تأسیس رشته‌های ادبی برای تبیین فضائل اهل بیت(ع)
کد خبر: 3949363
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
آیت‌الله اراکی خواستار شد:

تأسیس رشته‌های ادبی برای تبیین فضائل اهل بیت(ع)

استاد سطح عالی و خارج حوزه گفت: ای کاش در حوزه برای این میدان یعنی عشق و محبت به خداوند و در ادامه آن محبت و مودت و تبعیت از اهل بیت(ع) رشته‌هایی تأسیس و تدریس می‌شد.

ارسال/ تاسیس رشته‌های ادبی برای تبیین فضائل اهل بیت(ع)به گزارش ایکنا، آیت‌الله محسن اراکی، استاد سطح خارج حوزه، چهارم بهمن‌ماه، در ادامه مباحث فقه فرهنگ، گفت: بحث درباره بیان عشق به خدا، محمد(ص) و آل محمد(ع) در غالب غزل بود که اگر سال‌ها در مورد آن بحث شود، جا دارد؛ این میدانی است که بحث کمی در مورد آن صورت گرفته و ای‌کاش در حوزه برای این میدان، یعنی عشق و محبت به خداوند و در ادامه آن محبت و مودت و تبعیت از اهل بیت(ع) رشته‌هایی تأسیس و تدریس می‌شد.

وی با بیان اینکه در روایات هم بیان شده که «هل الدین الا الحب» دین همان محبت محمد و آل محمد(ع) است، تصریح کرد: کسانی مانند کمیت بن زید اسدی، حمیری و دعبل خزاعی پرچمدار این حرکت بودند و این جریان تا قرون بعدی تداوم یافت و افراد دیگری بروز و ظهور یافتند و علامه امینی در بخش الادب الغدیر آن را احیا کرد.

آیت‌الله اراکی بیان کرد: با گسترش اسلام در ایران از قرون دوم به بعد و رواج ادبیات فارسی دری، کسانی مانند فردوسی به عشق پیامبر(ص) و آل الله(ع) پرداختند، ولی در این میان سنایی غزنوی غزلیات زیاد و مفصلی درباره محبت محمد و آل محمد(ص) سروده است.

وی افزود: از جمله در دیوان چاپ وی آمده است: قدر شب‌های قدر از گل او/ نور روز قیامت از دل او؛ حلقه حلقه‌ها به حلقه موی/ شحنه شهرها به صفحه روی؛ راز حق پرده محارم او/ نفس کل صورت مکارم او؛ هرچه عشقش بر آسمان جدال/ اصل و فرعش پر از فنون و کمال.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: وی ابیاتی را هم عاشقانه در شان امام علی(ع)، حضرت زهرا(س) و حسنین(ع) بیان کرده است که نشان‌دهنده تشیع اوست؛ البته برخی گفته‌اند اشعاری برای دیگران (مخالفان مکتب اهل بیت) هم دارد، ولی یقیناً از روی تقیه بوده است.

استاد حوزه اظهار کرد: وی در اشعارش درباره امام علی(ع) این موضوع را به شعر در آورده است که دین جز با محبت و اطاعت از علی(ع) ممکن نیست و اشعاری را که از روی تقیه سروده هم برای این بوده است تا شعر و جانش محفوظ بماند؛ این تقیه هم در حقیقت تبعیت از  دستورات هل بیت(ع) بوده است.

کد
انتهای پیام
captcha