حقوق شهروندی را همگی طلب کنیم
کد خبر: 3910788
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱
فخاری:

حقوق شهروندی را همگی طلب کنیم

نمایندگان گروه‌های مختلفی از افراد دارای معلولیت در نشست با الهام فخاری، رئیس شورای استان تهران و رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر، انجام مفاد قانون جامع حمایت از معلولان را خواستار شدند. در این نشست، رئیس شورای اسلامی استان تهران بر اینکه باید باهم حقوق شهروندی را طلب کنیم، تأکید کرد.

به گزارش ایکنا؛ به‌نقل از روابط عمومی شورای استان تهران؛ در نشستی که به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی و تأمین اجتماعی در محل شورای استان تهران برگزار شد، نمایندگانی از انجمن‌های نابینایان، ناشنوایان، کوتاه‌قامتان و معلولان و فعالان اجتماعی حاضر شدند و از حقوقی که افراد دارای معلولیت دارند، سخن گفتند؛ از حق حضور در جامعه و دسترسی به اماکن عمومی شهر.

محبوبه ابراهیم‌خانی، رئیس انجمن کوتاه‌قامتان بلند‌همت، با اشاره به وضعیت نامناسب خیابان‌های شهر، گفت: در زمستان و تابستان به دلیل وجود موانع و چاله‌هایی که در سطح شهر وجود دارد، آسیب می‌بینیم.
 
شیما سلیمی، مدیرعامل انجمن ناشنوایان ایران، از خدماتی خبر داد که سالیان گذشته وعده داده بودند که در اختیار ناشنوایان قرار می‌گیرد، اما هیچ وقت خبری از تحقق این خدمات نشد. از نظر سلیمی، اصلی‌ترین مشکل ناشنوایان برقراری ارتباط در اماکن عمومی است: از مشکلات اصلی ناشنوایان، نبود زیرساخت مناسب در ادارات و اماکن دولتی است که نمی‌توانند با افراد ارتباط برقرار کنند و هیچ آموزشی در مورد زبان اشاره به کارکنان داده نشده است.

علی‌اکبر جمالی، رئیس هیئت مدیره انجمن نابینایان از تغییر نگرش در شهرداری و شورای شهر نسبت به افراد دارای معلولیت ابراز رضایت کرد، اما او نگران است با تغییر مدیریت شهری، وضعیت به روال سابق بازگردد و گفت: متأسفانه گاهی حس می‌شود مسئولان از روی علاقه و موردی به مسایل معلولان اهمیت می‌دهند. اگر فصلی با عنوان نیازمندی‌ها و خدمات به افراد دارای معلولیت مصوب شود، می‌توان امیدوار بود که کار‌های مربوط به افراد دارای معلولیت پیگیری شود.
 
از نظر جمالی، مناسب‌سازی شهری و ایاب‌ و ذهاب همچنان از مسایل جدی نابینایان است. او درباه وضعیت حمل‌ونقل ویژه افراد دارای معلولیت هم گفت: در این سال‌ها وسایل حمل و نقل تعویض نشده‌اند و تقریباً همه آن‌ها در تعمیرگاه هستند و نمی‌توانند سرویس بدهند. پیشنهاد می‌کنم از میان وسایلی که به خطوط حمل و نقل عمومی اختصاص داده می‌شود، تعدادی به این سامانه داده شود و اعتبارات مشخصی برای آن درنظر گرفته شود.

شهرام مبصر، از فعالان اجتماعی هم در این جلسه حاضر بود. مبصر تأکید کرد که توقعی برای اجرای همه طرح‌ها نیست، چرا که مشکلات زیرساختی وجود دارد. با این حال او معتقد است، اراده‌ای هم برای اجرای کامل طرح‌ها وجود ندارد: شاید بزرگترین مشکل نبود عزم و اراده برای اجرای طرح‌هاست. به عنوان مثال، سال گذشته بحث سرویس‌دهی یکی از تاکسی‌های اینترنتی به افراد دارای معلولیت مطرح شد، اما متأسفانه با وجود تلاش‌هایی که صورت گرفت، این کار به مرحله اجرایی نرسید. مسئولان ما همواره در حال مقایسه هستند، درحالی که باید از خود بپرسند وظایفشان چیست و چه کاری را می‌توانند برای بهبود اوضاع انجام دهند.

مجید سرایی، از نابینایان جامعه رسانه‌ای، مشکل اصلی را نظارت می‌داند: پروژه‌ها مجوز ساخت می‌گیرند و، اما در مرحله آخر به یاد مناسب‌سازی پروژه می‌افتند. آقای شهردار شعار می‌دهند: «شهر دسترس‌پذیر، شهری برای همه»، اما این شعار به تنهایی کافی نیست و نیازمند نظارت هستیم.

فخاری: افراد دارای معلولیت باید ناظر سیاست‌گذاری‌ها باشند

فخاری با تأیید صحبت‌های نمایندگان جامعه افراد دارای معلولیت گفت: «در محور اقدامات فیزیکی و کالبدی نمی‌توان به شهر نمره مناسب داد، ولی پیشبرد کار از سوی همکاران پیگیری و نظارت شده‌اند. نه تنها در اقدامات فیزیکی، بلکه در حوزه سامانه‌های نرم‌افزاری که نیازمند بودجه کلان نبوده هم دچار ضعف عملیاتی هستیم. البته امیدواریم در زمان باقی مانده از دوره پنجم شورای شهر تهران اقدامات مؤثری در این رابطه انجام شود.

از نظر فخاری، رئیس شورای اسلامی استان تهران نیز افراد دارای معلولیت باید در سیاست‌گذاری‌ها صاحب‌نظر باشند: در کنار یکدیگر حق شهری خود و مردم را طلب می‌کنیم و به نتیجه می‌رسانیم. معاونان و مشاوران باید در تمام بخش‌های سیاست‌گذاری از تمام اقشار به ویژه افراد دارای معلولیت دعوت کنند تا در کنار آن‌ها به پبشبرد هرچه صحیح‌تر اهداف و تصمیم‌گیری‌ها مشاوره دهند.

رئیس شورای اسلامی استان تهران لازم می‌داند که در رونمایی‌ها و افتتاحیه‌ها از همه قشر‌های جامعه دعوت به عمل آید تا امکانات و ویژگی‌های دسترس‌پذیری برابر مورد بررسی قرار گیرد و اگر شرایط برای همگان مناسب نباشد، افتتاح پروژه یا ایستگاه متوقف شود: باید بر لزوم حضور افراد دارای معلولیت در نهاد‌های سیاست‌گذاری از ملی تا محلی تأکید شود. پرداختن به زندگی روزمره یا کار از زاویه تجربه یک فرد دارای معلولیت کمک می‌کند تا هم تا مشکلات و معضلات به درستی دیده و شناخته شود و مناسب‌سازی درست و اثربخش پیش برود و تبدیل به تعدادی پروژه پیمانکاری بی‌حاصل نشود. اگر پیگیری منسجمی در هر موضوع شهری وجود داشته باشد و از جامعه دارای معلولیت در راستای بهبود سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت و عملیات میدانی شهری کمک گرفته شود، می‌توان امیدوار بود که روند کار‌ها با سرعت بیشتری پیش رود.

زهرا نعمتی: حقوق شهروندی معلولان با دیگران باید برابر باشد

زهرا نعمتی، قهرمان بازی‌های پارالمپیک لندن و ریودوژانیرو، حقوق شهروندی افراد دارای معلولیت را با سایرین برابر نمی‌داند. او که یکی از مهمانان این نشست بود و گفت: افراد دارای معلولیت باید در تمام حقوق شهروندی با سایر اقشار جامعه به برابری برسند و البته این اتفاق باید در نگاه شهروندان به معلولیت نیز تجلی پیدا کند که در این مورد نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم.

نعمتی زیرساخت‌های شهری را مناسب حضور افراد دارای معلولیت در شهر نمی‌داند: «در کلان شهر‌های ما زیرساخت‌های شهری دچار مشکلات جدی است. متأسفانه شهر‌های ما برای افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی نشده است و همین موضوع سبب شده تا اقشار دارای معلولیت نتواند در سطح شهر حضور پیدا کنند و این اتفاق باعث حذف آن‌ها به لحاظ حضور در اجتماع شده است.

او درباره دسترسی افراد دارای معلولیت به حمل‌ونقل عمومی گفت: حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس باید برای معلولان قابل دسترسی باشد، اما متأسفانه استاندارد‌های موجود برای استفاده افراد دارای معلولیت از این امکانات در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

نعمتی زیرساخت‌های فضای سبز عمومی مانند پارک‌ها را برای استفاده افراد دارای معلولیت مناسب می‌داند، با این حال معتقد است که این فضا‌ها هم کمبود‌هایی دارند: خوشبختانه عملکرد‌های مثبتی هم برای بهبود فضا‌های شهری مشاهده می‌شود که به خودی خود موجب دلگرمی است، اما قطعاً جای کار بیشتری در این زمینه احساس می‌شود.

قهرمان پارالمپیک از مشکل همیشگی افراد دارای معلولیت هم گفت، مشکل دسترسی به امکان شهری: ساخت‌وساز‌های اماکن شهری و طراحی نادرست آن‌ها برای استفاده از افراد دارای معلولیت یکی از مشکلات جدی است. حتی رمپ‌هایی که در برخی از ساختمان‌ها وجود دارد به لحاظ استاندارد طراحی برای افراد دارای معلولیت قابل استفاده نیست. او امیدوار است شاهد بهبود خدمات شهری برای افراد دارای معلولیت باشد.
انتهای پیام
captcha