قرآن‌پژوهی مرحوم رامیار بدون تحصیل علوم قرآنی دانشگاهی
کد خبر: 3868375
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶

قرآن‌پژوهی مرحوم رامیار بدون تحصیل علوم قرآنی دانشگاهی

گروه معارف - استاد پیشکسوت دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: مرحوم دکتر محمود رامیار در میان اهل علم به قرآن‌پژوه معروف است، در حالی که تحصیلات دانشگاهی وی علوم قرآنی نبوده و اساساً در آن زمان تحصیل رشته علوم قرآنی در دانشگاه مرسوم نبوده است.

قرآن‌پژوهی مرحوم رامیار بدون تحصیل علوم قرآنی دانشگاهیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدکاظم طباطبایی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد شامگاه گذشته، یازدهم دی‌ماه در نشست «شب محمود رامیار» از مجموعه شب‌های بخارا در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی اظهار کرد: محمود رشتی‌زاده معروف به رامیار در سال ۱۳۰۱ در مشهد به دنیا آمد، استاد واعظ‌زاده که با مرحوم رامیار همکاری داشته و همواره از خدمات علمی او تجلیل به عمل می‌آورد، می‌گوید رامیار چند سال در حوزه‌علمیه تحصیل داشته، اما در اسناد و مدارک و حتی در گفتگوهای خود در این مورد هیچ گفته نشده است.

وی افزود: مرحوم رامیار در سال ۱۳۲۰ سه ساله اول متوسطه را می‌گذراند، در سال ۱۳۲۳ متقاضی شغل تندنویسی در مجلس شورای ملی می‌شود، علت خط خوبی که داشت در شغل پاک‌نویس صورت‌جلسات مجلس استخدام می‌شود و پس از دریافت مدرک لیسانس از دانشگاه تهران در سال ۱۳۲۹ به خدمت سربازی احضار می‌شود.

طباطبایی ادامه داد: مرحوم رامیار در سال ۱۳۳۵ موفق به دریافت لیسانس علوم سیاسی در دانشکده حقوق دانشگاه تهران می‌شود و تحصیلات خود را در مقطع دکترا ادامه می‌‌دهد، ایشان بعدها با کناره‌گیری از مشاغل خود و جهت تحقیق و پژوهش عازم خارج از کشور می‌شود، رامیار بنا به آنچه اعلام کرده برای تحقیق و پژوهش بیشتر در حوزه مطالعات مستشرقان و به علت فراهم بودن شرایط به اسکاتلند سفر می‌کند.

وی اضافه کرد: مرحوم رامیار پس از بازگشت به ایران به مقام استادی نائل آمد، ایشان پس از بازنشستگی و زمان اوج گرفتن بیماری سرطان ویرایش چاپ دوم کتاب تاریخ قرآن خود پرداخت و توانست چاپ دوم را با حجم ۲ برابر چاپ اول تسلیم ناشر کند، برای انجام معالجات خود بریتانیا سفر کرد، اما معالجات اثرگذار نشد پس از مرگ پیکر او را در اسکاتلند خاک سپردند.

اهدا کتابخانه شخصی به دانشگاه

طباطبایی با اشاره به فعالیت‌ها و مشاغل علمی مرحوم رامیار از جمله ریاست دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: پس از مرگ مرحوم رامیار کتابخانه شخصی او را به دانشکده‌های الهیات و ادبیات دانشگاه فردوسی و همچنین دانشکده الهیات دانشگاه تهران اهدا کردند، مرحوم رامیار در میان اهل علم به قرآن‌پژوه معروف است، در حالی که تحصیلات دانشگاهی وی علوم قرانی نبوده و اساساً در آن زمان تحصیل رشته علوم قرآنی در دانشگاه مرسوم نبوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به جنبه‌های شخصیت مرحوم رامیار اظهار کرد: او در دهه ۳۰ از پیروان دکتر محمد مصدق بود و در سال‎های پس از کوتاه با نهضت ملی همکاری می‌کرد، مرحوم رامیار با لحنی ملایم صحبت می‌کرد و همچنین بنابر گفته همکارانش او مردی سخاوتمند، بلندنظر، آینده نگر، کاردان و منضبط بود و از صداقت و قدرشناسی بهره داشت و با نفوذ معنوی و اقتدار علمی بیش از ۳۰ سال به دانشگاه خدمت کرد.

وی با بیان خدماتی از مرحوم رامیار گفت: ساختن ساختمان مجلل و راه‌اندازی دانشکده الهیات در اراضی دانشگاه فردوسی از جمله فعالیت‌های مرحوم رامیار بود.

انتهای پیام
captcha