مهجوریت قرآن در عصر بازگشت به معنویت
کد خبر: 3913472
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
یادداشت/

مهجوریت قرآن در عصر بازگشت به معنویت

به‏‌رغم برخورداری قرآن از جایگاه رفیع هدایت آدمیان، این کتاب همان گونه که خود اعلام کرده حتی در میان مسلمانان مهجور است و عموماً از آن به هنگام ازدواج، خرید خانه و بر سر گور مردگان برای تبرّک و تیمن بهره می‏‌گیرند. مردم از این جهت بسان بندگانی می‏‌مانند که نامه مولای خود را بر بالای طاقچه‌‏ای گذاشته و هر روز آن را می‏‌بوسند، در حالی که در آن اعلام شده که آنان آزاداند و آنان به خود زحمت گشودن آن را نمی‏‌دهند تا خود را از یوغ بندگی آزاد کنند.

 قرآن کتابی مهجور میان مسلمین در عصر بازگشت به معنویتبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، استاد حوزه و دانشگاه، در یادداشتی به بحث مهجوریت قرآن در دوره معاصر پرداخت که متن این یادداشت به شرح زیر است:
 
قرآن را باید 58تنها نامه پاک و پیراسته خداوند به بشریت دانست که خداوند در آن با زبانی دلنشین و جذاب و با پیامی از سر مهر و منطق با بندگان خود به گفتگو پرداخته و روشنی و تاریکی، هدایت و ضلالت را در آن بازشناسانده و هر آن چه زمینه سعادت آدمیان را فراهم آورده یا باعث نگون‏‌ساری آنان می‌‏شود، تبیین کرده است.کتابی از ناحیه خداوندی که همه هستی و انسان را آفریده و به تمام زوایای آشکار و پنهان  عالم خبر دارد و به نیکی می‌‏داند که رخنه‏‌های وجود آدمیان در کجاست و آنان از چه زمینه‏‌ها و بسترها آسیب می‌‏بینند و در ورطه هلاکت گرفتار می ‌شوند. 
 
قرآن را از این جهت می‏‌توان به بروشوری تشبیه کرد که کمپانی‏‌های مختلف به هنگام عرضه کالاهای تولید شده خود در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‏‌دهند و تاکید می‌ کنند که لازم است پیش از استفاده و گشودن آن کالا، آن بروشور مطالعه شود. در چنین بروشوری که در حقیقت می‌‏توان آن را کتابچه راهنمای استفاده بهینه از هر کالا نامید، آسیب‏‌های آن کالا تذکر داده می‏‌شود؛ نظیر آن که گفته می‏‌شود این دستگاه در برابر نور مسقیم خورشید، حرارت، زمین ناصاف، آب و هر گونه مایعات، فراز و فرود جریان برق آسیب‌پذیر است. نیز قطعات دستگاه به تفکیک معرفی می‌‏شود، عمر مفید دستگاه و بازه زمانی ضمانت آن کمپانی و در کنار همه اینها چگونگی استفاده از آن تبیین می‌شود.
 
پیداست هر چه آن کالا پیچیده‏‌تر باشد، بروشور حجیم‌‏تر و مباحث مطرح شده در آن دقیق‌‏تر می‏‌شود تا جایی که گاه تذکر داده می‏‌شود، دستگاه بدون حضور کارشناس مربوط باز نشود. باری، انسان برترین و پیچیده‌‏ترین کالای کمپانی آفرینش الهی است که حقیقت او پس از گذار هزاران سال از تاریخ ظهور انسان، بر همگان پنهان مانده و به تصریح قرآن از جمله اسراری است که برای آدمیان دست‌یافتنی نیست. 
 
اهمیت وجود قرآن در دوران ما زمانی آشکار می‏‌شود که دریابیم جهان، گسترده‌‏ترین تحولات در عرصه علم و دین را تجربه می‏‌کند. در عرصه علم بسیاری به‏ درستی عصر ما را عصر انفجار اطلاعات می‌نامند؛ دورانی که مرزها و فاصله‌های طولانی جغرافیایی با کمک ابزارهایی همچون ماهواره و اینترنت به حداقل ممکن کاهش یافته و جهان پهناور دیروز به دهکده و بلکه به تعبیر دیگر اندیشوران به خانه‌‏ای جهانی تبدیل شده است. 
 
چنان که به اذعان عموم صاحب‏‌نظران، عصر ما را باید دوران بازگشت به دین و معنویت دانست؛ زیرا همگان نیک به خاطر دارند که جهان پس از دوران رنسانس و ظهور مدرنیته و با تفوق علم و تجربه با موجی از خدا گریزی روبرو شد و مکاتبی همچون مارکسیسم، اومانیسم و پوزیتویسم با تمام توان به جنگ ادیان الهی آمدند و در کنار انکار همه مظاهر متافیزیک، دین را افیون ملت‏‌ها دانستند و نزدیک به چهار سده بر طبل کفر نواخته و پرچم الحاد را بر بام برخی از کشورها برافراشتند.
 
اما اینک در سایه لطف بیکران الهی، عموم تفکرات الحادی از رونق افتاده و شماری از آنها به تاریخ سپرده شدند و جهان، بازگشت به دین و اخلاق را تجربه می‏‌کند. تأثیر بازگشت به خدا، اخلاق و معنویت را حتی در ده‏‌ها فیلمی که هالیوود تولید می‌کند، می‏‌توان مشاهده کرد به گونه‌ای که امروزه معنویت و معناگرایی را از شاخصه‌‏های سینمای امروز می‌شمارند و آموزه‌هایی همچون حیات پس از مرگ، حیات برزخی، امکان اِخبار از غیب، ارتباط زندگان با مردگان و به عکس، در این نوع از فیلم ها مورد تأکید قرار می‏‌گیرد. 
 
اقبال روزافزون مردم به مراکز پرستش اعم از مسجد، کلیسا، کنیسه و معبد و نیز ظهور معنویت‌های نوگرا که البته با آفاتی روبرو هستند، همگی از موج خداگروی و آخرت باوری در میان جهانیان حکایت دارد. باری، انسان امروز تشنه حقیقت و معنویت است، با این حال نمی‏‌داند که کشتی ایمان و باور خود را در ساحل کدام دین و آیین پهلو زند. از این‌جا می‌‏توان به اهمیت قرآن به عنوان تنها کتاب آسمانی دست نخورده پی برد که می‌‏تواند اسلام را به عنوان کامل‏‌ترین دین در میان دوازده دین زنده کنونی دنیا به جهانیان معرفی کند. 
 
به‏‌رغم برخورداری قرآن از جایگاه رفیع هدایت آدمیان، این کتاب همان گونه که خود اعلام کرده حتی در میان مسلمانان مهجور است و عموماً از آن به هنگام ازدواج، خرید خانه و بر سر گور مردگان برای تبرّک و تیمن بهره می‏‌گیرند. مردم از این جهت بسان بندگانی می‏‌مانند که نامه مولای خود را بر بالای طاقچه‌‏ای گذاشته و هر روز در برابر آن کرنش کرده و آن را می‏‌بوسند، در حالی که در آن اعلام شده که آنان آزاداند و آنان به خود زحمت گشودن آن را نمی‏‌دهند تا خود را از یوغ بندگی آزاد کنند.
انتهای پیام
captcha