غربالگری اولیه مسابقات قرآن اوقاف جدی‌تر شود / شرکت‌کنندگان آمادگی ادوار قبل را نداشتند
کد خبر: 3934728
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶
گزارش ایکنا از چهارمین روز بخش بانوان مسابقات قرآن اوقاف /

غربالگری اولیه مسابقات قرآن اوقاف جدی‌تر شود / شرکت‌کنندگان آمادگی ادوار قبل را نداشتند

ضعف متسابقان در ارائه محفوظات و افت سطح آن‌ها نسبت به دوره‌‌های گذشته یکی از موضوعاتی بود که بانوان عضو هیئت داوران چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن به آن اشاره داشتند و یکی از دلایل آن را تعطیلی کلاس‌های آموزشی در شرایط کرونا و جو روانی جامعه نسبت به این بیماری دانستند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش بانوان چهارمین روز برگزاری خود را نیز پشت سر گذاشت. در صبح این روز، اجرای شرکت‌کنندگان استان‌های مازندران و خراسان جنوبی، در بخش‌های  قرائت، حفظ، ترتیل و دعاخوانی در معرض داوری قرار گرفت.

اتاق هیئت داوران در ساختمان امام خمینی(ره) سازمان اوقاف و امور خیریه در تهران واقع شده است، از صبح زود جنب و جوش برگزاری مسابقات در بخش فنی به چشم می‌آید، در طول اجرای شرکت‌کنندگان، اصلاً با قطعی ارتباط مواجه نشدیم. شرکت‌کنندگان استان مازندران و خراسان جنوبی به صورت ویدئوکنفرانسی و برخط تلاوت‌های خود را اجرا کردند، بعد از هر تلاوتی برگه‌های رأی جمع‌آوری و در نهایت با هم مقایسه شدند.

داوری این روز در حالی برگزار شد که عده‌ای از داوران معتقد به عدم شفافیت در آیین‌نامه‌های بخش دعاخوانی بودند و بنا شد این موضوع به ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن به منظور تغییرات احتمالی اعلام شود.

ضعف شرکت‌کنندگان در ارائه محفوظات‌

الهام ماندگارمهر، داور حسن حفظ این دوره از مسابقات در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: تاکنون به این شکل بوده که سال به سال سطح تلاوت‌ها بالاتر می‌رفت؛ اما به نظر امسال اینطور نبود و این مسئله می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، مثل اینکه از زمان شیوع کرونا جلسات آموزشی تعطیل شدند و آن طوری که باید مسابقات و محافل برگزار نشدند و این می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: حدود چهارماه کامل، کلاس‌ها تعطیل بود و تازه چند ماهی است که دوباره کلاس‌ها به‌صورت مجازی و تلفنی آغاز شده است، شاید مقداری نیز به روحیه افراد مرتبط باشد. الان جامعه ما یک جامعه مضطرب و نگران است و قطعاً روحیه می‌تواند روی کیفیت ارائه محفوظات تأثیر داشته باشد و می‌بینیم شرکت‌کنندگانی که در گذشته قوی بودند، هم‌اکنون اشکالات زیادی در ارائه دارند.



ماندگارمهر اظهار کرد: سال‌های گذشته تعداد زیادی حافظ قرآن داشتیم که نمره حسن حفظشان 100 بود و برای رتبه‌بندی به سراغ صوت و لحن، تجوید، وقف و ابتدا می‌رفتیم، اما از حفاظ کل امسال تاکنون تنها یک نفر نمره 100 را کسب کرده است.

وی به معایب و مزایای برگزاری ویدئوکنفرانسی مسابقات اشاره و تصریح کرد: صرفه‌جویی در وقت و هزینه از مزایای این دوره است، لازم نیست افراد پنج روز تا یک هفته به شهر دیگری بروند و آنجا اقامت کنند به‌ویژه برای بانوان ـ شرکت‌کنندگان و داوران ـ از این نظر خوب است که هر کسی در شهر خودش این ارتباط را می‌گیرد و کار انجام می‌شود، از معایب نیز شاید این باشد که هنوز زیرساخت‌های اینترنت در کشور ما آنقدر تأمین‌کننده نیست. گاهی اوقات ممکن است قطعی و وصلی‌هایی باشد. البته انصافاً ارتباطات خوبی داشتیم، اگر هم موردی بوده که قطع و وصلی پیش آمده همان ابتدای کار بررسی شده و زمانی که از رفع ایراد مطمئن شده‌اند، ارتباط شکل گرفته، زمانی هم اگر اینترنت جواب نمی‌داد، داور هادی از طریق تلفن ارتباط می‌گرفت که قطع و وصلی نباشد، در کل کیفیت برگزاری خوب است.

ماندگارمهر درباره فعالیت بانوان حافظ در عرصه‌های بین‌المللی گفت: سه دوره مسابقات بین‌المللی حفظ بانوان برگزار شده و گویا قرار است دوره چهارم نیز در سال جاری به‌صورت مجازی برگزار شود، این نشان می‌دهد که بانوان در زمینه بحث‌های قرآنی خیلی خوب کار کرده‌اند، به‌ویژه در بخش حفظ، موفق بوده‌ و سیر خوبی را طی کرده‌اند و در سال‌های اخیر تا حدودی حق و حقوقشان نیز رعایت شده است. رده بین‌المللی را در کشور خودمان ایران برگزار می‌کنیم و این روند رو به بهبود است و به‌ویژه با برطرف شدن شیوع کرونا ان‌شاء‌الله شرایط بهتری نیز خواهیم داشت.

ضعف متسابقین در ارائه محفوظات / غربالگری اولیه مسابقات قرآن اوقاف جدی‌تر پیگیری شود

آینده خوبی در قرائت بانوان نداریم

در ادامه با سمیه حاجعلی، داور بخش صوت این دوره از مسابقات همکلام شدیم، وی بر این عقیده بود که در بخش صوت و لحن سطح شرکت‌کنندگان تفاوت چندانی با سال‌های گذشته ندارد و در کل مسابقات اوقاف سطح خوبی دارد و معمولاً شرکت‌کنندگان قوی هستند.

وی درباره شیوه برگزاری مسابقات که امسال به‌صورت مجازی بود، گفت: برنامه‌ای که برای ارتباط با مراکز استان‌ها استفاده کرده بودند برنامه مناسبی بود و ارتباط‌ها نیز مشکلی نداشت.

حاجعلی با بیان اینکه چندین سال است که حرف برگزاری مسابقات بین‌المللی در رشته قرائت بانوان بوده ولی هنوز برگزار نشده است، بیان کرد: امکان برگزاری این مسابقات وجود دارد. در رشته حفظ در سطح بین‌المللی متسابقان ایرانی رقابت می‌کنند‌ که‌ این امر باعث می‌شود، حفاظ بیشتری داشته باشیم، متسابقان بیشتر تشویق می‌شوند و برای اینکه سطح‌شان را ارتقا دهند، انگیزه بیشتری دارند چون می‌توانند در سطح بین‌المللی رقابت کنند. از گزینه‌های انگیزشی زیادی نیز برای حفاظ در چند سال اخیر استفاده شده است و این باعث شده که حفاظ خوبی داشته باشیم.

وی ادامه داد: همین که در سطح بین‌المللی امکان رقابت بین حفاظ است، زمینه انگیزشی خوبی است؛ اما متأسفانه در زمینه قرائت بسیار کم‌کاری شده است، همانطور که تعداد حفاظمان زیاد می‌شود، تعداد قراء ما کم می‌شود. در بخش قرائت اصلاً سطح بین‌المللی نداریم. تشویق‌هایی که برای حفاظ تعیین شده اصلاً برای قراء نیست. آینده خوبی را در قرائت بانوان نداریم، چون هیچ زمینه انگیزشی برایشان وجود ندارد و در این زمینه واقعاً باید فکری شود.

حاجعلی اظهار کرد: محافلی برای بانوان در نظر گرفته شود و جایی را برای اینکه تلاوت کنند، داشته باشند، ضمن اینکه قرائت قرآن نیز ارزش کمی ندارد و خود تلاوت‌ها باعث جذب بسیاری از افراد به سمت قرآن شده است؛ بنابر این نباید به آن بی‌اهمیت باشیم، حفظ حتی می‌تواند بحث شخصی افراد باشد، ولی قرائت اینگونه نیست و جنبه اجتماعی بیشتری دارد از این جهت که دیگران تلاوت شما را گوش می‌دهند و جذب می‌شوند.

وی در رابطه با خط قرمزهای مذهبی در مورد قرائت بانوان،‌ گفت:‌ هیچ مشکلی در زمینه نیست و این قضیه را به مسائل مذهبی ربط ندهیم، مثل اینکه هم‌اکنون مسابقات کشوری قرآن را در فضای کاملاً شرعی برگزار می‌کنیم، همین فضا را می‌توانیم در مسابقات بین‌المللی اجرا کنیم. کم‌کاری مسئولان در این حوزه را به مسائل شرعی ربط می‌دهیم که ظلم به شرع است. همانطور که در مسابقات کشوری ویژه بانوان، داوران خانم هستند، کادر اجرای  خانم‌ها هستند، همین شرایط را می‌توانیم برای مسابقات بین‌المللی ایجاد کنیم.

لزوم غربالگری اولیه قوی‌تر در مسابقات

بنابر این گزارش، مریم سعیدی، داور حسن حفظ، داور دیگری که بود که پای صحبت‌هایش نشستیم، وی با بیان اینکه در این دوره با وجود اینکه مسابقات حضوری برگزار نمی‌شود و به نظر می‌رسد باید استرس متسابقان کمتر باشد، اما اینگونه نیست، توقع می‌رود که تلاوت‌ها خیلی بهتر باشد، اما این را شاهد نیستم. اضطراب شرکت در مسابقه ذاتاً در افراد وجود دارد و برگزاری غیرحضوری مسابقات خیلی تلاوت‌ها را ارتقا نداده است.

سعیدی ادامه داد: امسال در هزینه‌ها صرفه‌جویی شده، سطح خیلی از متسابقان نیز واقعاً در حدی نیست که بخواهند چند روز از خانواده جدا شوند و در جای دیگری مسابقه بدهند، این موضوع هیچ نفعی برایشان ندارد، حد نصاب‌های لازم را ندارند. خوب است در همه مسابقات، غربالگری اولیه قوی‌تر انجام شود و تعداد متسابقان اندکی را در مرحله ملی داشته باشیم و میان اقلیتی که حفظشان در حد مطلوبی است، مسابقه را برگزار کنیم.

وی گفت: با تلاشی که دست‌اندرکاران انجام داده‌اند، چند سالی است که حفظ کل بانوان وارد عرصه مسابقات بین‌المللی شده است، البته به خارج از ایران نمی‌توانیم نماینده‌ای بفرستیم، چون این محدودیت را داریم که تلاوت بانوان را نباید آقایان گوش بدهند. می‌توان در ایران مسابقات را با رعایت احکام دینی و مذهبی برگزار کنیم و حتی الگوی کشورهای دیگر نیز باشیم.

ضعف متسابقین در ارائه محفوظات / غربالگری اولیه مسابقات قرآن اوقاف جدی‌تر پیگیری شود

تبادل اطلاعات قرآنی در برگزاری حضوری مسابقات

در ادامه صدیقه بارانی، داور بخش لحن چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش بانوان نیز به خبرنگار ایکنا، گفت: برگزاری حضوری مسابقات این مزیت را دارد که تبادل اطلاعات قرآنی بیشتر می‌شود، افراد از تلاوت یکدیگر برخوردار می‌شوند و ممکن است، ارتقای بیشتری پیدا کنند؛ اما در شرایط فعلی، برگزاری غیر حضوری بهترین شیوه‌ای بود که برای اجرای مسابقات به کار گرفته شده است، تا الان که سه روز برگزار شده راضی‌کننده بوده است.

وی درباره سطح این دوره از مسابقات، اظهار کرد: اولین دوره داوری‌ام است، اما می‌دانم که یکسری رشته‌ها تغییرات داشته، حفظ 10 جزء یکی از رشته‌های مسابقات کشوری بود که حذف شده است، هم‌اکنون حفظ 20 جزء، حفظ کل و قرائت تحقیق و ترتیل را داریم. در تمام مقاطع مسابقات معمولاً سطح متوسط نیز داریم و به نسبت آموزش‌هایی که دیده‌اند و یا به نسبت تلاش‌هایی که کرده‌اند، اجرا متفاوت است.

آمادگی متسابقین کمتر از سال‌های گذشته است

بنا بر گزارش ایکنا، اعظم غلامی، داور حُسن اجرای دعاخوانی این دوره از رقابت‌ها، با بیان اینکه با توجه به شیوع کرونا انتظار نمی‌رفت که امسال مسابقه برگزار شود،‌ گفت: به لطف برنامه‌ریزی دقیق و با نظارت دست‌اندرکاران سازمان اوقاف مسابقات به‌صورت مجازی در حال برگزاری است. از نظر کیفی سطح مسابقه نسبت به سابق تغییری نکرده است.

وی افزود: متسابقین نسبت به سال‌های گذشته آمادگی کمتری دارند، حتی برخی از متسابقان که در دوره‌های قبل بودند، امسال اصلاً شرکت نکردند، به‌ویژه در بحث دعاخوانی در برخی استان‌ها اصلاً شرکت‌کننده نداشتیم.

غلامی با بیان اینکه به نظر می‌آید بیش از 70 درصد شرکت‌کنندگان برای مسابقه آمادگی ندارند، بیان کرد: نسبت به سال‌های گذشته چندان پیشرفتی نداشته‌اند و شاید یکی از علل آن شیوع کرونا باشد که نتوانسته‌اند در دوره‌ها و کلاس‌های قرآنی شرکت کنند. به هر جهت خواستند زنجیره چندین ساله برگزاری مسابقات قطع نشود. ان‌شاء‌الله از شیوه برگزاری امسال تجربه کسب کنیم و در آینده، متسابقان توانمندتر و بدون استرس به مسابقات ورود کنند و قوی‌تر از امسال ظاهر شوند.

وی ادامه داد: متسابقین یک سال برای مسابقات اوقاف زحمت می‌کشند و از مرحله شهرستانی به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند، اگر بخواهیم به هر دلیلی برگزاری مسابقه را منتفی کنیم، برای متسابقین ضربه بزرگی است، ضمن اینکه ممکن است انگیزه‌شان را از دست بدهند و باعث شود که افت داشته باشند.

ضعف متسابقین در ارائه محفوظات / غربالگری اولیه مسابقات قرآن اوقاف جدی‌تر پیگیری شود

تجهیز استان‌ها به امکانات صوتی و ارتباطی مشابه

به گزارش ایکنا، فهیمه‌سادات موسوی‌نیا، داور رشته لحن چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش بانوان گفت: شرایط این دوره از مسابقات متفاوت با دوره‌های گذشته بود؛ اما از لحاظ داوری برای ما هیچ تفاوتی نکرده به این دلیل که امکانات صوتی و ارتباطی که در استان‌ها پیش‌بینی شده کاملاً یک دست تهیه شده است. متسابقین این دغدغه را داشتند که تفاوت در امکانات روی کیفیت اثر بگذارد، اما این دغدغه برطرف شده است و صداها را همانند مسابقات حضوری شنیدیم.

وی به یکی از تفاوت‌های این دوره از مسابقات با دوره‌های گذشته اشاره و اظهار کرد: تفاوتی که مشهود است این است که در این دوره از داوران جوان استفاده شده است و شاید 80 درصد داورانی که حضور دارند بار اول است که در مسابقات داوری می‌کنند. در هر رشته‌ای یک داور بین‌المللی قرار گرفته و بقیه داوران بار اولی هستند. داوران بسیار هماهنگ هستند، از لحاظ زمان‌بندی نیز مشکلی نداشته‌ایم.

موسوی‌نیا بیان کرد: بعضی متسابقین دچار بیماری شده‌اند که باعث شده دچار ضعف جسمانی شوند و یا در این مدت به دلیل این شرایط نتوانسته‌اند، آمادگی خود را حفظ کنند. طبیعتاً کرونا بی‌تأثیر نیست، اما آنقدری تأثیرگذار نبوده است. در مسابقات حضوری، شرکت‌کنندگان می‌توانند تلاوت‌های یکدیگر را بشنوند و یکی از دغدغه‌های شرکت‌کنندگان این است که رقبای خود را ببینند، شاید هم یک نکته مثبتی که داشته این باشد که نشنیدن تلاوت رقبایشان باعث کم شدن اضطراب‌شان شده باشد. سفر، خستگی، جابجایی‌ها و تغییر آب و هوا گاهی باعث افت تلاوت می‌شد که امسال این موارد را نداشتیم.

گزارش از لیلا شرف

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha