کرسی، گسترش فعالیت‌های ترویجی و عمومی‌سازی علم با طرح مباحث کاربردی و روزآمد.

وی در بخش دیگر سخنان خود به بازشماری دستاورد‌های پژوهشی پژوهشگاه طی یک سال گذشته پرداخت و گفت: از جمله دستاورد‌های پژوهشی می‌توان به این موارد اشاره کرد: رشد کیفیت مجلات، رشد سرانه تولید علم و افزایش چشمگیر کیفیت و کمیت مقالات علمی اعضای هیئت علمی، رشد ۵۰ درصدی اعطای گرنت، چاپ مقالات برتر در نشریات معتبر جهانی، برگزاری مبتکرانه همایش بین‌المللی اثرگذار، مشارکت اثرگذار حدود ۱۰ تن از اعضای هیئت علمی در همایش‌های بین‌المللی، شناسایی ششصد نسخه ارزشمند خطی در کتابخانه استاد مینوی.

اقدامات و موفقیت‌های راهبردی
قبادی در بخش سوم سخنان خود به اقدامات و موفقیت‌های راهبردی مؤثر پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: از جمله اقدامات مؤثر به تصویب رساندن اساسنامه جدید پژوهشگاه، تصویب ساختار سازمانی روزآمد و کارآمد، طراحی تصویب برنامه دوم توسعه راهبردی پژوهشگاه، تقویت نظام‌مندی فرآیند پژوهشی، ارتقای همه‌جانبه جایگاه ملی و بین‌المللی پژوهشگاه، تقویت شبکه نخبگانی و رساندن آن به ۳ هزار نفر است.

در ادامه نشست علیرضا ملایی توانی، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه، به توضیح درباره برنامه‌های هفته پژوهش پرداخت و گفت: از جمله برنامه‌های ما در هفته پژوهش رونمایی از ۴۰ اثر تازه منتشر‌شده در پژوهشگاه است؛ البته تعداد ۱۰۶ عنوان کتاب در دست چاپ داریم که به دلیل مشکل مالی تاکنون منتشر نشده است. رونمایی از سالنامه پژوهشی پژوهشگاه هم از جمله دیگر برنامه‌های این هفته است.

۶ پنل تخصصی
وی ادامه داد: یک مراسم افتتاحیه و یک مراسم اختتامیه خواهیم داشت. همچنین ۶ پنل تخصصی داریم که عمدتاً در خود پژوهشگاه برگزار می‌شوند. مراسم افتتاحیه روز شنبه و مراسم اختتامیه روز دوشنبه برگزار می‌شود. عناوین پنل‌ها هم عبارتند از: «پژوهش، ترویج و افق‌های پیشرفت»، «نقش علوم انسانی در توسعه کشور»، «ظرفیت‌ها و موانع سیاسی، اقتصادی پژوهش و افق‌های پیشرفت»، «تعامل پژوهشی در سطح بین‌المللی و افق‌های پیشرفت»، «تعامل پژوهشی در سطح بین‌المللی و افق‌های پیشرفت» و «پژوهش‌های علوم انسانی و مسئله پیشرفت».

وی در ادامه گفت: کار متفاوت هفته پژوهش امسال این است که قرار است در محل ساختمان آ. اس. ب نمایشگاهی برگزار کنیم. در این نمایشگاه خدمات مشاوره‌ای در حوزه تحصیلی، مشاوره خانواده، و مشاوره فلسفی به والدین و مشاوره خلاقیت با حضور اساتید پژوهشگاه به صورت رایگان ارائه خواهد شد. همچنین بخشی از فعالیت‌های پژوهشگاه به نمایش درمی‌آید و برخی آثار هم جهت فروش قرار داده می‌شود.

انتهای پیام
captcha