۱۰۰ هزار نسخه قرآن و کتب دینی در انتظار تدبیر مسئولان
کد خبر: 3893053
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
سرانجام نمایشگاه کتاب و ناشران در بحران کرونا/ 1

۱۰۰ هزار نسخه قرآن و کتب دینی در انتظار تدبیر مسئولان

مدیر انتشارات پیام عدالت گفت: این انتشارات برای حضور در نمایشگاه‌های قرآن و کتاب بیش از 100 هزار نسخه قرآن و کتب دینی چاپ کرده بود که شیوع ویروس کرونا همه معادلات و پیش‌بینی‌ها را تغییر داد و اکنون در انتظار تدابیر مسئولانیم.

100 هزار نسخه قرآن و کتب دینی در انتظار تدبیر مسئولانمجید هادی، مدیر انتشارات پیام عدالت، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره وضعیت نشر در ایام شیوع ویروس کرونا گفت: حدود دو ماه از تعطیلی کتابفروشی‌ها می‌گذرد و این تعطیلی ضربه بزرگی به کتاب و نشر وارده کرده است و اغلب ناشران از این مسئله آسیب جدی دیده‌اند، زیرا هر سال در این ایام ناشران فعالیت مضاعفی برای حضور در نمایشگاه‌های کتاب و قرآن داشتند.
 
وی افزود: ما نیز طبق روال هر سال، قبل از شیوع ویروس کرونا، قرآن و سایر کتاب‌های دینی را حتی نسبت به سال‌های گذشته بیشتر چاپ کردیم که بیش از ۱۰۰ هزار نسخه قرآن در قطع‌های متنوع و کتاب‌های دینی گوناگون است و برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن و نمایشگاه کتاب تهران آماده بودیم، اما شیوع کرونا باعث مشکلات عدیده‌ای شد و در حال حاضر نمی‌توان پیش‌بینی خاصی برای این مسئله داشت، زیرا در وضعیت نامشخص و مبهمی هستیم.
 
هادی درباره فروش اینترنتی و فعالیت در فضای مجازی گفت: مردم پیش از شیوع ویروس کرونا نیز چندان به دنبال خرید کتاب نبودند و کتاب جایگاه مناسبی در سبد خرید خانوارها نداشت و اکنون که مردم از لحاظ ذهنی، اقتصادی، اجتماعی و .. درگیر این ویروس‌اند، باز هم کتاب اولویتی ندارد. البته سایت انتشارات پیام عدالت از سال‌ها قبل‌ راه‌اندازی شده و فعال است و در این روز‌ها نیز فعال‌تر بوده، اما میزان خرید اینترنتی بسیار اندک است و جوابگوی این میزان از تولیدات نیست و بسیاری نیز به دلیل رعایت مسائل بهداشتی، خرید اینترنتی هم انجام نمی‌دهند.
 
این ناشر تصریح کرد: از طریق اینترنت کتاب‌ها را عرضه می‌کنیم و حتی با تمهیدات پستی و ارسال رایگان کتاب سعی کردیم که مخاطبان را با خود همراه کنیم و تخفیف‌های ۲۰ درصدی را در این روز‌ها برای علاقه‌مندان در نظر گرفتیم و با آغاز ماه مبارک رمضان این تخفیف به ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت و کتاب‌ها رایگان ارسال خواهد شد.
 
وی ادامه داد: امیدواریم هر چه زودتر از این بحران خارج شویم، زیرا هر چه زمان برگزاری نمایشگاه به تعویق بیفتد، فشار و شوک واردشده به ناشران و چرخه نشر شدیدتر خواهد شد. به هر حال انتظار داریم دولت در این زمینه حمایت لازم را داشته باشد و در این راستا وام‌های کم‌بهره بر اساس گردش مالی و اعلام وصول ناشران را برای آن‌ها در نظر بگیرند تا حداقل آن‌ها بتوانند امرار معاش کنند. بسیاری از ناشران را می‌شناسم که کارمندان خود را تعدیل کرده‌اند و ما همچنان با 22 کارمند ادامه می‌دهیم تا ببینیم وضعیت چه خواهد شد.
 
این ناشر با اشاره به خرید کتاب از سوی هیئت خرید وزارت ارشاد گفت: این موضوع می‌تواند کمک‌کننده و مؤثر باشد. اما بودجه لازم وجود ندارد، زیرا ۵۰ میلیون تومان از برج ششم سال گذشته از وزارت ارشاد برای خرید کتاب طلب داریم و هنوز طلبمان را دریافت نکرده‌ایم. اگر قرار باشد نمایشگاه برگزار نشود، هزینه آن را می‌توانند به خرید کتاب از ناشران اختصاص دهند، اما در مجموع باید نگاه همه‌جانبه‌ای به راه‌حل‌های جایگزین نمایشگاه کتاب تهران داشت و آن‌ها را به دقت سنجید.
 
وی درباره برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب بیان کرد: با توجه به اینکه در این باره تجربه‌ای نداریم و چنین رویدادی در کشورمان سابقه نداشته است، مطمئناً زیرساخت‌های آن نیز فراهم نیست، چه بسا در همین ایام به دلیل استفاده بیشتر کاربران از فضای مجازی، سرعت اینترنت بسیار کاهش یافته و کاربران با قطعی‌های مکرر اینترنت مواجه‌اند. بنابراین در ابتدا باید زیرساخت‌ها و بستر‌های لازم را فراهم کرد که به نظر می‌رسد در فرصت اندک این راهکار به نتیجه لازم نخواهد رسید.
 
انتهای پیام
captcha