نظریه «رؤیاهای رسولانه» نقد می‌شود
کد خبر: 3940443
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲

نظریه «رؤیاهای رسولانه» نقد می‌شود

نشست تخصصی نقد اندیشه سروش با محوریت «محمد(ص) راوی رؤیاهای رسولانه» به همت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا، نشست تخصصی نقد اندیشه سروش با محوریت «محمد(ص) راوی رؤیاهای رسولانه» با سخنرانی حجت‌الاسلام محمد اکبری به همت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قم برگزار می‌شود.

این نشست امروز، شنبه، 22 آذرماه ساعت 14:30 در نشانی http://82.99.217.99/qom برگزار خواهد شد.

یادآور می‌شود، تئوری رؤیاهای رسولانه از نظریات اخیر عبدالکریم سروش است که از ابعاد مختلف قابل نقد و بررسی است و باید به سؤالات گوناگونی پاسخ دهد. از جمله این سؤالات این است که با نبودن هیچ ضابطه‌ای برای تعبیر رؤیا، چرا قرآن، رؤیاگونه سخن گفته است؟ چرا برعکس این نظر، قرآن ادّعا دارد که «کتابی مُبین» است با آنکه تعبیر رؤیا امر روشنی نیست؟

همچنین چرا اگر قرآن رؤیاگونه سخن گفته است پیامبر اسلام (ص) قواعد تعبیر رؤیا را برای اُمّتش بیان نفرمود تا آنان مقاصد قرآن را دریابند؟ تا هنگامی‌که قرآن به شکل تعبیر رؤیا برای اُمّت اسلامی بیان نشده است، تکلیف مسلمانان چیست؟ چرا سنّت پیامبر(ص) که مُبیِّن فروع احکام قرآن است، آیات احکام مانند نماز و زکات و روزه و حج و جُز اینها را برخلاف روش خوابگزاری تفسیر کرده است؟ چرا قرآن بدون اینکه به ضوابط خوابگزاری اشاره‌ای کند از مخالفان خود انتقاد کرده که در کلام قرآنی تدبّر نمی‌کنند، مگر نه آنکه تدبّر در کلام قرآنی بدون آگاهی از ضابطه خوابگزاری، کاری بی‌ثمر است؟»

انتهای پیام
captcha