کد خبر: 3867429
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴

ارزیابی نظریه انقطاع عذاب جهنم در فصلنامه «پژوهش‌‌های قرآنی»

گروه اندیشه ـ نود و دومین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش‌‌های قرآنی» شامل 7 مقاله منتشرشد.

به گزارش ایکنا؛ نود و دومین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش‌‌های قرآنی» به صاحب‌امتیازی صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شد.

عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «مطالعه معناشناختی دیدگاه یحیی‌بن سلام در باب واژگان قرآنی»، «ارزیابی نظریه انقطاع عذاب جهنم در اندیشه دکتر صادقی تهرانی»، «تحلیل گفتمان انتقادی داستان حضرت موسی (ع) در قرآن کریم (براساس الگوی نورمن فرکلاف)»، «جستاری در تفسیر«اربعه ایام» سوره فصلت»، «کارکردشناسی تکرارِ قصه‌های قرآن با تأکید بر همبستگی آیات سوره‌ها در هدف (مطالعه موردی قصه قوم ثمود)»، «مقایسه دو رویکرد قرآنی و حدیثی در تفسیر «ظلم» به «شرک» در آیه 82 سوره انعام»، «بررسی مقاله «عقود و عهود» از دایره المعارف قرآن «لیدن»».

ارزیابی نظریه انقطاع عذاب جهنم

در چکیده مقاله «ارزیابی نظریه انقطاع عذاب جهنم در اندیشه دکتر صادقی تهرانی» می‌خوانیم: «مشهور اندیشه‌‌وران مسلمان، جاودانگی عذاب جهنم را پذیرفته و برخی آن‌ را اجماعی دانسته‌‌اند. اما در این میان، برخی اندیشه‌‌وران نظیر ابن‌‌عربی، ابن‌‌تیمیه، ابن‌‌قیم جوزیه، رشیدرضا و دکتر صادقی تهرانی، نظریه انقطاع عذاب جهنم را برگزیده‌‌اند که در این میان، دکتر صادقی تهرانی، اهتمام ویژه‌ای به بررسی این نظریه داشته، ضمن نقد نظریه جاودانگی عذاب جهنم، زوایای مختلف نظریه انقطاع عذاب را به‌‌طور گسترده در مباحث تفسیر و کلامی خویش بررسی کرده که نوشتار حاضر، به تنظیم و ارزیابی دیدگاه وی پرداخته است. از رهگذر این جستار، مشخص می‌شود که به باور دکتر صادقی تهرانی، واژه «خلود» نه‌‌تنها در فرهنگ لغوی، بلکه در آیات قرآنی نیز بیانگر «بقای طولانی» است، نه «جاودانگی» و آنچه از آیات قرآنی در مورد جاودانگی استفاده می‌شود، «جاودانه ‌بودن در آتش» است، نه «جاودانه‌ بودن آتش». اما به‌‌نظر می‌رسد این نظریه که وام‌‌گرفته از پیشینیانی نظیر ابن‌‌تیمیه، ابن‌‌قیم جوزیه، رشیدرضا و دیگران است، پذیرفتنی نیست و نه‌‌تنها فاقد دلیل عقلی معتبر، بلکه با فرهنگ قرآنی نیز ناسازگار است.»

بررسی مقاله «عقود و عهود» از دایره المعارف قرآن «لیدن»

در طلیعه مقاله «بررسی مقاله «عقود و عهود» از دایره المعارف قرآن «لیدن»» آمده است: «مقاله حاضر به ترجمه و نقد مقاله «عقود و عهود» از دایره‌المعارف قرآن «لیدن» پرداخته است. نویسنده مقاله‌ به دو واژه «عقد» و «عهد» در قرآن کریم و وجوه تفاوت آنها، مباحث کلی مرتبط با عقد بیع، مصادیق عقد، حق فسخ و تفاسیر مختلف از مفهوم «عقد» و «عهد» پرداخته است. عقود و قراردادها از مباحث مهم کتب فقهی هستند، به‌خصوص بیع که چنانکه خود نویسنده اذعان دارد، هسته تمام التزامات قانونی را تشکیل می‌دهد و بسیاری قراردادها مبتنی بر الگوی بیع هستند. نویسنده مقاله‌ مفهوم «عقد» و «عهد» و تفاوت آنها را به خوبی تبیین نکرده است. در عوض بیش از حد لازم به شرح واژه‌های مرتبط، مثل «میثاق» یا واژه‌های «ولیّ» و «والی» که ارتباط مستقیم با موضوع ندارد، پرداخته است. در مقاله حاضر اشکالات مطرح شده و پاره‌ای از ایرادات دیگر مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.»

انتهای پیام
captcha