حکم فاصله افتادن بین نماز واجب و احتیاط چیست
کد خبر: 3922491
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
زلال احکام؛

حکم فاصله افتادن بین نماز واجب و احتیاط چیست

اگر کسی که وظیفه او خواندن نماز احتیاط است، آن را پیش از خارج شدن از حالت نماز به جا نیاورد، بنابر احتیاط واجب باید ابتدا نماز احتیاط را بخواند و سپس نماز را نیز اعاده کند.

به گزارش ایکنا، نماز احتیاط، نمازی یک یا دو رکعتی است که به سبب شک در تعداد رکعت‌های نمازهای چهار رکعتی واجب می‌شود. در هفت مورد از شک‌های مربوط به تعداد رکعات نماز، با خواندن نماز احتیاط، نماز صحیح خواهد بود.

سؤالی که مطرح است اینکه، اگر نماز احتیاط بر عهده نمازگزار باشد و بین نماز واجب و نماز احتیاط فاصله بیفتد، آیا باید نماز اعاده شود؟

پاسخ این است که اگر کسی که وظیفه او خواندن نماز احتیاط است، آن را پیش از خارج شدن از حالت نماز به جا نیاورد، بنابر احتیاط واجب باید ابتدا نماز احتیاط را بخواند و سپس نماز را نیز اعاده کند.

کسى که نماز احتياط بر او واجب شد، بعد از سلام نماز، بايد فورى نيت نماز احتياط کند و تکبيرة‌الاحرام بگويد و فقط «حمد» را بخواند و به رکوع و سجده رود. پس از سجده دوم، اگر يک رکعت نماز احتياط بر او واجب است، تشهد و سلام دهد و اگر دو رکعت بر او واجب است، رکعت دوم را مانند رکعت اول انجام دهد و پس از تشهد، سلام دهد.

سیدنادعلی اولیایی

انتهای پیام
captcha