به گزارش ایکنا؛ در این شماره از فصلنامه مدیریت در اسلام (نخل شهداد)، مقالاتی با عناوین «مولفههای نهادینه سازی خدمت از منظر نهجالبلاغه»، «محورهای تبیین حکومت امام مهدی (علیه السلام) در عصر ظهور»، «مدیریت اسلامی بر اساس اندیشههای امام علی(علیه السلام) استخراج الگوی مدیریتی براساس نامه ۵۳ کتاب نهجالبلاغه (معروف به عهدنامه مالک اشتر)»، «ضرورت تعقل ورزی و گونه شناسی آن در جامعه از منظر قرآن و روایات» و «شناسایی شیوه و ابزار دشمن در جنگ روانی؛ متغییر پیش نیاز مدیریت فرهنگی» منتشر شده است.
مؤلفههای نهادینه سازی خدمت از منظر نهجالبلاغه
در طلیعه نوشتار «مولفههای نهادینه سازی خدمت از منظر نهجالبلاغه» میخوانیم: فلسفه تشکیل حکومت اسلامی تامین نیازهای مادی و معنوی مردم است و در راستای برآورده سازی نیازهای مادی مردم نهادینه سازی خدمت جزو ضروری ترین اصول به شمار می رود. در بحث خدمت، مولفههای زیادی در نهادینه سازی خدمت از منظر نهجالبلاغه دخیل هستند. در مقاله گذشته به دو مولفه مهم امانت انگاری حکومت و بی اعتنایی به دنیا پرداخته شد. در شماره پیش رو به دو عنصر تبلیغ و ترویج به مثابه ابزاری در نهادینه سازی خدمت پرداخته میشود. که در واژه تبلیغ، خطبه ها و سخنرانیهای امام علی علیه السلام و با کلید واژه ترویج، سیره، بخش نامه ها و نامههای حضرت مورد توجه قرار می گیرد. ضمنا روش این تحقیق تحلیلی توصیفی می باشد به این شکل که ابتدا دادههایی از منابع مورد نظر جمع آوری شده و مورد بررسی و تحلیل قرا گرفته است.
محورهای تبیین حکومت امام مهدی (علیه السلام) در عصر ظهور
نویسنده مقاله «محورهای تبیین حکومت امام مهدی (علیه السلام) در عصر ظهور» در طلیعه نوشتار خود آورده است: روایات و قرائن مختلف، نشان میدهد که سیرمدیریتی حضرت مهدی(عج) به طور دقیق، همان روش حکومتی پیامبر اکرم(ص) امام علی(ع) و دیگر امامان(ع) است. علاوه بر مشابهتهای صوری، محتوایی مدیریت هر دو بزرگوار در روش، اهداف و ابزار، همگی حاکی از وجود مدیریت واحدی را از حضرت رسولاکرم, و امام مهدی(عج) دارند. بر این اساس، میتوان گفت که برنامههای عملیاتی ایشان بر اساس تعالیم قرآن کریم و سنت پیامبراکرم, تنظیم گردیده است. بنابراین ابعاد و محورهای مدیریتی این انقلاب عظیم، بسیار چشمگیر و شایان توجه است. مقاله حاضر تلاش دارد به شیوه نقلی و تحلیلی محورهای مدیریتی حکومت حضرت مهدی(عج) را توصیف و تحلیل نماید. بر این اساس مهمترین ابعاد مدیریتی حکومت ایشان در این مقاله، بر اساس قاعده ۴+۲ میتوان برشمرد.
ضرورت تعقل ورزی و گونه شناسی آن در جامعه از منظر قرآن و روایات
در چکیده مقاله «ضرورت تعقل ورزی و گونه شناسی آن در جامعه از منظر قرآن و روایات» میخوانیم: تعقل، توصیه کتاب و سنت است. سراسر قرآن مملو از استدلال عقلی و اشاعه اندیشه عقلی است. در فرهنگ قرآن، میان تعقل و سبک زندگی از یک سو و سعادت دنیوی و اخروی از سوی دیگر پیوندی عمیق و دقیق برقرار است. دعوت به تعقل از اصول راهبردی قرآن است که شامل زندگی فردی و اجتماعی می شود و راهکارهای نهادینهسازی تعقل در قرآن بیان شده است. روش جمع آوری داده ها در این رساله کتابخانهای و تشریح مطالب و مباحث با روش توصیفی-تحلیلی صورت گرفته است.
شناسایی شیوه و ابزار دشمن در جنگ روانی؛ متغییر پیش نیاز مدیریت فرهنگی
نویسنده مقاله «شناسایی شیوه و ابزار دشمن در جنگ روانی؛ متغییر پیش نیاز مدیریت فرهنگی» در طلیعه نوشتار خود آورده است: فرهنگ نشان دهنده شیوه رفتار و کنش و واکنش مردم یک جامعه است. در این میان، فرهنگهای پویا و مسلط همواره در تلاش برای کمرنگ کردن تفاوتهای فرهنگی ئر جوامع به نفع خود و در نهایت از میان برداشتن آنها بوده اند. بنابراین با نفوذ فرهنگی به جوامعی پویا نظیر جوامع اسلامی درجهت استحاله فرهنگ تهی و بی محتوای خود کوشیده اند. یکی از ابعاد مهم نفوذ فرهنگی در جوامع اسلامی، ایجاد جنگ روانی از سوی دشمن می باشد. جنگ روانی دشمنان علیه جوامع به یکی از مسائل مهم و پر چالش دنیای معاصر تبدیل شده است. نظامهای برخودار از غنای فرهنگی و باورهای عمیق دینی، همواره از سوی گفتمانهای رقیب مورد حمله بوده اند و نظام اسلامی نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد. این هجمه از طرق متعدد و با توسل به ابزاهارهای گوناگونی صورت گرفته است. این مقاله به برخی طرق مهم دشمن در جنگ روانی علیه جوامع اسلامی پرداخته است.
مدیریت اسلامی بر اساس اندیشههای امام علی(علیه السلام)
در چکیده مقاله «مدیریت اسلامی بر اساس اندیشههای امام علی(علیه السلام) استخراج الگوی مدیریتی براساس نامه ۵۳ کتاب نهجالبلاغه (معروف به عهدنامه مالک اشتر)» میخوانیم: علم مدیریت به معنی شیوه اداره کردن جوامع انسانی تحت تاثیر مکاتب فکری برخاسته از ادیان مختلف، روشها و مدلهای گوناگونی را ارائه نموده است. این تحقیق در جستجوی یافتن شیوه مدیریت بر مبنای افکار و اندیشههای اسلامی و تاثیر آن بر سازمانهای ما و نیز تفاوت آن با سایر مکاتب مدیریتی انجام گردیده است. ابتدا به منظور بررسی تفاوت سبک مدیریتی اسلام با سایر مکاتب، سیر تحولات سبکها و اندیشههای مدیریت بیان گردیده و اصول مدیریت در سه کشور آمریکا، ژاپن و چین نمایش داده شده است و پیشینه تحقیقات صورت گرفته در زمینه مدیریت اسلامی بررسی شده است و با مشاهده نواقص و اشکالات تحقیقات ارائه شده در ارائه یک الگوی مدون، الگوی مدیریت اسلامی بر اساس اندیشههای حضرت امام علی علیه السلام در عهدنامه مالک اشتر (نامه ۵۳ نهجالبلاغه) مورد مطالعه قرار گرفته است.
بر اساس این تحقیق، مدل و الگوی مدیریت اسلامی طبق اندیشههای حضرت علی (علیه السلام) دارای سه بخش ارزشهای بنیادین، رسالتها و اهداف پارادایمیک و فرآیندها و اصول اجرایی میباشد که ارزشهای بنیادین بصورت بستر، زمینه و تعیینکننده نوع نگرش به سازمان و انسانهای ذینفع و اهداف پارادایمیک بیانگر مسیر و چشم انداز، عامل بقا و موفقیت سازمان بوده و اصول اجرایی راه و روش کسب این موفقیت است. در تحقیق تکمیلی، نظریات خبرگان از طریق پرسشنامه دلفی اخذ گردیده که نتایج بدست آمده بیانگر تایید مدل طراحی شده و تعیین درجه اهمیت مولفههای مدل ارائه شده و پیشبینی میزان تاثیر آن در پیشرفت سازمانهای تحت مدیریت آن میباشد و در پایان نیز ضمن بیان تاثیر الگوی مدیریتی تدوین شده بر ساختار سازمانها، با مقایسه پارامترهای موثر بین مدیریت در مکاتب مختلف و اسلام، تصویری گویا از وجوه افتراق آنها ارائه شده است.
انتهای پیام