راه علامه مصباح را با جدیت ادامه می‌دهیم / حرکت مؤسسه امام خمینی(ره) با دو بال قرآنی و فلسفی
کد خبر: 3954352
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
آیت‌الله رجبی در گفت‌وگو با ایکنا:

راه علامه مصباح را با جدیت ادامه می‌دهیم / حرکت مؤسسه امام خمینی(ره) با دو بال قرآنی و فلسفی

رئیس جدید مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام(ره) تأکید کرد که راه علامه مصباح یزدی در این مؤسسه با قوت و جدیت بیشتر و متناسب با شرایط و مبتنی بر دو بال قرآنی و فلسفی ادامه خواهد یافت.

آیت‌الله محمود رجبی، رئیس جدید مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)آیت‌الله محمود رجبی، رئیس جدید مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره برنامه‌های خود در این مؤسسه، گفت: ما راه علامه مصباح را همانطور که مد نظر مقام معظم رهبری هم هست با شتاب و نیروی بیشتری ادامه خواهیم داد و در راستای نشر اندیشه‌ها و آثار، منویات و فرمایشات ایشان متناسب با اقتضائات زمان تلاش خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که رویکرد علامه مصباح عمدتاً فلسفی با امتداد اجتماعی و سیاسی بود، ولی حضرتعالی عمدتاً رویکرد قرآنی در میان شاخه‌های علوم دارید، آیا تغییر رویکردی در این عرصه شاهد خواهیم بود؟ اظهار کرد: البته علامه مصباح در کنار کارهای فلسفی ارزشمندی که داشتند کارهای فاخر قرآنی هم ارائه داده‌اند. ایشان حدود 25 جلد کتاب درباره معارف قرآنی دارند؛ مجموعه معارف ایشان هم منحصر به فرد است و چندین ویژگی دارد که در آثار قرآن‌پژوهی دیگران نیست و از جمله اینکه این نظریات در علوم انسانی اسلامی نقش‌آفرین است.

رجبی اظهار کرد: تفاسیر موضوعی ایشان حتی در برنامه‌ریزی، راهبردنویسی و سیاست‌گذاری می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و در واقع مبانی علوم انسانی از منظر دینی در این آثار منعکس شده است؛ ایشان مباحث عقلی و فلسفی را از یکسو و از طرف دیگر مباحث قرآنی را مدنظر داشتند و این رویه از ابتدای تأسیس مؤسسه آغاز و تا پایان حیات‌شان تداوم یافت. بنده هم به توصیه ایشان و برای تقویت مباحث قرآنی و کمک گرفتن از آن در اسلامی‌سازی علوم انسانی به مؤسسه آمدم.

حرکت بر بال قرآن و فلسفه

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه علامه مصباح تأکید و عنایت ویژه‌ای بر مباحث قرآنی داشتند و کتابخانه ویژه علوم قرآنی هم ایجاد کردند، تصریح کرد: گروه علوم قرآن هم که در مؤسسه ایجاد شد با عنایت آن مرحوم بود و در مقطعی خواستار تبدیل آن به مرکز شدند، بنابراین ایشان از آغاز تأسیس و در طول سالیان مختلف اهتمام ویژه به قرآن داشتند؛ لذا یک بال فعالیت‌های مؤسسه، فلسفی و بال دیگر آن قرآنی است و ما هم با این دو بال حرکت خواهیم کرد. 

آیت‌الله رجبی با اشاره به تدوین علوم انسانی اسلامی، تصریح کرد: این فرایند که از ابتدای ایجاد مؤسسه شروع شده با قوت و سرعت بیشتر تداوم خواهد یافت و هم اکنون هم در کارگروه‌های مربوطه برای هر رشته دانشی کارشناسان معارف و تفسیر قرآنی هم حضور دارند تا علوم انسانی از معارف قرآنی اشراب شود.

رئیس جدید مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه علامه مصباح متناسب با مقتضیات زمان اقدام به مباحث فلسفی و عقلانی کردند، افزود: در طول سال‌های بعد از انقلاب همواره شبهات معرفتی، سیاسی و اجتماعی و فلسفی در جامعه مطرح بود و ایشان بنابر شرایط به پاسخ به این مسائل پرداختند. تقویت بنیان‌های عقلی و فکری جوانان دانشجو و طلبه به خصوص در قالب طرح ولایت از جمله کارهای ماندگار ایشان است.

وی با اشاره به برگزاری همایشی قرآنی در مورد تفسیر المیزان در سال‌های گذشته، اضافه کرد: بنا براین است که همایشی بین‌المللی در سال 1401 برای تبیین دیدگاه‌های فکری علامه مصباح از جمله در مباحث قرآنی و عقلی برگزار کنیم، البته مجموعه آثار ایشان هم آماده شده و منتظر نوشتن مقدمه است تا به دست چاپ بسپریم. همچنین احتمالاً همایش قرآنی دیگری در راستای همایش تفسیر المیزان خواهیم داشت.

یادآور می‌شود، آیت‌الله محمود رجبی با حکم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منصوب شد. این حکم روز چهارشنبه ۲۹ بهمن طی مراسمی با حضور حجت‌الاسلام محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب و دیگر مسئولان در مؤسسه ابلاغ خواهد شد.

در این مراسم علاوه بر معرفی آیت‌الله رجبی به عنوان ریاست مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، اعضای هیئت امنای این مؤسسه نیز که از سوی رهبر معظم انقلاب منصوب شده‌اند، معرفی خواهند شد.

آیت‌الله محمود رجبی که پیش از این قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بود، از شاگردان‬ شاخص مرحوم آیت‌الله مصباح‬ یزدی‬ به شمار می‌رود. وی با پایان یافتن دوره سطح، به درس خارج آیات محمدتقی بهجت، حاج شیخ مرتضی حائری، وحید خراسانی و‬ محمد شاه‌آبادی رفت و سال‌ها از محضر ایشان بهره برد. او‬ همچنین تفسیر موضوعی را از محضر آیت‌الله مصباح یزدی فرا گرفت. بخشی از فعالیت‌های علمی و فرهنگی وی تهیه متون و منابع درسی در دو رشته «تفسیر و علوم قرآن» و «جامعه‏‬‌شناسی» است.

وی از این رهگذر کتاب‌های متعددی را تألیف کرده که از آن جمله می‌توان از کتاب‌های «روش تفسیر قرآن»، «شناخت قرآن»، «اعجاز قرآن»، «انسان‌شناسی» منطق فهم قرآن، چند درس درباره ایدئولوژی اسلامی‬ و‬ چند درس پیرامون شناخت قرآن یاد کرد. آیت الله رجبی همچنین از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است.

انتهای پیام
captcha