واپسین روز نشست تخصصی شورای عالی قرآن و طنین صدای سردار دل‌ها
کد خبر: 3952190
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
ایکنا گزارش می‌دهد؛

واپسین روز نشست تخصصی شورای عالی قرآن و طنین صدای سردار دل‌ها

چهارمین و آخرین روز از پانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن با ارائه سه مقاله، رونمایی از سه اثر پژوهشی فاخر، تجلیل از ارائه‌کنندگان بهترین مقالات و طنین کلام شنیده‌نشده از شهیدسلیمانی درباره جایگاه قاریان همراه بود.

رونمایی

به گزارش خبرنگار ایکنا، چهارمین و آخرین روز از پانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن، جمعه، 17 بهمن‌ماه با حضور جمعی از پیشکسوتان عرصه قرآنی کشور و اساتید دانشگاه به دو شیوه حضوری و مجازی در حسینیة‌ الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد. 

از ویژگی‌های برجسته آخرین روز نشست، رونمایی از سه اثر فاخر قرآنی با عناوین «میزان‌القرائة»، «ترجمه و تحقیق کتاب التیسیر فی‌القرائات‌السبع» و «قرآن حکیم همراه با خلاصه تفسیر مجمع‌البیان» بود که انتشار گسترده آن‌ها می‌تواند تحولی در قرائت‌پژوهی کشور ایجاد کند.

میزان‌القرائة، نخستین کتابی است که به طور جامع و کامل درباره تکیه(آکسان) حروف و کلمات سخن می‌گوید و با همت مهدی حسنی، صاحب اجازه قرائات عشر و با نظر شیخ محمد فهمی عصفور، کارشناس مصری تلاوت، تألیف شده است. عصفور در تماس تصویری کوتاه با این نشست که از طریق نرم‌افزار اسکایپ انجام شد، ضمن ابلاغ سلام به حاضران در نشست تخصصی شورای عالی قرآن، از تألیف این کتاب تشکر کرد.


گزارش تصویری آخرین روز نشست تخصصی شورای عالی قرآن


ترجمه و تحقیق کتاب التیسیر فی‌القرائات‌السبع به همت قاسم بستانی انجام شده است و پژوهشی جامع در باب قرائات هفتگانه و تحقیقی بر یکی از قدیمی‌ترین منابع تلاوت قرآن محسوب می‌شود. بستانی نیز در تماس تصویری با این نشست، دقایقی کوتاه به روند و ارزش تألیف این اثر اشاره کرد. 

قرآن حکیم همراه با خلاصه تفسیر مجمع‌البیان نیز اثری ارزشمند است که با همت کریم دولتی و داود صائمی، تدوین شده و برای نخستین‌بار، مباحث کاربردی و قابل فهم تفسیر مجمع‌البیان را در ذیل مصحف قرآن به اشتراک می‌گذارد. دولتی، قاری بین‌المللی قرآن و معاون پژوهش و برنامه‌ریزی شورای عالی قرآن در سخنانی به حمایت این شورا و تلاش‌های چندساله خود در تألیف این کتاب اشاره کرد. 

الگوی آموزش و ترویج قرآن در بیانات رهبر انقلاب

حسن زرنوشه‌فراهانی، حافظ کل قرآن کریم و استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با موضوع ترسیم الگوی آموزش و ترویج قرآن کریم براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری به ارائه مقاله پرداخت؛ موضوعی که برای تحقیق درباره آن حدود یک سال و نیم تلاش مستمر با همکاری شورای عالی قرآن انجام شده است.

زرنوشه فراهانی

زرنوشه‌فراهانی درباره مقاله خود اظهار کرد: حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای از ابتدای دوره‌ رهبری تا انتهای سال 1398، 45 دیدار با قرآنیان داشته‌­اند. مطالعه دقیق بیانات ایشان در این دیدارها، بیانگر نگاه عمیق و ژرف ایشان به مقوله انس با قرآن و نقش سازنده­ آن در ایجاد، امتداد و استحکام انقلاب و نظام اسلامی ایران و توانایی این کتاب آسمانی در تشکیل دولت، جامعه و تمدن اسلامی است.

وی ادامه داد: پژوهش پیش‌رو، با هدف دستیابی به الگوی مد نظر آیت‌الله خامنه‌ای در زمینه‌ انس با قرآن، با استفاده از روش «تحلیل مضمون»، به مطالعه گسترده بیانات معظم‌له پرداخته که استنباط روابط بینامضامینی، الگوی مدنظر ایشان را دارای هفت بُعد اهداف، آثار، فرایندها، پیشران‌ها، راهکارها، وظایف قاریان و نقش حکومت­‌ها نشان می‌دهد.

سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن و رضا سلامت‌پناه، معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در این بخش به عنوان ناقد سخنان زرنوشه فراهانی به بیان نکات تکمیلی پرداختند.

رضا سلامت‌پناه

نقش قاریان و معلمان قرآن در پیشرفت همه‌جانبه ایران

سپس نوبت به میکائیل باقری، پژوهشگر قرآنی و معاون اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش رسید تا به ارائه مقاله درباره جایگاه و نقش قاریان و معلمان قرآن در پیشرفت همه‌جانبه ایران اسلامی بپردازد.

وی با بیان اینکه توسعه، مفهومی غربی است و به انسان توجه ندارد، اظهار کرد: توسعه، تنها به علم، ثروت و قدرت می‌اندیشد درحالی که مفهوم پیشرفت و رشد که ریشه قرآنی دارد و مکرراً در کلام مقام معظم رهبری تکرار می‌شود، به رشد و تعالی انسان نیز توجه دارد. وقتی سخن از پیشرفت همه‌جانبه جامعه اسلامی به میان می‌آید این موضوع به ذهن متبادر می‌شود که این پیشرفت باید در جوانب مختلف اقتصادی، سیاسی، علمی، فرهنگی و.. باشد که در یک نگاه می‌توان آن را در دو بخش متصور شد؛ بخش اول بخش اسباب معاش (ابزار و علل) شامل علم، اختراع، صنعت، سیاست و... بخش دوم؛ اخلاق معاش (معنویت و اخلاق) که مجموعه­‌ای از کنش‌ها و واکنش‌های ما در جامعه است. در این نوشتار به بخش دوم و با بررسی بیانات مقام معظم رهبری در این حوزه، به مهم‌ترین عوامل یعنی نیروی انسانی پرداخته‌ شده است.

میکائیل باقری

باقری ادامه داد: از آنجا که بر اساس فرمایشات معظم له، انس با قرآن زیربنای اصلی پیشرفت در بخش دوم محسوب می‌شود با بررسی بیش از ۱۰۸ فیش از فیش‌های ایشان در این مقوله به این نکته می‌­رسیم که عوامل حکومتی، مردم و خواص می‌توانند با انس با قرآن، اثرگذاری بیشتری در پیشرفت جامعه داشته باشند. با توجه به اینکه قاریان و اساتید قرآن نسبت به بقیه مردم با قرآن کریم مأنوس‌ترند، قطعاً در پیشرفت جامعه اسلامی نیز مؤثرتر خواهند‌ بود، به‌شرط اینکه این دسته افراد، علاوه بر انس با قرآن، تلاوت زیبا و اثرگذار و فهم آن، عامل به دستورات الهی و آموزه‌های وحیانی قرآن کریم نیز باشد.

محمد بنیادی، قاری و داور پیشکسوت قرآن کریم و علیرضا چیذری، پژوهشگر قرآنی در این بخش به عنوان ناقد سخنان باقری به بیان نکات تکمیلی پرداختند.

چشم‌انداز قرائت قرآن در گام دوم

در ادامه این جلسه، محمدحسین محمدزاده، رئیس اسبق شبکه‌های قرآنی صداوسیما با موضوع چشم‌انداز قرائت قرآن در گام دوم انقلاب اسلامی به ارائه مقاله پرداخت.

محمدزاده

محمدزاده اظهار کرد: یکی از بایسته­‌هایی که از تحلیل بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب اسلامی به دست می­‌آید، عبارت از لزوم احصای مواریث تمدنی چهل ساله اول انقلاب اسلامی است؛ که به واسطه انقلاب اسلامی و هدایت­‌های امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب ایجاد یا احیا شده‌اند و در برساخت تمدن نوین اسلامی ـ که هدایتگر اصلی آن رهبر انقلاب هستند ـ نقش تمدن‌سازی دارند.

وی افزود: بایسته دوم عبارت است از ضرورت ترسیم افق تمدنی و چشم‌انداز­نگاری بلند­مدت چهل ساله برای هر یک از مواریث تمدنی از سوی نهاد­های مربوطه، با لحاظ مؤلفه‌­های تمدنی مورد تأکید بیانیه، و توصیه‌های بخش سوم آن شامل علم و پژوهش، اخلاق و معنویت، اقتصاد، سبک زندگی و ... است. بدون شک یکی از مواریث ارزشمند تمدنی در چهل‌ساله اول انقلاب اسلامی، مقوله قرائت قرآن است که لازم است به عنوان پیش‌نیازی برای برنامه‌ریزی‌­های هدفمند و سیاستگذاری­‌های مربوطه، چشم­‌اندازی قابل دستیابی و جامع در افق ۴۰ ساله دوم انقلاب اسلامی برای آن ترسیم شود.

محمدزاده اظهار کرد: در این مقاله تلاش شده است تا با تکیه بر مطالعه دقیق مقوله قرائت، در قالب مفهوم‌شناسی قرائت و قرائت‌پژوهی تمدنی(با روش توصیفی و تحلیلی و انجام دقیق آینده‌پژوهی قرائت با روش علمی آینده‌پژوهی)، همراه با استناد به منابع اصلی، شامل آیات قرآن، روایات معصومین(ع)، کلام و سیره امام خمینی‌(ره) و رهبر انقلاب اسلامی به ویژه بیانیه گام دوم و همچنین کلام و سیره سردار دل‌ها(در امتثال توصیه رهبر انقلاب به لزوم تأسی به مکتب سلیمانی در ادامه حرکت انقلابی و تمدنی ملت ایران)، چشم‌اندازی جامع و قابل دستیابی در پایان گام دوم انقلاب برای مقوله قرائت قرآن کریم در جمهوری اسلامی ایران ترسیم و ارائه شود.

سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن و محمد بنیادی، پیشکسوت قرآنی کشور به عنوان ناقد این پژوهش حضور داشتند. سرابی درباره این پژوهش گفت: با توجه به ویژگی‌های آن از جمله دقت‌های خوبی که در آن شده و بی‌سابقه بودن موضوعش در میان دیگر پژوهش‌ها و کتاب‌ها، خوب است با بسط بیشتر مباحث، تبدیل به کتاب شود و به عنوان منبع، در اختیار پژوهشگران و برنامه‌ریزان عرصه قرائت قرآن قرار گیرد.

متن کامل این مقاله در همین خبرگزاری به زودی منتشر می‌شود. 

طنین کلام سردار دل‌ها درباره قاریان

واپسین روز نشست تخصصی شورای عالی قرآن و طنین صدای سردار دل‌ها

در ادامه، کلام شهید سلیمانی درباره نقش سازنده قاریان قرآن، برای نخستین‌بار، به همت محمدحسین محمدزاده منتشر شد. (صوت سخنان شهید سلیمانی درباره قاریان قرآن)

این سخنان در شب ۲۲ بهمن سال ۹۷ در بیت الزهرای کرمان ایراد شده است.

ارائه 20 مقاله تخصصی و سخنرانی طی 4 روز

در ادامه این جلسه، محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن درباره پانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن اظهار کرد: در این نشست، 20 مقاله و سخنرانی با موضوعات آسیب‌شناسی و پیشینه جریان تلاوت در کشور و افق آن در گام دوم انقلاب ارائه شد.

وی ادامه داد: گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی امری بلندمدت است و این نشست‌ها می‌کوشد با روش‌های مختلف همچون طرح سؤال و مسئله، همفکری و هم‌افزایی و ارائه مقاله، جریان قرائت و نغمه‌های دینی و قرآنی در کشور را رشد دهد. بخشی از پیشرفت‌های چند سال اخیر در این بحث، حاصل نشست‌های تخصصی بوده است. استفاده جدی از ظرفیت فضای مجازی و رونمایی از 9 اثر علمی و پژوهشی از نکات بارز نشست پانزدهم بود.

میرزاجانی با قدردانی از زحمات اساتید دانشگاه، قاریان، حافظان و پیشکسوتان عرصه قرآنی کشور که برگزاری پانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن را ممکن کردند، گفت: از زحمات خبرگزاری قرآنی ایکنا که در برگزاری این نشست، پوشش حداکثری و شایسته انجام داد، تشکر ویژه داریم.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین شیرازی، نماینده سابق ولی فقیه در سپاه قدس پاسداران انقلاب اسلامی و از همراهان شهید حاج قاسم سلیمانی، سخنران ویژه روز پایانی نشست تخصصی شورای عالی قرآن بود که به بیان خاطراتی از شهید سلیمانی پرداخت.

فرهنگ انصات و استماع قرآن در اولویت

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در آئین اختتامیه پانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن اظهار کرد: قرآن با معارفش، ابعاد تعقلی انسان و با بُعد هنری و آهنگینش، ابعاد هنرگرایی و عاطفی انسان را تأمین می‌کند. تلاوت قرآن، شیوه‌ای برای اقناع بُعد عاطفی انسان است و ضمن اینکه خودش موضوعیت دارد، طریقیت ورود انسان به بحث‌های معارفی محسوب می‌شود.(متن سخنان حجت‌الاسلام محمدی را اینجا ببینید.)

حمید محمدی

تجلیل از ارائه‌دهندگان مقالات برتر

بخش پایانی اختتامیه پانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن، تقدیر از ارائه‌دهندگان مقالات برتر بود که طی آن از سیدعباس انجام، محمدحسین محمدزاده، محمد بنیادی، محمدصادق بهشتی، میکائیل باقری، حسن زرنوشه فراهانی، مهدی علم‌خواه و حسن محمدی که طی روزهای اخیر به ارائه مقاله پرداختند، تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

محمد بنیادی

حسن ختام پانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن، تلاوت هادی موحدامین، قاری ممتاز کشورمان بود که به صورت زنده از رادیو قرآن پخش شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha