توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان؛ از برنامه‌های جدی برای جهش تولید
کد خبر: 3896887
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳

توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان؛ از برنامه‌های جدی برای جهش تولید

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: افزایش تولید ساخت داخل و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان جزو برنامه‌های جدی ما در سال جهش تولید است.

توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان؛ از برنامه‌های جدی برای جهش تولیدعلی رسولیان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص جهش تولید در استان، اظهار کرد: در رابطه با جهش تولید، بعد از فرمایش مقام معظم رهبری، برنامه اقتصادی استان را متناسب با افزایش تولید تدوین کردیم که این برنامه 26 عنوان اقدام عملیاتی و برنامه مشخص دارد، دستگاه‌های اقتصادی نیز برنامه‌های خود را ارائه دادند.

وی با بیان اینکه برنامه عملیاتی اقتصادی استان در کارگروه اقتصادی و شورای برنامه‌ریزی استان تصویب و ابلاغ شد که چند موضوع مهم دارد، گفت: در بخش تولید دو بحث وجود دارد، یکی سرمایه‌گذاری‌های جدید بوده که تمرکز ما بر به بهره‌برداری رسیدن آن‌ها و حل مشکلات این بخش‌ها خواهد بود. تا امروز هزار و 164 تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری امضا شده که آن‌ها را در دستور کار قرار دادیم. پیش‌بینی ما این است که امسال بتوانیم هزار و 30 میلیارد تومان پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.

رسولیان افزود: دو کمیته تأمین مالی طرح‌های کوچک و تأمین مالی طرح‌های بزرگ را تعیین کردیم که بیش از 20 میلیارد تومان است و به ریاست معاون بیمه و بانک وزیر اقتصاد مدیریت خواهد شد. امیدواریم بتوانیم به سرعت پروژه‌های نیمه تمام و سرمایه‌گذارانی که پروژه‌هایی را آغاز کردند، عملیاتی و اجرایی کنیم. پیشرفت فیزیکی، زمان‌‎بندی‌ها، مشکلات و موانع، مشخص است و تلاش می‌کنیم تا مشکلات را حل کرده و برای تأمین مالی کمک کنیم.

بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: بخش دیگر مربوط به بنگاه‌های اقتصادی موجود بوده که ممکن است مشکلاتی داشته باشند. این بنگاه‌ها چند بخش هستند، بخشی از کرونا آسیب دیدند که در سطح ملی نیز تسهیلاتی برای آن‌ها در نظر گرفته شده، بخشی ممکن است در مصوبه ملی در آن رسته‌ها نباشند؛ بنابراین کمیته‌ای ملی تشکیل شد، تمام واحدها شناسایی و نیروهای بیکار شناسایی شدند، قرار شد این کمیته تصمیم‌گیری کند و اگر نیاز به تأمین مالی و کمک خاصی دارند، در ستاد تسهیل مشکل آن‌ها را حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه موضوع دیگر کلینیک کسب و کار است که در استان تشکیل می‌شود، تصریح کرد: این کلینیک سال گذشته 900 بنگاه را بررسی کرد و امسال نیز بنگاه‎هایی که مشکل دارند در این کلینیک شناسایی می‌شوند، ما به سراغ آن‌ها می‌رویم و مشکلاتشان را با محوریت شرکت شهرک‌های صنعتی رصد کرده و متناسب با نوع مشکل، تأمین مالی کرده یا مشکلات مالیاتی و تأمین اجتماعی را در قالب ستاد تسهیل حل می‌‎کنیم.

رسولیان ادامه داد: امسال از این محورها، طرح‌های سرمایه‌گذاری، طرح‌های موجود و استفاده از ظرفیت معین‌های اقتصاد مقاومتی برای توسعه روستایی و ایجاد اشتغال در روستاها که تا امروز 217 معین اقتصادی مقاومتی را تعیین کردیم، استفاده خواهیم کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: افزایش تولید ساخت داخل و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان جزو برنامه‌های جدی ما است. حضور مجوزهای بی‌نام و شناسایی پروژه‌های قابل اجرا جزو برنامه‌های ما است که امسال انجام خواهد شد تا بتوانیم با این مجموعه اقدامات، وضعیت اقتصادی خوبی داشته باشیم. تلاش می‌کنیم تا از طرق مختلف از جمله حوزه معادن، صادرات و جایگزین کردن کالای داخلی به جای واردات، تحریک تقاضا ایجاد کنیم و تولید را در استان افزایش دهیم.

تسهیل فرآیندهای کسب و کار

وی با بیان اینکه پول جایی می‌رود که امنیت سرمایه‌‎گذاری داشته باشد و منافعی برای آن ایجاد شود، افزود: ستاد تدبیر و دستگاه‌های امنیت قضایی و نظارتی کمک می‌کنند تا مشکلات و موانع برطرف شود، اما ما باید فرایندهای کسب و کار و صدور مجوز را تسهیل و کار را راحت‌تر کنیم.

رسولیان بیان کرد: تلاش می‌کنیم تا مسیرهای صادرات را به کشورهای همسایه تسهیل کنیم. بازارهای صادراتی را شناسایی کردیم، کالاهای صادراتی ما در 92 بازار عرضه می‌شود. برنامه‌هایی برای برگزاری نمایشگاه‌ها بعد از عادی شدن شرایط داریم. ورود و خروج کالا در مرزها را نیز باید تسهیل کنیم. این موارد جزو برنامه‌های ما بوده و ضروری است که بتوانیم تحریک تقاضا ایجاد کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه قوانین، مقررات، دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های مختلفی داریم که بروکراسی جدی در کشور و استان ما ایجاد کرده است، تصریح کرد: جایگاه ما در فضای کسب و کار در دنیا مشخص است، جایگاه 128 را داریم که مناسب نیست. فرآیند صدور مجوزها سخت است که اصلاح آن در اختیار استان نیست. فرآیند کسب و کارها نیز سخت بوده، ما قوانینی را پیشنهاد کردیم و تقدیم نمایندگان منتخب مردم می‌کنیم تا جزو اولویت‌های کاری خود قرار دهند که بتواند فضای کسب و کار را تسهیل کند.

وی اضافه کرد: این بروکراسی در بخش‌های دیگری نیز هست، در کارگروه‌هایی که تشکیل می‌شود و استعلام‌هایی که در برخی دستگاه‌های اداری زمان می‌برد. نیاز است که برخی مجوزها حتماً در سطح ملی صادر شود. ممکن است در برخی افراد در سازمان‌ها نگاه مثبت به سرمایه‌گذاری و حمایت جدی از آن وجود نداشته باشد که این موارد دست به دست هم می‌دهد و بروکراسی اداری ایجاد می‌شود.

رسولیان در خصوص حمایت‌های دولت از جهش تولید، گفت: ستاد تسهیل یکی از راهکارها برای حل مشکلات موانع بنگاه‌های اقتصادی بوده و اعتبارات تبصره 18 و 16، اعبتارات اشتغال روستایی و ظرفیت خود ستاد اقتصاد مقاومتی ابزارهایی هستند که از آن‌ها استفاده می‌کنیم تا به حوزه تولید کمک کنیم. امسال دولت منابع مالی را در قالب بودجه در نظر گرفته که امیدواریم زودتر ابلاغ شود و بتوانیم از این محل برای جهش تولید استفاده کنیم.

انتهای پیام
captcha