آغاز ثبت‌نام عتبات دانشگاهیان/ مجرد‌ها اعزام نمی‌شوند
کد خبر: 3879094
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
حجت‌الاسلام مطهری‌پور خبر داد؛

آغاز ثبت‌نام عتبات دانشگاهیان/ مجرد‌ها اعزام نمی‌شوند

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان کشور با اعلام خبر آغاز ثبت‌نام بیست و دومین دوره عتبات دانشگاهیان، گفت: در این دوره تمرکز ما بر اعزام کاروان‌های متاهلی است، امسال به صورت ویژه اعزام کاروان دانشگاهیان به صورت مجردی را نخواهیم داشت.

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری آغاز ثبت‌نام بیست و دومین دوره عتبات دانشگاهیان کشور امروز یکشنبه ۲۷ بهمن‌ماه، با حضور حجت‌الاسلام مرتضی مطهری‌پور، رئیس ستاد عمره و عتبات عالیات دانشگاهیان کشور برگزار شد.

حجت‌الاسلام مطهری‌پور در این نشست با بیان اینکه جایگاه و فضیلت زیارت اباعبدالله(ع) آن‌ چنان عظیم است که بنا بر روایتی هر کسی در روز قیامت آرزو می‌کند در جمع زائران اباعبدالله(ع) باشد، چون آن‌ها در جایگاه خوبی قرار دارند، اظهار کرد: با اندکی تأخیر مسیر زیارت عتبات عالیات فراهم شد و ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان همه ساله و در راستای وظایف خود، دوره بیست و دوم را از امروز ۲۷ بهمن‌ماه، آغاز می‌کند. دانشگاهیان از امروز تا سوم اسفندماه سال جاری، می‌توانند با مراجعه به سامانه عمره و عتبات دانشگاهیان در این دوره ثبت‌نام کنند.

وی ادامه داد: اعزام کاوران‌های دانشگاهیان به عتبات از ۱۸ اسفندماه سال جاری، مصادف با ولادت امیرالمؤمنین علی(ع) آغاز می‌شود و تا ۲۷ فروردین‌ماه ۹۹، مصادف با ۲۱ شعبان‌المعظم، اعزام‌ها ادامه خواهد داشت. در این دوره با توجه به محدودیت‌ها، برنامه‌ریزی برای اعزام ۱۵۰ کاروان که ۱۱۰ کاروان به صورت هوایی و ۴۰ کاروان به صورت زمینی خواهد بود، انجام شده است. همه استان‌ها تحت پوشش کاروان‌ها خواهند بود.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان افزود: طبق هماهنگی‌های به عمل آمده با بانک ملت و براساس روال دوره‌های قبل، زائران اعزام هوایی مبلغ سه میلیون تومان و زائرانی که به صورت زمینی اعزام می‌شوند، یک و نیم میلیون تومان تسهیلات دریافت خواهند کرد. در حال حاضر هزینه تمام شده زائران در کاروان هوایی حدود چهار میلیون تومان و برای زائران زمینی حدود دو میلیون تومان است.

حجت‌الاسلام مطهری‌پور گفت: در این دوره تمرکز ستاد بر اعزام کاروان‌های متأهلی است. امسال به صورت ویژه اعزام کاروان دانشگاهیان به صورت مجردی نخواهیم داشت.

وی بیان کرد: اصل اساسی در سفر‌های زیارتی کسب معنویت و کمالات است؛ این موضوع نباید مورد غفلت واقع شود. در این مسیر تغییر حال و توجه به بعد معنوی زائر مورد اهمیت است. ستاد عتبات دانشگاهیان در این زمینه رسالت مهمی را عهده‌دار است. در برنامه‌ریزی‌ها تلاش شده؛ نگاهمان به اسناد بالادستی، سند دانشگاه اسلامی و بیانیه گام دوم به منظور تقویت بنیه‌های دینی، معنوی، اخلاقی و سیاسی دانشگاهیان باشد. استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای و تولید محتوا‌های رسانه‌ای با کمک کارشناسان زبده و نیز زائران دوره‌های پیشین عتبات مورد تأکید است. در قالب طرح همیار لبیک، دانشگاهیان حاضر در دوره‌های پیشین عتبات، خاطرات و دلنوشته‌ها و نکات مورد توجه خود را در طول سفر در اختیار مخاطبان و دانشگاهیان قرار می‌دهند.

مطهری‌پور با بیان اینکه با توجه به تقارن اعزام‌ها با ایام رجب و شعبان و ظرفیت‌های معنوی این ایام اقدام به تغییر رویکرد و بازسازی برنامه‌ها کرده‌ایم، گفت: در این دوره تمرکز بر انس با قرآن و توجه به نقش معنوی سفر در روحیات زائر است. اعیاد و مناسبت‌های این دو ماه فرصت کم‌نظیری برای استفاده است؛ تأکید بر مفاهیم نهج‌البلاغه و آشنایی با سیره ائمه(ع) به ویژه سیره سیاسی ائمه معصومین(ع) از اهم برنامه‌های این دوره در طول سفر خواهد بود.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان بیان کرد: در دوره بیست و دوم نیز در صورت فراهم بودن شرایط عراق، اعزام به نجف، کربلا، کاظمین و سامرا را خواهیم داشت. شرایط سفر به هر یک از این شهر‌ها تابع اعلام سازمان حج و زیارت است. اگر شرایطی در عراق پیش بیاید، ممکن است تغییراتی ایجاد شود.

به گفته حجت‌الاسلام مطهری‌پور؛ بحث‌های مقدماتی برای اعزام دانشگاهیان به سوریه انجام شده است. تقاضا از سوی دانشگاهیان و همکاری از سوی ما وجود دارد، اما از جنبه‌هایی مقدمات سفر باید فراهم شود. تا حدودی در این مسیر پیش رفته‌ایم، اما هنوز نهایی نشده است.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت: در دوره پیشین اعزام‌های عتبات دانشگاهیان حدود ۵۴ درصد شرکت‌کنندگان زائر اولی بوده‌اند.

وی به تبیین ابعاد مقاومت و سیره شهید سلیمانی در جهت پاسداشت مقاومت و شهادت در طول سفر اشاره کرد و افزود: ملت بزرگوار ایران در همه صحنه‌ها در دفاع از اسلام و انقلاب همواره دشمنان را ناامید کردند، یکی از مظاهر آن حضور باشکوه مردم در تشییع پیکر شهید سلیمانی بود. ان‌شاءالله در روز دوم اسفندماه، نیز مشارکت مردم در انتخابات، استمرار امنیت، افزایش عزت ملی و حرکت رو به رشد ایران را فراهم خواهد کرد.
انتهای پیام
captcha