مصطفی میراحمدیزاده، مدیرعامل مؤسسه خیریه دارالاکرام، در گفتوگو با ایکنا، اظهار کرد: متأسفانه کشور ما با معضل ترک تحصیل دانشآموزان در مقاطع مختلف به ویژه مقطع اول و دوم متوسطه مواجه است. آمارهای رسمی نهادهای ذیربط نیز مؤید آن است که دانشآموزان مقطع اول و دوم متوسطه درصد قابل ملاحظهای از این آمار را تشکیل میدهند. در صورت آسیبشناسی و ریشهیابی این معضل، با دلایل متعددی روبهرو هستیم، اما مسلم است که بخشی از این دانشآموزان علیرغم استعداد و علاقه برای ادامه تحصیل، به دلایل مختلفی از تحصیل بازماندهاند و قابل کتمان نیست که بخشی از آنان نیز وارد بازار کار شدهاند.
وی افزود: از سوی دیگر، نظامهای آموزشی در جهان پیوسته بهروز شدهاند و بنا به شرایط، با بهرهگیری از سبکهای الکترونیکی، دیجیتالی و فضاهای جدید متحول میشوند؛ لذا نظام آموزشی نباید در حالت سنتی باقی بماند و به طور قطع، چنانچه شیوههای آموزشی بهروز شود، برخی از این دانشآموزان به چرخه تحصیل بازخواهند گشت و برخی دیگر نیز در صورت برخورداری از حمایتهای ویژه میتوانند به چرخه تحصیل بازگردند.
میراحمدیزاده ادامه داد: خوشبختانه وزارت آموزش و پرورش کشور نیز این نکته را به خوبی رصد کرده است؛ به ویژه آقای شاهمرادی، مدیر آموزش الکترونیکی و از راه دور این وزارتخانه، به عنوان فردی مجرب و دلسوز طی سالهای اخیر در پی طرحهای جدید، ابداعات و مشوقهای جدیدی بوده است تا امکان بازگشت حداقل بخشی از این دانشآموزان به چرخه تحصیل فراهم شود. در مرحله دوم، آموزش و پرورش با وقوف کامل بر این که اجرای این پروژه بزرگ از عهده و توان دولت مانند هر کشور دیگری خارج است و باید از ظرفیتهای سازمانهای مردمنهاد بهره جست، آمادگی خود را برای همکاری با مؤسسه دارالاکرام اعلام کرد.
مدیرعامل مؤسسه خیریه دارالاکرام اظهار کرد: بدین ترتیب مؤسسه دارالاکرام، به عنوان مؤسسهای که از استانداردهای آموزش و پرورش برخوردار بوده و مورد تأیید آن قرار گرفته، اولین مؤسسهای است که آموزش و پرورش با آن وارد مذاکره شد. براساس چارچوب پیماننامه مشترک، مؤسسه دارالاکرام و آموزش و پرورش در زمینههای شناسایی کودکان نیازمند، برگزاری کلاسهای آنلاین و در اختیار قرار دادن امکاناتی مانند تبلتهای آموزشی، مشاور یا مددکار به دانشآموزان کمک میکنند تا بتوانند دروس خود را بگذرانند و در آزمونها شرکت کنند. برخی هم که به کمکهای ویژه نیاز دارند باید مورد حمایتهای ویژه قرار گیرند. البته نظارتهای دقیقتری نیز لازم است.
وی افزود: همچنین آموزش و پرورش طبق این پیماننامه متعهد شده است تا نسبت به جلب اعتماد نیکوکارانی مثل خیرین مدرسهساز و مدارس برخوردار که با آنها همکاری میکند، در زمینه آموزش از راه دور به جاماندگان از تحصیل، تلاش کند، زیرا اگرچه ساخت مدرسه امری حائز اهمیت است اما نگهداشت دانشآموز در کلاس درس از اهمیت بیشتری برخوردار است. چراکه میتوان با یک تبلت، امکان تحصیل یک دانشآموز را در خانه فراهم کرد.
میراحمدیزاده در پایان گفت: همکاری آموزش و پرورش ضروری است تا راه این سمنها به مدارس برخوردار و دانشآموزانی که میتوانند در این پروژه به دانشآموزانی مانند خود کمک کنند، گشوده شود. چنانچه فرهنگسازی لازم صورت گیرد، با کمکهای این دانشآموزان، خیرین مدرسهساز و نهادهایی که تاکنون کمکهای بسیاری در زمینههای آموزشی کردهاند به خوبی این مشکل برطرف میشود و بدین ترتیب امکان بازگشت مجدد بخشی از این دانشآموزان به چرخه تحصیل فراهم میشود.
انتهای پیام