امکان نظارت کامل مردم بر عملکرد سازمان بهزیستی مهیا شد / تماس با 1482
کد خبر: 3936827
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳

امکان نظارت کامل مردم بر عملکرد سازمان بهزیستی مهیا شد / تماس با 1482

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی ضمن تشریح عملکرد سامانه ملی دیده‌بان سازمان بهزیستی به شماره 1482، گفت: این سامانه حداکثر طی سه روز پاسخ پیشنهاد‌ها، انتقاد‌ها، گزارش‌ها و ... را به مردم ارائه می‌کند.

کاظم نظم‌ده، مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی و مسئول سامانه ملی دیده‌بان در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به رونمایی رسمی از سامانه ملی دیده‌بان، در خصوص کارکردهای این سامانه و نحوه استفاده مردم از آن، گفت: سازمان بهزیستی یکی از دستگاه‌های اجرایی است که دارای بالاترین سطح ارتباطی با مردم و جامعه است؛ به همین دلیل سازمان بهزیستی به دنبال راهکارهایی برای دوسویه و اثربخش کردن این ارتباط بود.

وی تشریح کرد: در همین راستا سامانه ملی دیده‌بان با هدف امکان برقراری نظارت همگانی مردمی و با ویژگی‌های سرعت، دقت و صحت طراحی شد. یکی از ویژگی‌های این سامانه این است که اطلاعاتی را در قالب درخواست، شکایت، پیشنهاد، گزارش، ایده‌های نوین و ... را می‌تواند دریافت کند.

نظم‌ده با تأکید بر اینکه سامانه 1482 فقط سامانه شکایات نیست، گفت: این سامانه امکان دریافت پیشنهاد‌ها، انتقاد‌ها، گزارش‌ها و ... را داراست و به صورت تماس تلفنی و پیغامگیر می‌تواند پیام‌های مردم را دریافت کند. و همه مردم از اقصی‌نقاط کشور به صورت رایگان می‌توانند با این شماره تماس گیرند. در مجموع 710 نفر در کل کشور به عنوان اپراتور و کاربر مشغول فعالیت در این سامانه هستند.

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی اطلاعات دریافت شده از این سامانه را داشپورت مدیریتی برای مدیران بهزیستی برشمرد و گفت: مدیران پس از چند ماه با تحلیل گزارش‌های این سامانه می‌توانند متوجه شوند که بیشترین شکایت‌ها، درخواست‌ها، پیشنهادها و ... مربوط به کدام قسمت از فعالیت‌های بهزیستی بوده است.

 

نظارت کامل مردم بر عملکرد سازمان بهزیستی با 1482

 

وی با اشاره به اینکه قبل از آغاز به کار ملی سامانه ملی دیده‌بان این سامانه به صورت پایلوت در استان تهران به اجرا درآمده است، اضافه کرد: برای طراحی این سامانه از مدل سامانه 137 شهرداری و 190 بهداشت و درمان بهره‌ گرفته شد و در ادامه با توجه به نیاز گروه هدف سازمان این را طراحی و اجرا کردیم.

مسئول سامانه ملی دیده‌بان در تشریح اهداف اصلی ایجاد سامانه ملی دیده‌بان، گفت: افزایش رضایت‌مندی و اعتماد عمومی مردم و گروه‌های هدف نسبت به سازمان بهزیستی مهم‌ترین هدف این سامانه است. پاسخگویی سریع و آسان به مشکلات و مسائل مرتبط با سازمان بهزیستی از دیگر اهداف این سامانه است.

طی 3 ساعت تا 3 روز پاسخ شکایات خود را دریافت کنید

وی در پاسخ به اینکه پس از تماس مردم با این سامانه چه قدر زمان می‌برد تا پاسخ‌ها به مردم ارائه شود؟ گفت: موضوعات از نظر زمانی به چهار دسته تقسیم شده‌اند. موضوعات آنی که حداکثر باید سه ساعت پس از دریافت تماس باید پاسخ ارائه شود؛ خیلی فوری که باید یک روزه جواب داده شود؛ فوری دو روزه و عادی سه روزه باید پاسخ به فرد تماس گیرنده ارائه شود. یعنی از سه ساعت تا حداکثر سه روز زمان برای ارائه پاسخ وجود دارد.

نظم‌ده اضافه کرد: به فرد تماس گیرنده کد رهگیری ارائه می‌شود و در هر مرحله که کار پاسخ‌دهی پیش می‌رود (مثلاً اگر کسی درخواست ویلچر، پذیرش در یکی از مراکز سازمان، کودک خیابانی بوده و ... را داشته و به مشکل خورده و یا درخواست او رد شده و ...) مجدداً کد رهگیری دیگری دریافت می‌کند تا پاسخ خود را دریافت کند.

وی ادامه داد: طی دو ماهی که این سامانه به شکل کشوری و چهار ماهی که به شکل استانی در استان تهران سامانه ملی دیده‌بان فعال بوده حدود 18 هزار و 640 تماس با این سامانه برقرار شده است و 70 درصد این تماس‌ها از طریق اپراتورها پاسخ خود را دریافت کرده‌اند و از آنجایی که اپراتورهای این سامانه با بانک‌های اطلاعاتی سازمان در ارتباط هستند، وقتی که فردی تماس می‌گیرد به سرعت پرونده وی به عنوان گروه هدف سازمان و خدماتی که دریافت کرده است مورد بررسی قرار می‌گیرد و اقداماتی که باید برای وی انجام شود مشخص می‌شود.

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی ادامه داد: تعدادی از تماس‌ها به خاطر اینکه در خارج از وقت اداری گرفته می‌شود در صندوق پستی این سامانه ضبط و کد رهگیری به آن تعلق می‌گیرد و در ادامه پاسخ لازم به آن تماس‌ها داده می‌شود.

وی از امکان برقراری نظارت الکترونیک رئیس و مدیران سازمان بهزیستی به کمک این سامانه بر عملکرد سایر مدیران سخن گفت و اضافه کرد: رئیس سازمان با وارد شدن به این سامانه به راحتی متوجه می‌شود که بیشترین شکایت‌ها مربوط به کدام استان‌ها و در چه موضوعاتی بوده است.

نظم‌ده از ارائه 60 موضوع مختلف طی 18 هزار تماس مردمی با سامانه ملی دیده‌بان خبر داد و گفت: ما توانستیم مشخص کنیم که کدام موضوعات بیشتر مورد سؤال یا اعتراض مددجویان است به عنوان مثال کمک‌های موردی و مستمری‌ها جزء پرتکرارترین موضوعات مطرح از سوی مردم بوده است و این مسئله نشان می‌دهد سیاست‌گذاران سازمان بهزیستی و وزارت رفاه متوجه وجود مشکل در این حوزه می‌شوند و برای رفع آن دست به اقدام می‌زنند.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی از مددجویان نسبت به اختصاص کمک‌های مردمی اهدایی به بهزیستی و دلایل عدم تخصیص آن کمک‌ها به خودشان شکایت دارند، این مسئله را سامانه دیده‌بان چگونه بررسی می‌کند؟ گفت: فرض کنید یک گروه خیریه هزار لپ‌تاپ را به نابینایان مقطع کارشناسی ارشد که در حال تحصیل هستند از طریق بهزیستی واگذار کرده است. اگر فرد نابینایی باشد که در این مقطع تحصیل می‌کند اما لپ‌تاپ را دریافت نکرده می‌تواند به این سامانه زنگ بزند و با ارائه کد ملی اعلام کند که لپ‌تاپ را دریافت نکرده است و دلیل آن را جویا شود.

نظم‌ده در پایان گفت: اگر یک موضوع آنی از سوی مردم مطرح شود اما مدیرکل استان به آن پاسخ ندهد، به وی پیامک اخطار ارسال می‌شود که یک موضوع انی در کارتابل شما وجود دارد و شما حداکثر سه ساعت زمان برای پاسخگویی به آن دارید. با این روش استان‌ها و افرادی که تأخیر در پاسخگویی دارند را استخراج می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha