تأثیرات فرهنگی و اقتصادی شکست هیمنه آمریکا پیگیری شود
کد خبر: 3871729
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد:

تأثیرات فرهنگی و اقتصادی شکست هیمنه آمریکا پیگیری شود

گروه حوزه‌های علمیه ــ حجت‌الاسلام قائمی‌نیا با بیان اینکه انتقام خوب از آمریکا احساس خودباوری و توانمندی را در ملت ایران بالا برد و عظمت پوشالی آمریکا را درهم شکست، اظهار کرد: این ماجرا باید با نگاه‌های دقیق‌تر فرهنگی و تاریخی مورد بررسی قرار بگیرد. قطعاً تأثیرات فرهنگی و اقتصادی آن باید دنبال شود و تأثیر آن در بعد بین‌المللی هم مورد توجه قرار بگیرد.

قائمی نیا حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا قائمی‌نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: شهادت شهید سلیمانی برکات زیادی برای ایران، منطقه و حتی مسلمان و آزادی‌خواهان جهان داشت و مردم دنیا را از شرارت‌های آمریکا آگاه کرد.

وی افزود: تلافی ایران هم بسیار معقول و حساب شده بود و از دستاوردهای شهادت سردار و همرزمانش شمرده می‌شود؛ این تلافی و انتقام خوب، قطعاً احساس خودباوری و احساس توانمندی را در ملت ایران بالا برد و عظمت پوشالی آمریکا را در هم شکست و نشان داد آن طور که آن‌ها مدعی ابرقدرتی هستند شکنندگی هم دارند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه این ماجرا ابعاد خاصی دارد، تصریح کرد: باید این ماجرا با نگاه‌های دقیق‌تر فرهنگی و حتی تاریخی مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد و به درستی موشکافی شود و حتی در کشورهای منطقه درباره نگاه مردم منطقه به این ماجراجویی آمریکا بررسی آماری داشته باشیم. قطعاً تأثیرات فرهنگی و اقتصادی آن باید دنبال و تحلیل شود و تأثیر آن در بعد بین‌المللی هم مورد توجه قرار بگیرد.

بررسی علمی تأثیرات شهادت سردار سلیمانی

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه باید روی ابعاد مختلف این قضیه کار کنیم و به صرف یک اتفاق به آن نگاه نکنیم، اظهار کرد: قطعاً این حادثه پیامدهای زیادی دارد، گرچه آمریکا و متحدانش تلاش کردند با حادثه هواپیمای اوکراین این مسئله را تحت‌الشعاع قرار دهند، ولی باید زیرکانه عمل کنیم و آگاهی‌های لازم را در مورد سقوط هواپیما به مردم بدهیم.

وی تصریح کرد: ماجرای شهادت سردار سلیمانی باید دائماً در دستور کار مسئولان و کارشناسان باشد و در این زمینه مقالاتی نوشته شود و سمینارهایی برگزار کنیم تا این پدیده فراموش نشود.

احتمال مداخله آمریکا در حادثه هواپیما

قائمی‌نیا درباره اینکه شهادت سردار سلیمانی سرمایه اجتماعی اعتماد عمومی و وحدت مردم را بسیار بالا برد، ولی یک کار نادرست در اطلاع‌رسانی حادثه هواپیما آن را تحت‌الشعاع قرار داد. نمی‌توانستیم معقولانه‌تر عمل کنیم، بیان کرد: به نظرم اولین کار این است که مردم مجدداً به صحنه بیایند و از نیروهای مسلح حمایت کنند، گرچه این به معنای آن نیست که اتفاقی که رخ داد دردناک و حادثه بدی نبوده است.

وی با بیان اینکه اشتباهات داخلی به این ماجرا دامن زده، ولی به نظر بنده قطعاً مسبب خارجی دارد که خبرگان کار باید نظر دهند، اظهار کرد: معتقدم آمریکا در ماجرای سقوط هواپیما دست داشت. البته متخصصان سایبری باید آگاهی لازم را به ملت بدهند.

قائمی‌نیا افزود: این ماجرا هرچند دردناک و فاجعه بود، ولی باز در مقابل پیروزی ایران ناچیز است و همه باید به این مسئله مهم توجه کنیم؛ نباید دستاورد پیروزی ایران در انتقام از آمریکا را فراموش کنیم؛ دشمنان در تلاش هستند که فقط بر روی ماجرای هواپیما تمرکز کنند و دستاورد پیروزی را نادیده بگیرند. مردم باید خودشان به صحنه بیایند و حمایت خود را از سپاه و نظام در پاسخگویی به آمریکا اعلام کنند و دوباره به همان روحیه روزهای تشییع سردار سلیمانی بازگردیم.

وی با اشاره به نزدیکی ایام 22 بهمن و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد: معتقدم این اتفاق یعنی حضور مردم در صحنه و حمایت مجدد از نظام و وحدت و همدلی به زودی در میان مردم بروز خواهد کرد. البته نخبگان و تحلیلگران سیاسی همواره در چنین حوادثی از مردم عقب بوده‌اند و مردم نشان داده‌اند که تحلیل درستی از حوادث دارند.

لزوم نگرش واقع‌بینانه

قائمی‌نیا در پاسخ به اینکه چرا با ناپختگی در ارائه اطلاعات لازم به رسانه‌ها سبب سردرگمی آنان و بی‌اعتمادی مردم به رسانه‌ها شدیم، اظهار کرد: در این زمینه می‌شد بهتر و زودتر عمل کرد که این مسئله جای شک و شبهه ندارد، ولی قبول کنیم که شرایط کشور عادی نبود؛ از یک‌طرف در جنگ قریب‌الوقوع با آمریکا قرار داشتیم و از طرفی همه کشور در حالت آماده‌باش بودند. لذا باید واقع‌بین باشیم.

وی اذعان کرد: نمی‌دانم که بررسی علل حادثه زمان‌بر بوده یا ماجرای دیگری دلیل این تأخیر بوده است؛ دست‌کم باید اعلام می‌شد که علت حادثه را بعداً اعلام خواهیم کرد و با قاطعیت نمی‌گفتند که علت آن اختلال در هواپیماست. انتظار و سؤال مردم هم این بود که اگر واقعاً شرایط بحرانی بود باید پرواز هواپیماها حداقل یک یا دو روز لغو می‌شد.

صداقت؛ راه کسب اعتماد عمومی

قائمی‌نیا با بیان اینکه مطمئناً ارائه پاسخ مناسب به مردم در مورد شبهات و سؤالات ایجاد شده بسیاری از مسائل را برطرف می‌کند، ابراز کرد: روایات متعددی در مورد بیان صادقانه داریم که راه نجات ما از حوادث را در همین مسئله می‌دانند. از جمله پیامبر(ص) فرموده‌اند که راه نجات در صداقت است؛ البته مردم از مسئولان انتظار ندارند که مسائل طبقه‌بندی شده را در اختیار آنان بگذارند، ولی مطمئناً اعتماد به مردم منافع زیادی برای نظام دارد.

قائمی‌نیا با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم حادثه هواپیما ماجرای انتقام ایران و شکست آمریکا را تحت‌الشعاع قرار دهد، افزود: برای بالا بردن سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی، رابطه صادقانه میان مردم و مسئولان لازم است؛ امام علی(ع) در تعبیری فرمودند: «الصِّدْقُ صَلاحُ کُلِّ شَیْءٍ واَلْکِذْبُ فَسادُ کُلِّ شَیْءٍ؛ راستگویی مایه صلاح هرچیز است و کذب و دروغگویی ریشه همه فسادهاست».

وی در پایان گفت: مردم به نیروهای مسلح اعتماد دارند و اگر آن‌ها اطلاعات لازم را به مردم بدهند مطمئناً بخش زیادی از جامعه آن را می‌پذیرند. مطمئنم که شاهد حضور دوباره مردم در صحنه و تکرار وحدت باشکوه مردم، که حاصل خون شهدای اخیر بود، خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha