آیا سهام عدالت مشمول خمس می‌شود
کد خبر: 3945145
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
زلال احکام؛

آیا سهام عدالت مشمول خمس می‌شود

سود سهام عدالت جزو درآمد فرد محسوب می‌شود، و با توجه به اینکه دولت اختیار سهام عدالت را به عهده مردم قرار داده، ممکن است برای افراد متدین این سؤال پیش بیاید که آیا این سود مشمول می‌شود و زمان پرداخت آن چه زمانی است؟ نظرات مراجع در این زمینه را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش ایکنا،‌ خمس در لغت به معنی یک پنجم است، و در اصطلاح یکی از واجبات مهم مالی در دین اسلام به شمار می‌رود، و عبارت است از مالی که هر فرد واجد شرایط به نسبت یک پنجم طبق ضوابط خاصی باید بپردازد. خمس در هفت چیز واجب است؛‌ ۱. درآمد (منافع کسب و کار)، ۲. معدن، ۳. گنج، ۴. مال حلال مخلوط به حرام، ۵. جواهراتی که با غواصی از دریا به دست می‌آید، ۶. غنایم جنگی و ۷. زمینی که کافر ذمی از مسلمانان می‌خرد.

باید توجه داشت مالیاتی که حکومت جمهوری اسلامی بر اساس قوانین و مقررات وضع می‌کند، هر چند پرداخت آن بر کسانی که قانون شامل آنان می‌شود واجب است، و مالیات پرداختی هر سال از مؤونه همان سال محسوب است، ولی از خمس (سهمین مبارکین) محسوب نمی‌شود، بلکه بر آنان دادن خمس درآمد سالانه‌شان در زاید بر مؤونه‌ سال به طور مستقل واجب است. 

سؤال درباره خمس سهام عدالت

اکنون که دولت اختیار سهام عدالت را به عهده مردم قرار داده است، 1- اگر درخواست بدهم و سود آن را بگیرم آیا باید فورا خمس آن را پرداخت کنم یا سر سال خمسی هر مقداری که باقی ماند خمس دارد؟ 2- اگر درخواست ندهم آیا خمس به آن تعلق می‌گیرد؟ و هر وقت دریافت کردم باید فوراً خمس سهام را پرداخت کنم؟

پاسخ آیت‌الله خامنه‌ای

۱) پس از آزاد شدن سهام عدالت، مقداری که قابل فروش است، در اولین سال خمسی، خمس آن به قیمتی که خریدار دارد، باید پرداخت شود.

۲) در این صورت نصف سهام، متعلق خمس است و نصف دیگر در حکم هبه است و خمس ندارد.

در هر دو صورت قبل، کسانی که برای گذران زندگی نیاز به این سهام و سود حاصل از آن دارند به نحوی که با تخمیس آن، سود حاصل از مابقی، کفاف زندگی در حدّ شأن آنها را نمی‌دهد، پرداخت خمس اصل سهام، واجب نیست.

۳) سودهای مذکور جزء درآمد سالی است که قابل وصول بوده، که اگر در آن سال دریافت نشده و سال خمسی بر آن گذشته است، باید پس از دریافت، بلافاصله خمس آن پرداخت شود و اگر دریافت شده، حکم درآمد بین سال را دارد.

پاسخ آیت‌الله مکارم

1- بعد از دریافت سود چنانچه چیزى از آن تا پایان سال خمسى كه آن را گرفته‌اید باقی بماند، خمس دارد.

2- چنانچه دریافت آن برای شما براحتی ممکن باشد و سال خمسی بر آن بگذرد، هر زمانی که آن را به شما پرداخت کردند باید خمس آن را بپردازید.

پاسخ آیت‌الله شبیری

اگر از زمان امکان وصول سود، یک سال بگذرد و در مخارج زندگی هزینه نشود، خمس دارد.

پاسخ آیت‌الله سیستانی

آن قسمتی که امکان فروش دارد، خمس دارد.

سیدنادعلی اولیایی

آیا سهام عدالت مشمول خمس می‌شود

انتهای پیام
captcha