مشکل بشر امروز عمل است نه علم
کد خبر: 3868425
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد:

مشکل بشر امروز عمل است نه علم

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد حوزه علمیه گفت: مشکل بشر امروز آن است که به چیزهایی که می‌داند هم باور ندارد و عمل نمی‌کند؛ او می‌داند مرگ حتمی است ولی طوری در دنیا زندگی می‌کند که گویا قرار نیست طعم مرگ را بچشد.

مشکل بشر امروز عمل است نه علمبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، 12 دی ماه، در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با اشاره به آیات ابتدایی سوره مبارکه نبأ، گفت: در ابتدای این سوره سخن از نبأ عظیم است و تفاسیر مختلفی در مورد نبأ هست، ولی سازگارترین معنا برای آن قیامت است. قیامت موضوعی است که برای همه بشر مسلم نیست و برخی در آن تردید دارند. لذا در مورد آن از یکدیگر سؤال می‌کنند ولی قرآن می‌فرماید به زودی حقیقت ماجرا را خواهند فهمید.

هادوی تهرانی با بیان اینکه عمده انسان‌ها در مسئله پذیرش معاد باور علمی دارند و می‌دانند که می‌میرند و اجمالاً قیامتی برپا خواهد شد، افزود: مشکل بیشتر افراد این است که خیلی از مسائلی را که می‌دانند هم باور ندارند و به آن عمل نمی‌کنند، یعنی مشکل علمی ندارند، بلکه مشکل در عمل و رفتار آنان است.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه قیامت در نگاه قرآن بسیار نزدیک است ولی ما آن را دور می‌دانیم، تصریح کرد: یکی از مواردی که ما در آن شک نداریم مسئله مرگ است؛ همه ابنای بشر می‌دانند که روزی می‌میرند ولی چند درصد مردم دنیا واقعاً باور دارند که می‌میرند. اگر حتی قیامت هم نباشد و تنها فقط همین عمر محدود را داشته باشیم، آیا باز انسان عاقل حاضر می‌شود برای عمر محدود اینقدر خود را به حرص و آز و طمع بیندازد و این همه حلال و حرام کند.

وی اظهار کرد: هیچ کدام از ما ذره‌ای در اینکه در دنیا ابدی نیستیم تردید نداریم و می‌دانیم که ممکن است یک دقیقه و یک ساعت و چند سال دیگر بمیریم ولی باز هم چون باور نداریم این وضعیت را در دنیای کنونی شاهدیم.

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: مرگ آغاز یک ماجرای بی‌پایان است و اگر به ابدی بودن زندگی خود در قیامت باور و یقین داشته باشیم، خیلی از اعمال و وضعیت سیاست، اقتصاد، فرهنگ، اخلاق و اجتماع ما درست خواهد شد و شاهد این همه مشکلات خانوادگی، سیاسی و اقتصادی نخواهیم بود.

هادوی تهرانی با بیان اینکه مشکلات امروز بشر ریشه در همین تفکر نادرست دارد، تصریح کرد: اگر به این اعتقاد مبنایی که می‌تواند ریشه رفتارهای ما باشد بازگردیم، بسیاری از مشکلات رفع خواهند شد.

انتهای پیام
captcha