گوهری به‌نام هوای پاک
کد خبر: 3873437
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳

گوهری به‌نام هوای پاک

گروه اجتماعی ــ زنگ روز ملی هوای پاک در اصفهان در دبستان فرهیختگان به صدا درآمد تا دانش‌آموزان این مدرسه بار دیگر بر حق مسلم خود برای برخورداری از هوای پاک تأکید کنند.

گوهری به‌نام هوای پاکبه گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی یازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اصفهان، طبق آمارهای رسمی، شهر اصفهان در بین کلانشهرهای کشور آلوده‌ترین هوا را دارد. به جز آلایندگی صنایع که تعدادشان در اصفهان کم نیست، روزانه 650 هزار موتورسیکلت و 60 هزار خودروی تک سرنشین در شهر اصفهان تردد می‌کنند که یکی از عوامل آلودگی هوای شهر هستند.

طبق آمار جهانی سالیانه 3 میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا و ابتلا به امراضی مانند آسم، برونشیت، تنگی نفس، سکته قلبی و آلرژی‌های مختلف تنفسی در جهان جان خود را از دست می‌دهند.

ترکیبات خطرناکی که در هوای آلوده وجود دارد از طریق ریه، پوست، مخاط بدن، مخاط چشم، گوش، بینی و دستگاه گوارش وارد بدن شده و سلول‌های بدن را تخریب می‌کند.

برخی اثرات زیان‌بار آلودگی هوا در کوتاه‌مدت و برخی نیز در درازمدت گریبان افراد را می‌گیرد و کودکان و سالمندان بیشتر از دیگر گروه‌های سنی از آلودگی هوا آسیب می‌بینند.

اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در راستای فرهنگ‌سازی برای مقابله با آلودگی هوا، برنامه زنگ هوای پاک را با مشارکت اداره‌کل محیط زیست استان و اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان در دبستان پسرانه فرهیختگان اجرا کرد.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان در این برنامه در سخنانی صمیمی با دانش‌آموزان دبستان فرهیختگان، عوامل موثر در آلودگی هوای اصفهان را یکی یکی برشمرد و به آنها گوشزد کرد که با همین سن کم چه کارهایی برای جلوگیری از آلوده شدن محیط زیست به خصوص هوا می‌توانند انجام دهند.

کوروش محمدی گفت: بچه‌ها می‌توانند به والدین خود تذکر دهند تا از کارهایی که موجب آلوده شدن محیط زیست از جمله هوا می‌شود خودداری کنند.

وی مراقبت از فضای سبز و خودداری از آسیب رساندن به درختان را راهکار دیگری برای کاهش آلودگی هوا دانست و ادامه داد: شهر اصفهان مدت زیادی است که هوای پاک را تجربه نکرده است و باید در این زمینه در مسئولان، کودکان و والدین آنها احساس مسئولیت ایجاد کنیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه بیش از 20 دستگاه در زمینه رفع مشکل آلودگی هوا مسئولیت دارند، افزود: به نظر من این مسئولیت باید به نحوی تقسیم شود که هیچ‌ دستگاه یا فردی خود را تفکیک نکند. همه ما درباره آلودگی هوا مسئول هستیم اما کسی که در دستگاه اجرایی مسئولیتی بر عهده گرفته است موظف به اجرای آن است.

وی با بیان اینکه قانون هوای پاک وجود دارد اما متأسفانه به آن به درستی عمل نمی‌شود، تصریح کرد: اگر به این قانون به طور کامل و درست عمل می‌شد شاهد این بحران‌های زیست محیطی نبودیم.

محمدی بار دیگر تأکید کرد که وظایف تمام دستگاه‌های اجرایی در قانون هوای پاک مشخص شده و آنها باید به این مأموریت‌ها عمل کنند.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز به صدا درآمدن زنگ هوای پاک در دبستان فرهیختگان اصفهان در روز ملی هوای پاک را هشداری برای فقدان هوای پاک دانست.

احمد رضایی گفت: مردم و به خصوص کودکان باید آگاه شوند که هوا در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و این زنگ در اصل، نوعی هشدار است.

وی با بیان اینکه تعداد روزهای پاک در شهر اصفهان آن‌قدر کم است که به‌جای شمارش روزهای آلوده آمار معدود روزهای پاک در طول سال اعلام می‌شود، اضافه کرد: این به معنی رخ دادن فاجعه زیست محیطی است که منجر به تعطیلی مکرر مدارس و بروز مشکلات دیگر شد.

رییس اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری برنامه روز ملی هوای پاک در قالب برنامه «کلاس شهر» اظهار کرد: این برنامه در راستای دروس آموزشی این طرح در سال تحصیلی 98-99 است.

به گفته وی، اجرای مانور «نه به خودروی تک ‌سرنشین» در چهارراه‌های پرتردد شهر از دیگر برنامه‌های اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در روز ملی هوای پاک بوده است.

رضایی بیان کرد: سرفصل‌های طرح کلاس شهر شامل 15 درس است که 5 درس آن به محیط زیست اختصاص دارد و قصد داریم با اجرای این طرح دانش‌آموزان را به حفاظت از محیط زیست تشویق و ترغیب کنیم.

انتهای پیام
captcha