روش محاسبه خمس پارسال برای امسال
کد خبر: 3937083
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
زلال احکام؛

روش محاسبه خمس پارسال برای امسال

برخی در حساب خمسی، هرسال آنچه موجودی پولی، خوراكی و ... مصرف نشده بود را محاسبه و با موجودی سال گذشته مقایسه و هر مقدار اضافه شده بود، خمس آن‌را پرداخت می‌کنند؛ سؤال اینجاست که آیا این روش صحیح است؟

روش محاسبه خمس پارسال برای امسال

به گزارش ایکنا،‌ خمس در لغت به معنی یک پنجم است، و در اصطلاح یکی از واجبات مهم مالی در دین اسلام به شمار می‌رود، و عبارت است از مالی که هر فرد واجد شرایط به نسبت یک پنجم طبق ضوابط خاصی باید بپردازد.

باید توجه داشت مالیاتی که حکومت جمهوری اسلامی بر اساس قوانین و مقررات وضع می‌کند، هر چند پرداخت آن بر کسانی که قانون شامل آنان می‌شود واجب است، و مالیات پرداختی هر سال از مؤونه همان سال محسوب است، ولی از خمس (سهمین مبارکین) محسوب نمی‌شود، بلکه بر آنان دادن خمس درآمد سالانه‌شان در زاید بر مؤونه‌ سال به طور مستقل واجب است.

خمس در هفت چیز واجب است؛‌ ۱. درآمد (منافع کسب و کار)، ۲. معدن، ۳. گنج، ۴. مال حلال مخلوط به حرام، ۵. جواهراتی که با غواصی از دریا به دست می‌آید، ۶. غنایم جنگی و ۷. زمینی که کافر ذمی از مسلمانان می‌خرد. اما روش محاسبه خمس چیست؟ پاسخ به این پرسش را از سه مرجع دریافتیم.

سؤال درباره روش استفاده از خمس

روش محاسبه خمس بنده تاكنون این گونه بوده: ابتدای سال خمسی‌ام را در اولین درآمدم مشخص کردم، سپس هرسال آنچه موجودی پولی، خوراكی و ... مصرف نشده بود را محاسبه و با موجودی سال گذشته مقایسه و هر مقدار اضافه شده بود، خمس آن‌را پرداخت می‌کردم؛ آیا این روش صحیح بوده است؟

پاسخ آیت‌الله خامنه‌ای

روش مذكور در صورتی كه اصل موجودی‌های گذشته نمانده و مصرف شده باشد، صحيح نيست و بايد تمام موجودی بدون كسر چيزی محاسبه شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی

محاسبه خمس به روش مذکور صحیح است، البته مال مخمس هر سال تنها نسبت به سال قبل معتبر است.

آیت‌الله سیستانی

بله ولی سر سال خمسی شما تاریخ اولین روز شروع به كار است، و هر سال در آن روز باید خمس آنچه باقى مانده است را بپردازید چه پول نقد باشد و چه مواد مصرفى، مانند آذوقه اى كه باقى مانده و همچنین اثاث و لباس و مانند آن، اگر در سال اول خرید از آن استفاده نشده باشد.

سیدنادعلی اولیایی

انتهای پیام
captcha