نهج‌البلاغه بر بی‌مهری‌های قریش تأکید دارد / پاسخ شبهه‌ای بزرگ در عرصه امامت
کد خبر: 3914507
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶

نهج‌البلاغه بر بی‌مهری‌های قریش تأکید دارد / پاسخ شبهه‌ای بزرگ در عرصه امامت

رئیس مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی گفت: موضوع طرد خلافت از سوی حضرت علی (ع)، که حمل بر عدم استحقاق ایشان بر خلافت ذکر می‌شود؛ از بزرگ‌ترین شبهات عرصه ولایت و امامت به شمار می‌رود که تنها ناظر به فرازهایی از خطبه ایشان است که در روز هجوم مسلمانان برای بیعت ذکر شده است.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود حسینی کاویانی در نشست علمی «غدیر در نهج‌البلاغه» که امروز در مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی وابسته به جامعةالمصطفی برگزار شد، با بیان اینکه معصومان (ع) از دو شأن خلافت و امامت برخوردار هستند، اظهار کرد: پس از مرگ عثمان، مسلمانان جلوی درب خانه حضرت علی(ع) را شلوغ کردند، به نحوی که حضرت (ع) می‌فرمودند: جمعیت به قدری هجوم آورد که ترسیدم حسن(ع) و حسین(ع) زیر دست و پای جمعیت تلف شوند و این موضوع نشان‌دهنده جمعیت فراوان است.

وی با تأکید بر اینکه حضرت علی‌(ع) در ابتدای امر شدیداً از موضوع خلافت استنکاف کرده و زیر بار خلافت نرفتند، خاطرنشان کرد: متأسفانه، برخی از شبهه‌افکنان مطرح می‌کنند که علی بن ابی طالب(ع) نیز خود را شایسته خلافت نمی‌دانستند!

رئیس مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی، در ادامه، ضمن اشاره به مصادیقی از سیره اهل بیت‌(ع)، با بیان اینکه امام رضا(ع) نیز پیشنهاد خلافت مأمون را قبول نکردند، اظهار کرد: موضوعات مشابه در سیره اهل بیت(ع) به ویژه امام رضا(ع) سبب شد برخی توهم کنند که ائمه(ع) خلافت را حق خود نمی‌دانستند و از این رو، آن را نپذیرفتند!

وی به فراز‌هایی از نهج‌البلاغه اشاره و ابراز کرد: با وجود هجوم مسلمانان برای درخواست از حضرت علی(ع) و شور و اشتیاق بیعت با ایشان و ذکر شروط حضرت(ع)، در مسلمانان با جریانی روبه‌رو می‌شویم که چهره‌ها و رنگ‌های مختلفی به خود می‌گیرد و ماجرا‌های فراوانی را پس از خلافت حضرت علی(ع) خلق کردند، به گونه‌ای که در فاصله اندکی، جنگ جمل، صفین و نهروان شکل گرفت؛ در این مدت کوتاه پنج ساله، دسیسه‌های مختلفی ضد حکومت علوی(ع) برنامه‌ریزی شد.

حجت‌الاسلام حسینی کاویانی ضمن اشاره به خطبه امام علی‌(ع)، با بیان اینکه حضرت علی(ع) در خطبه‌ای دلایل طرد خلافت را بیان می‌کنند، خاطرنشان کرد: جریاناتی در آینده روی خواهد داد که قلب‌ها توان تحمل و عقل نیز توان پایداری در مقابل آن را نخواهد داشت؛ اگر من به عنوان خلیفه پذیرفته شوم، کاری را که می‌دانم صلاح است، انجام خواهم داد و پول بیت‌المال را اگر مهریه زنانتان هم قرار داده باشید، از شما خواهم ستاند.

وی ضمن تشریح فراز‌هایی از خطبه ۳۶ نهج‌البلاغه، ابراز کرد: حضرت علی‌(ع) در این خطبه، غصب حق ولایت و خلافت ایشان از سوی دیگران را ذکر می‌کنند و بر بی‌مهری‌های قریش تأکید می‌کنند.

حجت‌الاسلام کاویانی با بیان اینکه برای ادای حق نامه‌ها و خطبه‌های حضرت علی(ع)، باید پیش‌زمینه‌هایی را مورد توجه قرار دهیم، تصریح کرد: براساس روایتی از نبی مکرم اسلام(ص)، تمام رویداد‌هایی که برای امت حضرت موسی(ع) اتفاق افتاد، بر امت پیامبر اعظم(ص) نیز روی خواهد داد.

انتهای پیام
captcha