الگوی بشر باید از جنس خودش باشد
کد خبر: 3872421
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹
آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد:

الگوی بشر باید از جنس خودش باشد

گروه اندیشه ـ آیت‌الله هادوی تهرانی ضمن اشاره به اینکه در سوره مریم بر بندگی و الگو بودن حضرت عیسی تاکید شده است، تصریح کرد: اساساً خداوند نمی‌تواند برای بشر الگو باشد، بلکه الگوی بشر باید از جنس بشر باشد.

به گزارش ایکنا؛ سی و هشتمین جلسه تفسیر قرآن آیت‌الله هادوی تهرانی با محوریت سوره زخرف، صبح امروز برگزار شد. وی در این جلسه اظهار کرد: خداوند تبارک و تعالی در آیه 57 و 58 در سوره مبارکه زخرف فرمود: «وَلَمَّا ضُرِبَ ابْنُ مَرْيَمَ مَثَلًا إِذَا قَوْمُكَ مِنْهُ يَصِدُّونَ وَقَالُوا أَآلِهَتُنَا خَيْرٌ أَمْ هُوَ مَا ضَرَبُوهُ لَكَ إِلَّا جَدَلًا بَلْ هُمْ قَوْمٌ خَصِمُونَ؛ و هنگامى كه [در مورد] پسر مريم مثالى آورده شد بناگاه قوم تو از آن [سخن] هلهله درانداختند [و اعراض كردند] و گفتند آيا معبودان ما بهترند يا او آن [مثال] را جز از راه جدل براى تو نزدند بلكه آنان مردمى جدل‏ پيشه‏‌اند».

وی ادامه داد: اشاره کردیم وقتی داستان عیسی در سوره مریم بیان شد، کفار قریش چون با مسیحیان در ارتباط بودند و مسیحیان عیسی را خدا می‌دانستند، لذا گفتند «أَآلِهَتُنَا خَيْرٌ أَمْ هُوَ». خداوند می‌فرماید: «مَا ضَرَبُوهُ لَكَ إِلَّا جَدَلًا»؛ یعنی چون گمان می‌کنند تفکر تو هم همان تفکر مسیحیان است و تو هم عیسی را خدا می‌دانی با تو جدل می‌کنند. «بَلْ هُمْ قَوْمٌ خَصِمُونَ» یعنی اینها یک قومی دشمنی هستند که به راحتی با کسی کنار نمی‌آیند. بعد خداوند در برابر این تفکر، در آیه 59 می‌فرماید: «‌إِنْ هُوَ إِلَّا عَبْدٌ أَنْعَمْنَا عَلَيْهِ وَجَعَلْنَاهُ مَثَلًا لِبَنِي إِسْرَائِيلَ؛ [عيسى] جز بنده‏‌اى كه بر وى منت نهاده و او را براى فرزندان اسرائيل سرمشق [و آيتى] گردانيده‏‌ايم نيست».

وی افزود: این آیه می‌فرماید خدایی که ما معرفی می‌کنیم شخص عیسی نیست بلکه او از نظر ما یک بنده است. بله، بنده‌ای است که به او نعمت داده شده است. اگر پیامبر شد، اگر صاحب کرامت شد این نعمات از ناحیه خداوند به او داده شده است. در نتیجه ما او را اله نمی‌دانیم که شما در مقام جدل بگویید: «أَآلِهَتُنَا خَيْرٌ أَمْ هُوَ». ما اصلا او را خدا نمی‌دانیم، از نظر ما یک بنده‌ای است که مورد عنایت خدا بوده است و به عنوان الگویی برای بنی اسرائیل قرار داده شده است چون بشر بود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: این آیه تاکید بر عبد بودن و بندگی و بشر بودن عیسی و نفی الوهیت اوست؛ چون خدا نمی‌تواند برای بشر الگو باشد. آن کسی که می‌تواند برای بشر الگو باشد، خود بشر است. پس این آیه تاکید بر بشر بودن حضرت عیسی(ع) است و اینکه او الگوست؛ یعنی منش او باید مورد تبعیت قرار می‌گرفت توسط بنی اسرائیل، نه اینکه او را به عنوان خدا تلقی کنند.

کد
انتهای پیام
captcha