گروه نور تهران؛ امیدوار به درخشش در مسابقات تواشیح
کد خبر: 3933822
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
معرفی گرو‌ه‌های تواشیح چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن / 1

گروه نور تهران؛ امیدوار به درخشش در مسابقات تواشیح

در مرحله کشوری چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن، شش گروه تواشیح حضور دارند، گروه نور استان تهران از جمله گروه‌هایی است که بیش از دیگر گروه‌ها به دریافت رتبه امیدوار است.

گروه نور تهران؛ امیدوار به درخشش در مسابقات تواشیح

به گزارش ایکنا، چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش آقایان(به صورت ضبط اجرا و پخش در هفته دوم آذرماه) و در بخش بانوان(به صورت ویدئوکنفرانسی) برگزار شد تا یک بار دیگر تب و تاب تلاوت و تواشیح دعاخوانی و حفظ قرآن کریم صحبت غالب دورهمی‌های قرآنی باشد. هر چند این تب و تاب در حد و اندازه‌ سال‌های گذشته نیست و شرایط کرونایی عامل به وجود آمدن آن شده، اما به هر حال به مدت یک هفته سرتیتر اغلب خبرهای قرآنی، همین رقابت‌ها بود.

رشته تواشیح و هم‌خوانی قرآن از جمله رشته‌های چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم است که طی سال‌های اخیر همواره با حاشیه همراه بوده است و امسال نیز با توجه به حضور بسیار کم‌رنگ گروه‌ها در مسابقات - ثبت‌نام تنها ۱۲ گروه از هفت استان کشور - این حواشی شکل و شمایل دیگری به خود گرفته است.

با وجود کاهش چشمگیر استقبال از مسابقات در رشته تواشیح، بسیاری این بحث را مطرح کرد‌ه‌اند که گروه‌های قدرتمندی در این دوره حضور نیافته‌اند، موضوعی که داوران بخش مقدماتی مسابقات شفاهاً آن را رد کرده‌اند. در این دوره‌ها گروه‌هایی که حضور یافته‌اند مجال بیشتری برای نمایش دارند و همین باعث شده شانس دریافت رتبه آنها به مراتب بیشتر از ادوار گذشته باشد.

گروه نور تهران؛ امیدوار به درخشش در مسابقات تواشیح

خبرگزاری ایکنا در تلاش است تا به معرفی شش گروه تواشیح حاضر در مرحله کشوری چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بپردازد.

گروه تواشيح نور تهران، متشكل از جمعی از قاريان ممتاز و مبتهلین کشور است. این‌ گروه با سابقه‌ای که طی این سال‌ها به دست آورده به گروهی شناخته شده در عرصه تواشیح تبدیل شده و در زمره گروه‌هایی است که توليد آثار به صورت آكاپلا و چندصدايی در قالب هنر تواشيح را در كارنامه خود دارد.

آخرین رتبه‌ای که گروه تواشیح نور تهران، رتبه برتر مسابقات قرآن دانشجویان کشور بوده است. اعضای این‌ گروه چهره‌های نسبتا شناخته‌شده‌ای در عرصه تلاوت و ابتهال کشور هستند، سرپرستی و آهنگسازی آثار این گروه را سيدمحمدهادی قاسمی بر عهده دارد.‌ وی سال گذشته و در چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم(مهر 98 اصفهان) موفق به دریافت رتبه نخست رشته اذان شد او همچنین رتبه دوم مسابقات تواشیح و ابتهال‌خوانی کشور را در کارنامه خود دارد.

علی خشنود، از دیگر اعضای شناخته شده گروه تواشیح نور است که سابقه حضور در فینال مسابقات سراسری قرآن را در کارنامه خود دارد. او تاکنون رتبه‌های مختلفی در مسابقات قرآن استان تهران، مسابقات دانشگاه آزاد اسلامی، مقام اول دانش‌آموزان سراسر کشور، مقام اول جلسات قرآن تهران، مقام اول مسابقات کارکنان دولت و مقام‌های اول و دوم استان تهران با گروه تواشیح «نجم‌الثاقب» را در کارنامه خود دارد. وی هم اکنون در بخش نظارت بر تلاوت‌های رادیو قرآن مشغول به کار است. خشنود در بحث ابتهال هم از جمله چهره‌های شناخته شده است و علاوه بر همه اینها قاری مصوب شورای عالی قرآن نیز هست.

حميد شيخ‌زاده، عضو دیگر گروه، کسب رتبه در مسابقات قرآن بنیاد شهید، حضور در فینال مسابقات قرآن استان تهران و دریافت رتبه دوم مسابقات تواشیح همراه با گروه شمس از جمله مهم‌ترین عناوین کسب شده از سوی این قاری ممتاز و نويسنده كتب قرآنی صراط است.

امير ابوالقاسمی از موشحين با سابقه در استان تهران، یکی دیگر از اعضای گروه تواشیح نور است كه با شرکت در جلسات اساتید مطرحی همچون مرحوم محمد غفاری، محمدرضا و احمد ابوالقاسمی، قرائت قرآن را فراگرفته است، کسب رتبه‌های مختلف در مسابقات دانش‌آموزی از جمله مهم‌ترین رتبه‌های او در مسابقات قرآن است.

اميرمحمد معصومی از قاريان خوشخوان استان تهران و دارنده رتبه‌های متعدد در رشته‌های اذان و قرائت در مسابقات کشوری و استانی است.

حسین قلعه‌نویان نیز از جمله اعضای این گروه است که تا کنون موفق به کسب رتبه‌های اول تا سوم در مسابقات دانش‌آموزی کشور از سال ۹۲ تا ۹۵ و کسب رتبه اول در رشته‌های حفظ و اذان سازمان اوقاف استان تهران سال ۸۳ و سه دوره کسب رتبه دوم مسابقات دانشجویی استان تهران است.

از جمله اهداف تشكيل گروه تواشیح نور تهران توليد آثار فاخر در محتوای دينی عنوان شده است كه با رويكردی جديد به علاقه‌مندان اين حوزه معرفی شود. اولين اجرای این گروه در مسجد الزهرای(س) شهرك غرب تهران بوده كه محل تمرين مسابقات و اجراهای اين گروه نیز همین مسجد است.

سرپرست گروه تواشیح نور تهران در مورد حضور کم‌رنگ گروه‌های تواشیح در چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به خبرنگار ایکنا، گفت: شرايط كرونايی قطعا يكی از عوامل كاهش شركت برخی گروه‌ها بوده است، اما قطعا تبليغات بهتر و هم‌افزايی در رشد و بهبود ساختار برگزاری مسابقات تواشيح، عاملی مهم در حضور بسياری از گروه‌های فعال در اين عرصه خواهد بود.

سیدمحمدهادی قاسمی افزود: گروه نور تهران امسال با عنايت پروردگار و توانمندی و تجربه اعضاء، تلاش خود را برای كسب رتبه برتر اين دوره انجام خواهد داد، با توجه به تمرينات مستمر كه در شرايط فعلی مشكل است و سابقه و تجربه‌ای كه اعضاء گروه در رشته تواشيح داشته‌اند سعی و همت خود را برای يك اجرای باكيفيت و قوی انجام خواهیم داد.

با وجود اینکه تمام گروه‌های حاضر در مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن از سطح لازم برخوردار بوده و ظرفیت رسیدن به رتبه برتر مسابقات را دارند، اما گروه نور استان تهران از جمله گروه‌هایی است که بیش از دیگر گروه‌ها به کسب رتبه امیدوار است.

در ذیل اجرای این گروه را می‌شنوید.

کد
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha