به گزارش ایکنا از قم به نقل از ستاد خبری نشستهای کرونا و زندگی مؤمنانه، سی و هشتمین نشست از سلسله نشستهای «چالش کرونا و زندگی مومنانه» با موضوع «فعالیتهای رسانهای و بینالمللی حوزههای علمیه در بحران کرونا»، اول تیرماه برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین سیدمفید حسینی کوهساری، رئیس مرکز ارتباطات و بینالملل حوزههای علمیه کشور در این نشست، بیان کرد: اگر چه حوزههای علمیه یک روند تحولی را به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی داشته است، ولی در خلال چند سال اخیر این تحولات، جامعتر و تا حدودی بنیادیتری بوده است.
وی افزود: چندین طرح کلان در حوزههای علمیه انجام شد که یکی از آنها، طرح کارویژههای روحانیت بود. این طرح به دنبال بررسی پاسخگویی حوزههای علمیه به نیازهای خرد و کلان بود که این نیازها در چهار سطح نیازهای حوزه علمیه، جامعه اسلامی، نظام جمهوری اسلامی و نیازهای بین الملل بود که در این راستا، کارویژههایی نیز تعیین شد.
رئیس مرکز ارتباطات و بینالملل حوزههای علمیه کشور بیان کرد: از دیگر طرحهای کلان حوزه میتوان به طرح آمایش اشاره کرد که در این طرح نیازهای منطقهای، استانی و بخشی مورد مداقه قرار گرفت. از دیگر سوی اسناد بالادستی حوزه از جمله سند چشمانداز و بیان ماموریت حوزه نوشته شده و مبتنی بر آن، حول 18 موضوع و محور نظام نامههایی برای حرکت حوزه طراحی شد و حرکتهای آینده حوزههای علمیه مبتنی بر این نظام های جامع ارایه شد.
حسینی کوهساری اظهارکرد: مبتنی بر اسناد بالادستی و آمایش و کارویژهها، مهندسی معکوسی صورت گرفت با این هدف که اگر بخواهیم به این اهداف برسیم و طرحهای جامع را نیز مد نظر باشیم چه بازسازیهایی باید صورت دهیم. در این رابطه یک بازسازی در نظام تعلیم و تربیت و تبلیغ حوزه انجام شد. در این راستا درختواره آموزشی حوزه طراحی شد که برای سطوح 3 و4 حوزه که معادل ارشد و دکتری دانشگاهی است 370 گرایش و رشته طراحی شد و در کنار این نظام بلند مدت، نظام کوتاه مدت و مهارتی نیز طراحی شد. مبتنی برای این نظامات جامع آموزشی و تربیتی و تبلیغی برنامه 5 ساله حوزه به همراه یک برنامه 20 ساله طراحی شد.
وی گفت: برای رسیدن به این اهداف 600 برنامه و 100 طرح مشخص طراحی شد که این برنامهها نیز با چند پیوست همراه شد. یکی از پیوستها، پیوست ارتباطی و تفاهمات حوزههای علمیه است.
وی افزود: ارتباطات و مناسبات با نهادهای مختلف داخلی و خارجی برای اجرای برنامههای حوزه مهم و حیاتی است و در این راستا طراحی 100 تفاهمنامه در دستور کار قرار گرفت و در این رابطه پیوستهای رسانهای و علمی و پژوهشی و بینالمللی نیز برای این کار در دستور قرار گرفت.
رئیس مرکز ارتباطات و بینالملل حوزههای علمیه کشور بیان کرد: شورای هماهنگی نهادهای نیز شکل گرفت که تمام نهادهای حوزوی از جمله حوزه علمیه خواهران و برادران و جامعه الزهرا و جامعه المصطفی(ص) العالمیه و... نیز شکل گرفت تا بتوان هم افزایی بهتری در یک سامانه جدید برنامهای و میدریتی دنبال کرد.
حسینی کوهساری با اشاره به برخی از دستاوردهای حوزه در کرونا، اظهارکرد: مسائلی که در خصوص کرونا اتفاق افتاد مبتنی بر یک نظام معرفتی، سامانه برنامهای و مدیریتی بود و هم در اسناد بالادستی و امتدادهای برنامهای یک سری کارها دنبال شد و به همین دلیل امیدواریم که حوزه نسبت به موضوعاتی از این دست، بتواند با یک نگاه جامع و منسجم و آینده گر تر ناظر به نیازها و اقتضائات کار خود را دنبال کند.
وی گفت: در بحران کرونا سعی شد که تمام نهادهای حوزوی به شکل هماهنگ تر از گذشته عمل کنند. نکته دیگر آنکه فراتر از نهادهای حوزوی، در میان سطوح مختلف حوزوی از بزرگان و مراجع حوزه های علمیه تا سطوح مدیریتی استاد و فضلا و طلاب جوان همصدایی خوبی شاهد بودیم. فراتر از نهادهای حوزوی، نهادهای دینی کشور نیز انسجام و همصدایی خوبی با علما و بزرگان و حوزه های علمیه داشتند. از جمله مدیران اعتاب مقدسه و سایر نهادهای دینی و.... هماهنگی بسیار خوبی با هم داشتند.
وی افزود: مردم، نخبگان، اساتید و اقشار مختلف جامعه با یک آرامش خاطری از منظر دینی و از این حیث که بزرگان و حوزههای علمیه چه نظری نسبت به این حوادث و بحران کرونا دارند، توانستند یک کارنامه موفق و درخشانی رقم بزنند. در برخی از کشورها اختلافات جدی میان نهاد دینی و مسئولان وجود داشت و این مساله مانع از آن شد که بتوانند مشکلات بحران را برطرف کرد.
تشکیل ستاد جامع در حوزه
رئیس مرکز ارتباطات و بینالملل حوزههای علمیه کشور بیان کرد: در درون مدیریت حوزه علمیه نیز یک ستاد جامع کرونا با حضور نهادهای مختلف شکل گرفت و معاونت های مختلف به شکل هماهنگ عمل کردند. در این زمینه یک کمیته عملی محتوایی شکل گرفت که بیش از 200 تن از اساتید حوزه برای پاسخگویی به شبهات کمک می کردند تا محتوای مورد نیاز تامین شود. 10 جلد کتاب در این زمینه از سوی اساتید نوشته شده و به صدها شبهه نیز پاسخ داده شد.
حسینی کوهساری با اشاره به اقدام هماهنگ رسانهای در کنار اقدام هماهنگ بینالمللی در حوزه اظهارکرد: هماهنگی بسیار خوب حوزه علمیه با نهادهای دولتی و نهادهای مسئول در بحران کرونا از جمله وزارت بهداشت و درمان بود. اساتید و فضلا هماهنگی خوبی با مدیران بیمارستانها و تیمهای پزشکی و پرستاری و درمانی داشتند. این همکاری به یک همدلی قابل ستایش مبدل شد. این هماهنگیها موجب شده بود که بیماران حس کنند که تیم درمانی و طلاب جهادی از آنها به خوبی حمایت میکنند که در روحیه آنها نیز موثر بود.
وی گفت: خوشبختانه در تغسیل اموات هماهنگی بسیار خوبی بین طلاب و نهادهای مسئول در استانها صورت گرفت.
وی بحران کرونا را یک نقطه عطف در ورود مدبرانه و دلسوزانه حوزه علمیه در یک بحران اجتماعی در هماهنگی با نهادهای دولتی، حاکمیتی، دینی و حوزوی دانست و افزود: ابعاد حمایتی و عاطفی، ابعاد علمی و مشاورهای، فنی و خدماتی و... همکاری حوزه با نهادهای مسئول بسیار وسیع بود. خوشبختانه این تجربه، تجربه بسیار خوبی بود که باید با رفع نواقص به همکارهای بزرگ مبدل شود.
رئیس مرکز ارتباطات و بینالملل حوزههای علمیه کشور بیان کرد: آسیبشناسی، بازبینی و بازنگری فعالیت های مختلف در ستاد ویژه کرونای حوزه علمیه در حال انجام است. اگرچه کماکان بخشهایی از کشورمان درگیری شدیدی با کرونا هستند و به همین دلیل همکاری حوزه با نهادهای مسئول در حال انجام است.
حسینی کوهساری حجم تبلیغات بسیار سنگینی در رسانهها آغاز شد که ایران را محور شیوع بیماری در منطقه عنوان میکردند، اظهارکرد: در ابتدای امر هجمه بسیاری علیه جمهوری اسلامی انجام شد که ایرانیان نمیتوانند بر مشکلات مرتبط با کرونا غلبه کنند. از دیگر سوی هجمه گسترده ای علیه حوزه و به خصوص طلاب غیر ایرانی المصطفی(ص) شکل گرفت. امروزه که شدت بیماری در بسیاری از کشورهای غربی به چشم میخورد، ناتوانی مدعیان غربی بر همه روشن شد.
وی گفت: سوای مصیبت کرونا در کشور ما، شاهد ایجاد یک همدلی واقدام ملی و کار جهادی گسترده در میان همه اقشار به ویژه تیم های درمانی بودیم. بیانات مقام معظم رهبری در خصوص شهید اعلام شدن کسانی که در راه درمان بیماران کرونایی از دنیا رفتند، فضای خاصی را در کشور ایجاد کرد.
وی افزود: ما مدعی بودیم که توانستهایم این بحران را در کشور خود مدیریت کنیم و نه تنها بر این بحران فائق شدیم بلکه فرصتهای جدیدی را نیز بوجود آوردیم. در این راستا باید کار رسانهای جدی انجام میشد. به نظر آمد که اگر بخواهیم کار رسانهای انجام دهیم، طلاب و حوزههای علمیه لازم نیست از نقش خود دفاع کنیم بلکه باید دیگران آن را گزارش کنند. از دیگر سوی نمیبایست تنها به خدمات طلاب بپردازیم، به همین دلیل سعی کردیم بخشی از یک سلسله و جریان رسانهای باشیم که تمام این جریان را گزارش کند.
رئیس مرکز ارتباطات و بینالملل حوزههای علمیه کشور بیان کرد: در این ایام یک شبکه رسانهای در خبرگزاریها، فعالان رسانهای در صداوسیما و رسانههای داخلی و خارج از کشور توسط طلاب جهادگر رسانهای و زباندان شکل دادیم. از همین روی خود را موظف کردیم که برای همه فعالیتهای جامع رسانه ای تولید محتوا کنیم. ما تنها خود را رسانه حوزه نمی دانستیم بلکه خود را موظف دانستیم که تلاشهای رسانه ای که در همه جا وجود دارد را منعکس کنیم.
تولید 23 هزار محصول
حجتالاسلام حسینی کوهساری با اشاره به 23 هزار محصول رسانه ای حوزه در ایام کرونا اظهارکرد: 60 درصد محصولات رسانهای از سوی اقشار مختلف جامعه شکل گرفت و قرار نبود که همه اخبار در رسانه حوزه منتشر شود. حضور پررنگ جهادگران رسانه ای در این زمینه بسیار مهم بود. این حجم عظیم حضور همدلانه یکی از اتفاقات بسیار خوب بودکه در قالب خبر وعکس و گزارش و عکس نوشته و فیلم و صوت و... انجام شد.
وی گفت: تصور می کنیم که سطح بسیار وسیعی از آنچه در صحنه میدان رخ داده است در این پوشش خبری منعکس نشد. به خصوص در حوزه بینالملل که باید کارهای بسیار بیشتری انجام شود.
وی افزود: یکی از محورهایی که مورد توجه بود، حجم ایران هراسی و قم هراسیهایی بود که رخ داد و شبهاتی که ایجاد شده بود و در ضمن آن پاسخهایی که به این شبهات داده شد. محور دوم رسانهای، فعالیتهای جهادگران به خصوص طلاب که نقش محوری در این فعالیتها داشتند. از جمله گزارش طلبه ای که در این مسیر همسر و فرزند خود را از دست داد(حجتالاسلام مداح) که بازتاب بسیار گستردهای نیز داشت.
رئیس مرکز ارتباطات و بینالملل حوزههای علمیه کشور بیان کرد: یکی از این جلوات ناب حضور روحانیون را باید در حضور گسترده خواهران طلبه اشاره کرد که به ویژه در بخش غسل اموات فعالیت میکردند. این گروه به میدان آمدند و در زمینه اجرای احکام شرعی در خصوص اموات بسیار فعال بودند. این گزارشها در عرصه بین الملل بسیار مورد توجه واقع شد.
وی گفت: در این راستا یک نامه به مخاطبان ادیانی، یک نامه خطاب به شخصیتهای بزرگ اسلامی و مفتیان و رهبران دنیای اسلام، یک نامه خطاب به شخصیت های برتر عرصه بین الملل، یک نامه خطاب به نهادها و موسسات و برخی از دانشگاه های معتبر دنیا و یک نامه نیز به طلاب و فضلای حوزههای علمیه کشور تنظیم شد. بیش از یک هزار حوزه علمیه در خارج از کشور وجود دارد که لازم بود منطقه حوزه برای این طلاب نیز تشریح شود.
وی افزود: نامهای که خطاب به طلاب و حوزههای علمیه آماده شد در 14 بند و 12 صفحه بود. نامه به پاپ و شیخ الازهر و شورای جهانی کلیساها، یونسکو، آیسسکو و... از جمله این نامههای 500 گانه بود. خوشبختانه تجربه خوبی در این زمینه شکل گرفت که با بازتاب خوبی از سوی شخصیتهای بینالمللی نیز همراه بود. بسیاری از شخصیتهای بینالمللی پاسخ نامهها را خطاب به آیت الله اعرافی ارسال کردند.