فعالیت‌های هفته پژوهش در جامعةالمصطفی(ص) تشریح شد
کد خبر: 3863311
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶

فعالیت‌های هفته پژوهش در جامعةالمصطفی(ص) تشریح شد

گروه حوزه‌های علمیه – معاون پژوهشی جامعةالمصطفی العالمیة(ص) شعار این مرکز را برای هفته پژوهش «پژوهش و تمدن نوین اسلامی» اعلام کرد و گفت: برنامه‌های هفته پژوهش از ۲۳ تا ۲۸ آذر برگزار می‌شود و نخستین برنامه هفتمین نشست دوره‌ای رؤسای مراکز پژوهشی است و نمایشگاه آثار پژوهشی در ۲۴ آذرماه افتتاح می‌شود.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید عبادی، معاون پژوهشی المصطفی(ص)، در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش در ستاد مرکزی المصطفی(ص) برگزار شد، اظهار کرد: پژوهش از ابزار‌هایی است که برای رفع محدودیت اطلاعات و رفع محدودیت دید به کار می‌رود و به خبرنگاری هم مرتبط است. در هفته‌های گذشته برخی مسائل را در اقصی نقاط کشور رخ داد که با عدم شفاف‌سازی مسئولان موجب ایجاد شائبه‌هایی شد؛ بنابراین کار خطیر شما این است که در این مسیر تلاش روزافزون کنید.

عبادی گفت: نگرش اسلام به آینده بشریت برقراری تمدن منسجمی است که بر اساس یک‌سری فرایند‌ها شکل می‌گیرد و آن‌ها نیز برگرفته از داده‌های دینی است؛ هویت هر تمدنی یعنی زندگی جمعی که توأم با یک‌سری نظام‌ها و سیستم‌های فرهنگی، امنیتی، حکومتی، قضاوتی، خدماتی، شهری و اخلاقی است.

معاون پژوهش جامعةالمصطفی(ص) العالمیة با اشاره به اینکه یک پژوهش اساسی باید در راستای تمدن‌سازی حرکت کند، افزود: پژوهش اولاً باید بتواند نگرش نظام‌مندی را به دین داشته باشد. ثانیاً تعاملات آن را هم در زندگی جمعی میسر کند. المصطفی(ص) تلاش می‌کند تا دانش‌آموختگان خود را در راستای تمدن‌سازی آماده کند و روحیه تحقیق و پژوهش نیز بسیار مهم است و باید پژوهشگران و محققان قابلی را پرورش بدهیم.

وی با پرداختن به تفاوت بین طلاب ایرانی و خارجی، بیان کرد: بخشی از اقدامات المصطفی(ص) این است که غم و اندوه و غربت روحی مهاجران را جبران کند و با توجه به نیازسنجی آن‌ها، پژوهش‌های عمیقی را منتشر کند که کاربردی باشد و صرفاً انبوه‌سازی و جمع‌آوری اطلاعات نباشد.

پژوهش و تمدن نوین اسلامی

رئیس سابق دانشگاه المصطفی(ص) در کابل با ذکر فعالیت‌های پژوهشی این مرکز دینی و حوزوی، از انتشار بیش از سه هزار اثر تألیفی و ترجمه‌ای در قالب کتاب و مقاله و ۹۹ نشریه علمی خبر داد و افزود: این مرکز ۶ هزار دانش‌آموخته و استاد دارد که هزار و ۴۱ اثر از سال ۹۰ تولید شده و از این تعداد ۳۰ هزار مورد است. شعار هفته پژوهش جامعةالمصطفی(ص) «پژوهش و تمدن نوین اسلامی» است. نگرش اسلام به آینده بشریت در قالب یک تمدن یکپارچه بوده که بر اساس فرایند‌هایی برگرفته از داده‌های دینی است. هویت تمدن یکپارچه در سایه نظام‌هایی دینی است. این نظام‌ها مانند نظام سیاسی، امنیتی، فرهنگی و امنیتی  در یک پیوستگی و همبستگی در همه ابعاد زندگی انسان می‌کوشد تا تمدن بشری را محقق سازد.

وی پژوهش‌های این مرکز را در جهت استخراج نظام‌های دینی دانست و گفت: تغییر انسان‌ها نخستین گام در جهت حرکت به سمت تمدن اسلامی است و این مرکز در جهت استخراج چگونگی این تغییرات تلاش می‌کند. در حوزه ترجمه و تألیف سه هزار و ۸۰۰ اثر نتیجه تلاش اساتید و دانش‌پژوهان بوده است. 

‌عبادی گفت: کتب منتشرشده در انتشارات مرکز به ۲۵ زبان دنیا ترجمه شده است. همچنین از سال 1390، ۱۹ کرسی آزاداندیشی و ۸۵ انجمن علمی تشکیل شده و ۱۲۵ همایش داخلی و خارجی، دو هزار و ۸۰۰ نشست علمی و۵۰۰ کارگاه علمی از سوی معاونت پژوهشی  برگزار شده است.

۲۰۷ اثر جدید

وی از آغاز برنامه‌های جامعةالمصطفی(ص) به مناسبت هفته پژوهش خبر داد و گفت: این برنامه‌ها از ۲۳ تا ۲۸ آذر برگزار می‌شود و نخستین برنامه هفتمین نشست دوره‌ای رؤسای مراکز پژوهشی است که رئیس جامعةالمصطفی(ص) سخنرانی خواهد کرد. افتتاح نمایشگاه آثار پژوهشی المصطفی(ص) در یکشنبه، ۲۴ آذرماه، انجام می‌شود. ۳۰ مرکز داخلی و خارجی برای شرکت در نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند و نمایشگاه با حضور مدیران و معاونان و رئیس جامعةالمصطفی(ص) در حسینیه قدس مجتمع امین آغاز به کار می‌کند.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه از ۲۰۷ اثر منتشرشده در سال ۹۷ رونمایی می‌شود و در طول هفته پژوهش نمایشگاه از ساعت ۱۰ الی ۱۲ آماده پذیرایی از علاقه‌مندان حوزه پژوهش است. ۲۵ آذرماه اجلاس نکوداشت پژوهشگران برتر برگزار می‌شود.  ۲۷ آذرماه نیز اجلاسیه اساتید، مدیران و دبیران پژوهشی نیز از ساعت ۹ الی ۱۲ در سالن عارف الحسینی مجتمع آموزشی عالی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

‌عبادی در پایان از برگزاری دو برنامه در ۲۸ آذرماه خبر داد و گفت: اختتامیه نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاورد‌های پژوهشی المصطفی(ص) العالمیة صبح پنجشنبه، ساعت ۹ در مجتمع امین و سپس نشست علمی «پژوهش، حوزه و بین‌الملل» ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ در مدرسه فیضیه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha