استماع و اِنصات قرآن را در اولویت قرار دهیم / بعضی اذان‌های فعلی، اذان رخوت است نه دعوت
کد خبر: 3952196
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
حجت‌الاسلام حمید محمدی:

استماع و اِنصات قرآن را در اولویت قرار دهیم / بعضی اذان‌های فعلی، اذان رخوت است نه دعوت

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با بیان اینکه در جریان آسیب‌شناسی و روندپژوهی جریان تلاوت در کشور، تقویت فرهنگ استماع و انصات قرآن در اولویت قرار دارد، به وضعیت اذان نیز اشاره کرد و گفت: متأسفانه بعضی اذان‌های فعلی، اذان رخوت است نه اذان دعوت. علاوه بر آن، صداوسیما نیز هیچ تصویر جذابی همراه با اذان پخش نمی‌کند.

حمید محمدیبه گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، جمعه، 17 بهمن‌ماه در آئین اختتامیه پانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن اظهار کرد: قرآن با معارفش، ابعاد تعقلی انسان و با بُعد هنری و آهنگینش، ابعاد هنرگرایی و عاطفی انسان را تأمین می‌کند. تلاوت قرآن، شیوه‌ای برای اقناع بعد عاطفی انسان است و ضمن اینکه خودش موضوعیت دارد، طریقیت ورود انسان به بحث‌های معارفی محسوب می‌شود.

عضو شورای مهندسی فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: رسوخ قرآن در مسامع قلوب از طریق خوشخوانی رخ می‌دهد. قرائت، امری است که هم محتوا و هم قالبش عالی است و امری بهتر از آن وجود ندارد. رشد و نمو تلاوت در کشور طی سال‌های اخیر بی‌سابقه بود و شورای عالی قرآن به عنوان جایگاه نخبگانی نقشی بی‌بدیل در این رشد داشته است. این پانزده نشست تخصصی هر کدام به نوبه خود گامی بلند در  مسیر این رشد به شمار می‌رود.

محمدی اظهار کرد: تلاوت قرآن به عنوان صوتی بی‌نظیر که نقشی اساسی در تزکیه دارد، با قرائت، متفاوت است. قرائت، شامل خواندنِ بدون درک معنا هم هست، اما در تلاوت حتماً درک معنا و قصد تبعیت دخیل است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: طبق آیات قرآن، استماع و انصات، استرحام قرآنی را حاصل می‌کند، مهم نیست که چه کسی و چگونه می‌خواند، بلکه مهم این است که فرهنگ استماع(فعال‌سازی شنیدار گوش) و انصات(فعال‌سازی شنیدار همه اعضای بدن) تقویت شود.

محمدی با انتقاد از وضعیت اذان در کشور گفت: اذان باید اذان دعوت باشد، نه اذان رخوت. متأسفانه بعضی اذان‌ها در کشور که طرفدار هم پیدا کرده‌اند، اذان رخوتناک است. همچنین هیچ شبکه صداوسیما هنگام اذان، تصویر متناسب و مطلوب پخش نمی‌کند و عمدتاً متن اذان را نشان می‌دهد، برای حل این کمبود می‌توان جشنواره‌ای برای ساخت کلیپ‌های متناسب با اذان طراحی کرد.

وی با بیان اینکه نیاز مهم کشور، سلوک قرآنی به معنای تجلی قرآن در ابعاد مختلف است، افزود: اهتمام به فضای مجازی و مهندسی پیام مخاطب‌محور، تربیت اجتماعات نخبگانی در محیط طبیعی جامعه و رشد باغچه‌ای به جای نگهداشت گلخانه‌ای، تمرکز بر خوب فراگیر به جای عالیِ محدود ضروری است.

محمدی درباره مفهوم خوب فراگیر تصریح کرد: به جای اینکه نخبه‌های تک‌نفره داشتیم تک‌تک مردم ظرفیت نخبگانی داشته باشیم. در این راستا، توسعه محافل و جلسات قرآنی داشته باشیم. به جای اینکه تعداد کمی قاری خیلی خوب داشته باشیم، تعداد زیادی قاری خوب داشته باشیم.

دبیر اتحادیه فعالان قرآنی جهان اسلام یادآوری کرد: هنوز سبک قرائت ایرانی تشخص جهانی پیدا نکرده است، ممیزات و مشخصات این سبک باید مشخص شود و جایگاه خود را پیدا کند. همانگونه که در حوزه علوم قرآن و تفسیر، پرچم دست ایران است، در زمینه قرائت نیز می‌توانیم پرچمدار باشیم.

محمدی تأکید کرد: گسترش حظ معنوی از قرآن امر بسیار مهمی است. بسیاری از شبکه‌ها صرفاً برای سرهم‌بندی قرآن پخش می‌کنند و بسیاری از جلسات، قرآن را برای زینتی دو-سه دقیقه‌ای تلاوت می‌کنند. این روند باید در کشور اصلاح شود. 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در پایان گفت: یکی از کمبودهای قرآنی در کشور، فقدان مرکز مطالعات، راهبری و نظارت بر قرائت قرآن در کشور است، گرچه شورای عالی قرآن الان زحمت می‌کشد، اما پژوهشکده‌ای مستقل برای جلسات ماهانه نیاز دارد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha