کتابخانه مؤسسه معصومیه؛ گنجینه‌ای با 41 هزار اثر
کد خبر: 3871486
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵

کتابخانه مؤسسه معصومیه؛ گنجینه‌ای با 41 هزار اثر

گروه حوزه‌های علمیه ــ سه راه سالاریه و بلوار امین در قم بیش از آنکه نمادی از علم و فرهنگ باشد، به واسطه پاساژهای بزرگ تجاری و کافی‌شاپ‌ها و مجتمع‌های خرید به عنوان مرکزی تجاری و اقتصادی شناخته می‌شود، اما کمی بالاتر گنجینه‌ای کم‌نظیر با 41 هزار کتاب و پایان‌نامه از علوم مختلف اسلامی در داخل مؤسسه حوزوی معصومیه پذیرای علاقه‌مندان است.

گنجینه‌ای با 41 هزار کتاب؛ چشم‌انتظار حمایت حوزه/ تکمیلیبه گزارش ایکنا، کمی بالاتر از سه راه سالاریه، جنب مرکز مدیریت حوزه خواهران و داخل مؤسسه آموزش عالی معصومیه (خواهران)، کتابخانه‌ای هست با بیش از 41 هزار کتاب، ده‌ها کتاب مرجع و صدها پایان‌نامه، گنجینه‌ای کم‌نظیر از علوم مختلف اسلامی و این کتابخانه بیش از 8 سال هم قدمت ندارد.

در گوشه‌ای از ساختمان مؤسسه آموزش عالی معصومیه (خواهران)، پله‌های نسبتاً زیادی را به سمت پایین طی می‌کنم تا به مخزنی عظیم از کتب تفسیری، قرآنی، اسلامی و حوزوی می‌رسم؛ جایی که به گفته مرتضی ذاکری، مسئول کتابخانه، بیش از 41 هزار و 500 کتاب را در خود جای داده و ظرفیت نگهداری بیش از 75 هزار کتاب را دارد.

کتابخانه از قفسه‌های مختلف کتب تفسیری، کلامی، اعتقادی و فقهی و ... تشکیل شده است؛ در قفسه کتب تفسیری برخی از برترین تفاسیر جهان اسلام مانند درالمنثور، المیزان، فخررازی، مجمع البیان، کشاف زمخشری، تبیان، طبری، تفسیر قمی و منهج الصادقین و قاموس قرآن به چشم می‌خورد.

در این محل بیش از 41 هزار کتاب به زبان‌های عربی و فارسی وجود دارد که بیشتر آن‌ها تخصصی است؛ او می‌گوید که کتاب‌ها را با نیازسنجی از استادان، مدیران گروه‌ها و اعضای هیئت علمی مؤسسه، تهیه می‌کنیم تا کاربردی و قابل استفاده باشند نه آنکه در قفسه‌ها خاک بخورند.

گنجینه‌ای با 41 هزار کتاب؛ چشم‌انتظار حمایت حوزه

مسئول کتابخانه مؤسسه معصومیه با بیان اینکه هنوز از آثار جراحت شیمیایی دفاع مقدس رنج می‌برد و سخن گفتن و ایستادن برایش آسان نیست، قفسه‌ها را یکی یکی و با حوصله نشانم می‌دهد و می‌گوید: روزانه به صورت میانگین نزدیک به صد مراجعه‌کننده به بخش‌‌های مختلف کتابخانه داریم، طوری که در برخی مواقع با کمبود صندلی روبه‌رو هستیم و حتی اگر مخاطبان ما درخواست‌هایی را برای مقاله، پایان‌نامه و حتی کتبی بدهند، برای آنان از کتابخانه‌های دیگر امانت می‌گیریم یا از طریق کتابخانه الکترونیکی تهیه می‌کنیم.

عضویت نزدیک به 1000 طلبه

کتابخانه مؤسسه معصومیه گرچه از سال 1390 هیئت کتابخانه به خود می‌گیرد، ولی فعالیت رسمی آن از سال 1392 آغاز شد و در مدت کمتر از شش سال توانسته چندین هزار جلد کتاب را در مخزن اصلی و بیش از هزار پایان نامه و تحقیقات را در مخزن فرعی خود ذخیره و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. کتابخانه 975 طلبه از سطح دو تا 4 عضو دارد که طلاب مؤسسه معصومیه از آن بهره می‌برند، ولی طلاب خواهر با در دست داشتن کارت ملی از مراکز حوزوی دیگر هم بدون محدودیت و پرداخت هزینه می‌توانند استفاده کنند.

گنجینه‌ای با 41 هزار کتاب؛ چشم‌انتظار حمایت حوزه

حسین مغفوری، کارشناس کتابداری کتابخانه، که ناظر این گفت‌وگوست وارد گفت‌وگو می‌شود و با اشاره به اینکه بخش علوم قرآنی کتابخانه، بسیار غنی است، اظهار می‌کند: برخی استادانی که از کتابخانه بازدید داشته‌اند، بارها به غنای آثار علوم قرآنی و تفسیری کتابخانه تأکید کرده‌اند؛ شاید نزدیک به 300 کتاب فاخر در عرصه علوم قرآنی و تفسیری در مخازن وجود داشته باشد. همچنین کتابخانه در مطالعات مقارن میان مذاهب اسلامی و شیعه و فرق اهل سنت هم آثار بسیار خوبی دارد.

مسئول کتابخانه هم با ذکر اینکه فقه و اصول، فلسفه اسلامی، کلام اسلامی، تاریخ اسلامی و فقه و مطالعات اسلامی زنان و ... از جمله عناوین کلی آثاری است که در کتابخانه نگهداری می‌شود، می‌افزاید: دست‌کم بیش از 30 اثر  از آیت‌الله رسولی محلاتی است که اخیراً فوت کردند و عمدتاً آثار قرآنی این عالم بزرگوار در این کتابخانه موجود است.

مراجعه روزانه نزدیک به صد نفر به کتابخانه آن هم در شرایطی که وضعیت مطالعه در کشور رضایت‌بخش نیست آمار قابل قبولی است؛ ذاکری درباره کمبود سرانه مطالعه در کشور بیان می‌کند: متأسفانه دسترسی مردم به کتاب به خصوص با افزایش قیمت آن کمتر شده است، گرچه نباید از فضای مجازی و مشغول کردن ذهن و فکر مردم به خود غافل باشیم؛ تلاش کرده‌ایم تا حضور فعالی در عرصه مجازی داشته باشیم و تا جایی که اطلاع دارم دفتر تبلیغات اسلامی که ما در زیر مجموعه ساختاری آن هستیم تاکنون چندین هزار کتاب را در کتابخانه مجازی خود قرار داده و سیاست ما هم حرکت به سمت تولید آثار صوتی و بارگذاری مجازی آن‌هاست.

گنجینه‌ای با 41 هزار کتاب؛ چشم‌انتظار حمایت حوزه

پای درددل‌های صمیمی

ذاکری با بیان اینکه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه نزدیک به 8 کتابخانه دارد که یکی از آن‌ها همین کتابخانه است، به گلایه دوستانه‌ای هم اشاره می‌کند و آن چشم‌انتظاری برای نیم‌نگاه مسئولان در حمایت از این کتابخانه است.

گنجینه‌ای با 41 هزار کتاب؛ چشم‌انتظار حمایت حوزه

هزار پایان‌نامه در بخش مرجع

البته کتابخانه مؤسسه معصومیه منحصر به همین مخزن اصلی نیست؛ در کنار راه خروجی اتاقی با متراژ بیش از صد متر وجود دارد که به بخش مرجع معروف است؛ در این  بخش بیش از هزار پایان‌نامه در سطح دو تا 4 وجود دارد. جعفری‌نیا، کتابدار بخش مرجع کتابخانه در این باره می‌گوید: حدوداً 200 عنوان از پایان‌نامه‌ها برای سطح سه و عمدتاً برای سطح دو و تعداد محدودی هم برای سطح چهار است؛ در این بخش دانشنامه‌ها، واژه‌نامه‌ها و دایرة‌المعارف‌های اسلامی طبقه‌بندی شده‌اند و تعدادی مجله هم که در حوزه تولید می‌شود در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

وی می‌افزاید: پایان‌نامه‌های سطح دو که قرار است از این به بعد چاپ نشوند، بلکه به صورت مقاله از سوی دانش‌پژوه ارائه شود و در قالب پی دی اف در اختیار کتابخانه قرار گیرد.

گنجینه‌ای با 41 هزار کتاب؛ چشم‌انتظار حمایت حوزه

دسترسی مخاطبان به صد نرم‌افزار علوم اسلامی 

این بخش با هدف نیازسنجی، شناسایی و گردآوری اطلاعات منابع الکترونیکی و پایگاه‌های اطلاعاتی فعالیت می‌کند و مجهز به رایانه‌هایی با همه تجهیزات جانبی و ظرفیت 15 کاربر همزمان متصل به شبکه اینترنت است؛ این واحد بیش از 100 نرم‌افزار علوم اسلامی دارد. 

اتاق مشاوره پژوهشی

جدیدترین بخش کتابخانه مؤسسه معصومیه اتاق مشاوره است که فروردین امسال راه‌اندازی شد؛ جایی که به گفته مسئول کتابخانه با استقبال طلاب در این مدت مواجه بوده است؛ در این بخش 12 استاد در سطوح دو تا 4 و در رشته‌های فقه و اصول؛ فلسفه و کلام، تفسیر و علوم قرآن، تاریخ، اخلاق، مطالعات زنان و سواد اطلاعاتی مشغول مشاوره به دانش‌پژوهان هستند و تاکنون بیش از 100 پژوهشگر از مشاوره آنان بهره‌مند شده‌اند.

انتهای پیام
captcha