توصیه‌ای از آیت‌الله مجتبی تهرانی برای زیارت سیدالشهدا(ع) از راه دور
کد خبر: 3927910
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
یادداشت اختصاصی/

توصیه‌ای از آیت‌الله مجتبی تهرانی برای زیارت سیدالشهدا(ع) از راه دور

محسن اسماعیلی با اشاره به داستان پرشور حضور آیت‌الله مجتبی تهرانی در پیاده‌روی اربعین، بیان کرد: ایشان در کلاس درس می‌فرمود که گرچه در برخی روایات سخن از «مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ(ع)» به میان آمده است، اما در احادیث متعدد و معتبر دیگر تعبیر به «مَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ(ع)» شده است؛ یعنی آثار زیارت به حضور در کنار مضجع شریف آن حضرت مقید نشده است.

محسن اسماعیلی، عضو مجلس خبرگان رهبری

به گزارش ایکنا، محسن اسماعیلی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در یادداشتی اختصاصی به این خبرگزاری، ضمن بیان چند نکته درباره زیارت امام حسین(ع)، به ذکر خاطره خود از آیت‌الله مجتبی تهرانی درباره زیارت سیدالشهدا(ع) از راه دور پرداخت. متن این یادداشت در ادامه از نظر می‌گذرد؛

اربعین امسال برای شیفتگان خاندان اهل بیت(ع) با سوز و گدازی مضاعف همراه شده است؛ چرا که پس از چند سال تجربه راهپیمایی بی‌نظیر و حیات‌بخش به سوی مرقد سالار شهیدان(ع)، شیوع ویروس کرونا مانع از ابراز عشق و زیارت حایر حسینی از نزدیک گردیده است.

داغ این حرمان اگرچه سنگین است، اما از دو نکته مهم نباید غفلت کرد؛ نخست آنکه حضور جسمانی در آن قطعه بهشتی البته آثار و برکاتی دارد بی‌انتها، اما در حقیقت مقدمه‌ای است برای اتصال جان‌ها به جانان. این پیوند در هر حال ممکن است و چه بسا تأثیر این نرفتن به برکت غم هجران بیش از آن رفتن‌ها باشد: «إِنَّ الْفَضْلَ بِيَدِ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ». دیگر آنکه، اعمال عبادی و از جمله زیارت سیدالشهدا(ع) اختصاص به دیدار نزدیک ندارد. آری! کاش می‌شد «سر نهیم بر قدمش بوسه زنان تا دم مرگ» و «مست تا صبح قیامت ز سبویش باشیم»، اما از سوی دیگر می‌دانیم که «بُعد منزل نبوَد در سفر روحانی».

فقیه عارف، حضرت استاد مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) که داستان پرشور حضورش در پیاده‌روی به سوی آن سرزمین را قبلاً تحت عنوان «با حاج آقا مجتبی در راه کربلا» بازگو کرده‌ام، در درس‌های خود می‌فرمود: گرچه در برخی روایات سخن از «مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ(ع)» به میان آمده است، اما در احادیث متعدد و معتبر دیگری تعبیر به «منْ زَارَ الْحُسَيْنَ(ع)» شده است؛ یعنی آثار زیارت به حضور در کنار مضجع شریف آن حضرت مقید نگردیده است.

ایشان از جمله به روایتی از حنان بن سدیر از پدرش اشاره می‌کرد که طبق آن: سَدیر می‌گوید: امام صادق(ع) به من فرمود: اى سدير! آیا هر روز به زيارت قبر امام حسين(ع) مى‌روى‌؟ گفتم: نه، فدايت شوم. فرمود: چه جفايى مى‌کنى! آيا در هر ماه زيارت مى‌کنى‌؟ گفتم: نه. فرمود: در هر سال يک بار به زيارت مى‌روى‌؟ گفتم: به همين گونه است. فرمود:اى سدير! چقدر نسبت به امام حسين(ع) روى گردان و بى‌اعتنا هستيد؟! آيا نمى‌دانى که خداى تعالى را هزار هزار فرشته گرد آلود و موى پريشان است که بر او مى‌گريند و پيوسته زيارتش مى‌کنند و خسته نمى‌شوند؟ چه مى‌شود که تو هفته‌اى پنج بار و يا هر روز به زيارت امام حسين(ع) بروى‌؟

گفتم: فدايت شوم ميان من و قبر او فرسنگ‌ها فاصله است.  فرمود: بر بام خانه برو، و به جانب راست و چپ بنگر، و سپس سر خود را به سوى آسمان کن، و پس از آن به سوى قبر آن حضرت توجه کن و بگو: « السلام عليک يا ابا عبد الله، السلام عليک و رحمة الله و برکاته»؛ که اين عمل براى تو يک زيارت محسوب خواهد شد، و هر زيارتى ثواب يک حج و يک عمره دارد.  

دستورالعمل پنجاه ساله آقا مجتبی تهرانی

از دستورات مرحوم استاد این بود که هر روز خود را با زیارت اباعبدالله(ع) آغاز باید کرد. یکبار فرمودند: «آنچه را که خود بیش از پنجاه سال است انجام می‌دهم، به شما نیز یاد می‌دهم. اول صبح که می‌خواهید از خانه خارج شوید، رو به قبله بایستید و بگویید: «السلام‌علیک یا اباعبدالله! السلام علیک و رحمه‌الله و برکاته».

این زیارت امام حسین (علیه‌السلام) از راه دور است که در روایات وارد شده است. من سپس چنین می‌گویم: «السلام علیک یا مولای، یا حسین‌ابن علی، یا ثارالله و رحمه‌الله و برکاته». این سلام را هم از طرف خودم نمی‌کنم، بلکه به نیابت از چهارده معصوم (علیهم السلام) انجام می‌دهم؛ چرا که وقتی سلام از طرف پدر، مادر و فرزندانش باشد، آن حضرت حتماً رو برنمی‌گرداند و عنایت می‌کند. بعد از سلام نیز استغفار کنید، سپس صلوات بفرستید و بگویید: خدایا من خودم را به تو می‌سپارم. آنچه خیر است بر زبان و قلم و فکر من جاری کن و بعد دوباره صلوات بفرستید و به سوی کارتان بروید و البته مراقب هم باشید.»

روز اربعین بیشتر به یاد او هستیم؛ زیرا چنین روزی در سال 1391شمسی بود که پس از تشییعی پر شکوه، برای همیشه در قبله تهران، حرم حضرت عبدالعظیم(ع) آرام گرفت؛«سلامٌ علیه یومَ وُلِدَ و یومَ ارتَحَلَ و یومَ یُبعثُ حیّاً».

انتهای پیام
captcha