نگاهی به زندگینامه و تألیفات آیت‌‌‌‎الله سیدهاشم بطحایی گلپایگانی
کد خبر: 3885691
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲

نگاهی به زندگینامه و تألیفات آیت‌‌‌‎الله سیدهاشم بطحایی گلپایگانی

آیت‌الله سیدهاشم بطحایی، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، که سحرگاه دوشنبه دار فانی را وداع گفت، سابقه درخشان علمی و آموزشی داشت.

آیت‌الله سیدهاشم بطحایی، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، که از دو روز پیش به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهید بهشتی قم بستری شده بود، سحرگاه امروز، دوشنبه، درگذشت. دفتر آیت‌الله بطحائی گلپایگانی نیز در اطلاعیه خود بیان کرد: متأسفانه معظم‌له بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفتند.

وی علاوه بر نمایندگی مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، در دوره‌ای نماینده ولی فقیه و امام جمعه گلپایگان نیز بود. در ادامه ضمن ارائه زندگینامه مختصر علمی از ایشان، مهم‌ترین تألیفات ایشان از نظر می‌گذرد؛

زندگینامه

تحصیلات ابتدایی خویش را در گلپایگان گذراند و در سال ۱۳۳۵ جهت فراگیری علوم دینی وارد حوزه علمیه قم شد. در کنار تحصیل علوم حوزوی، تحصیلات کلاسیک خود را نیز ادامه داد. در سال ۱۳۴۰ دیپلم گرفت و در سال ۱۳۴۱ در رشته فلسفه دانشگاه تهران پذیرفته شد و بعد از اتمام خدمت، مدرک کارشناسی ارشد در رشته فلسفه را در سال ١٣۵٢ از دانشگاه تهران کسب کرد.

او مجدداً به حوزه علمیه برگشته و ضمن استخدام در آموزش و پرورش قم در سمت دبیری در حوزه مشغول به ادامه تحصیل شد و از کلاس درس امام خمینی(ره) و آیات سیدمحمدرضا گلپایگانی، هاشم آملی و علامه طباطبایی طباطبایی به مدت ۲۷ سال استفاده کرد و در سال ۱۳۵۵ برای گرفتن دکتری در رشته فلسفه به مصر رفته و در سال ۱۳۶۰ دکتری در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد.

در سال ۱۳۶۵ از آموزش و پرورش به آموزش عالی منتقل شد و در گروه حقوق مجتمع آموزش عالی قم (پردیس) مشغول تدریس شد. وی در کنار تدریس در دانشگاه، در حوزه علمیه قم به تدریس درس خارج در بحث‌های قضا، شهادت، حدود، دیات و عقود تملیکی اشتغال داشت. 

سوابق اجرایی و تألیفات

از جمله سوابق اجرایی و علمی ایشان، اولین استاندار و نماینده حضرت امام در چهارمحال بختیاری، نماینده ولی فقیه و امام جمعه گلپایگان، نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری (دوره پنجم)، ریاست دبیرستان دین و دانش استان قم بعد از شهادت آیت الله دکتر بهشتی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، استاد سطح خارج حوزه علمیه مقدسه قم و پژوهشگر نمونه دانشگاه تهران (سال ١٣٨٢) است.

کتب متعدد قواعد الفقهیه، ترجمه تلفیقی تکمله المنهاج، استفتاءات، رساله توضیح المسائل، آیات الاحکام جزائی، آیات الاحکام سیاسی، فاطمه کوثر رسالت، مهدی گل ولایت، مناسک حج، احکام بانوان، احکام نوجوانان، ندای فطرت، اخلاق تحلیلی اسلام، فمینیسم از نظر اسلام و دیگر ملل، حقوق بشر از دیدگاه اسلام و غرب؛ و مجموعه مقالات علمی و فقهی در مجلات مختلف از جمله مجله مکتب اسلام و مجله دانشکده‌های دانشگاه تهران جزو تألیفات ایشان است.

ایکنا این ضایعه را به همه خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی و خانواده مرحوم بطحایی تسلیت می‌گوید.

انتهای پیام
captcha