اعتکاف به موضوعی بین‌المللی تبدیل شده است / فرصت‌های مجازی ترویج معنویت
کد خبر: 3955770
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
حجت‌الاسلام رستمی:

اعتکاف به موضوعی بین‌المللی تبدیل شده است / فرصت‌های مجازی ترویج معنویت

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مراسم رونمایی از پوستر نخستین جشنواره اعتکاف دانشگاهیان کشور اظهار کرد: امروزه اعتکاف تبدیل به امری بین‌المللی شده و در آخرین سال برگزاری آن، یعنی دو سال پیش، اعتکاف دانشجویان جهان اسلام در مسجد کوفه را شاهد بودیم، اما کرونا باعث شد تمام برنامه‌ریزی‌ها تغییر کند و فضای مجازی پیش‌روی برنامه‌ریزان و مجریان قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام رستمی

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم رونمایی از پوستر نخستین جشنواره اعتکاف دانشگاهیان کشور و رونمایی از نشانه جشنواره اعتکاف دانشگاهیان، صبح امروز، سه‌شنبه، ۵ اسفندماه، در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس و حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقوی، معاون فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها؛ حجت‌الاسلام پوررضا، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان قم؛ سیماسادات لاری، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در دانشگاه‌ها، برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، در دانشگاه‌ها در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت و  ضمن خیرمقدم به مهمانان و حضار اظهار کرد: خدا را شاکریم به برکت انقلاب اسلامی شاهد آثار بسیاری در جامعه هستیم که از جمله آنها رواج معنویت به ویژه در میان جوانان است. علی‌رغم القائات بسیاری که در مورد گریز از دین مطرح می‌شود، اما واقعیت انکارناپذیر تجلی دین در جامعه است که در غرب نشان چندانی از آن وجود ندارد. آنچه جلوه‌گر است، بروز مظاهر عظیم دینداری است که در جریان انقلاب اسلامی، هشت سال جنگ تحمیلی و دفاع از حرم نیز شاهد بودیم و جوامع دانشگاهی در آن پیشرو بودند.
 
وی افزود: اعتکاف قبلاً امری محدود، مهجور و صرفاً در گوشه حوزه‌های علمیه بود که اکنون به مطالبه عمومی در شهر و روستا تبدیل شده است. این مسئله را در اردوهای جهادی، نهضت مواسات و دفاع از انقلاب در عرصه‌های گوناگون نیز شاهد بودیم. قرار گرفتن جوانان در محل محبت الهی و هم‌نشینی آنان، از شعاع پرفروغ دینی است که مورد اقبال جریان فرهیخته و دانشگاهی قرار می‌گیرد. 
 

قلب حرم‌الله و محل اعتکاف

 
رستمی اظهار کرد: اعتکاف تبدیل به امری بین‌المللی شده و در کشورهای دیگر شاهد آن هستیم. در آخرین سال برگزاری آن یعنی دو سال پیش، اعتکاف دانشجویان جهان اسلام در مسجد کوفه را شاهد بودیم، اما کرونا باعث شد تمام برنامه‌ریزی‌ها تغییر کند و فضای مجازی پیش روی برنامه‌ریزان و مجریان قرار بگیرد. اگر قائل باشیم قلب حرم‌الله است و اگر حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) مأموریت تطهیر بیت خدا برای معتکفین داشتند، لذا دل را می‌توان محل اعتکاف قرار داد تا این خلوت، انس، نفی اغیار و گفت‌وگوی صمیمانه با یار اتفاق بیفتد. 
 
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: درست است امسال از حضور در جمع معتکفین و حرم الهی محروم هستیم، اما این جشنواره فرصتی برای بروز، ظهور و ارائه آثار عظیمی است که به برکت اعتکاف در طول سالیان مختلف اتفاق افتاده و تجدید نَفَسی برای برنامه‌های سال آینده است. ان‌شاءالله با تولید واکسن ایرانی کرونا شرایط برای برگزاری بهتر این مراسمات فراهم شود. 
 
وی گفت: آنچه موجب تشکر و امتنان ما از عزیزان در دانشگاه قم به ویژه حجت‌الاسلام دیرباز، رئیس دانشگاه قم و همچنین نهاد رهبری این دانشگاه است، اقدامات مطلوبی است که برای بهبود و توسعه این برنامه‌ها انجام دادند. فضای مجازی اقتضائات خود را دارد و باید آن را شناخت و متناسب با آن حرکت کرد. در این فضا امکانات زیادی برای ترویج معنویت وجود دارد که مورد مطالبه دل‌های پاک است، بنابراین باید جریانات تولید محتوا در عرصه‌های مختلف هنری و ادبی مورد توجه این دستگاه‌ها فرار گیرد و اگر لازم خود خود دستگاه‌ها اقدام به تولید محتوا کرده یا سفارشات لازم را ارائه دهند تا برای آنها تولید شود. 
 
حجت‌الاسلام رستمی در پایان سخنان خود گفت: ان‌شاءالله خدای متعال به اقدامات ما برکت دهد تا شاهد پدیده‌ای مبارک در دل تعطیلی مراسمات معنویِ حضوری باشیم. از مجموعه دستگاه‌ها در آموزش عالی نیز تشکر می‌کنم که در این زمینه همکاری لازم را انجام می‌دهند و امیدواریم از این مرحله عبور کنیم و مجدداً شاهد تجمع دل‌های مؤمن باشیم.
اعتکاف تبدیل به موضوعی بین‌المللی شده است / فرصت‌های فضای مجازی برای ترویج معنویت
 
حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقوی، معاون فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، در این نشست ضمن تبریک ایام ماه مبارک رجب اظهار کرد: لازم است از مجموعه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد تشکر کنم که به درخواست ما برای برگزاری این جشنواره پاسخ مثبت دادند و اعلام آمادگی کردند که در زمینه جشنواره اعتکاف همکاری کنند و خوشبختانه امروز پوستر این جشنواره را رونمایی‌ می‌کنیم. 
 
وی ادامه داد: البته با توجه به شرایطی که به دلیل شیوع ویروس کرونا وجود دارد، نمی‌توانستیم به صورت حضوری چنین نشستی را برگزار کنیم، اما فضای مجازی این ظرفیت را دارد که چنین جشنواره‌ای را بر اساس طرحی که دانشگاه قم ارائه دادند، برگزاری کنیم و ان‌شاءالله شاهد برکات آن برای جامعه دانشگاهی باشیم. از جامعه رسانه‌ای کشور نیز تقدیر می‌کنم که به پوشش خبری این برنامه می‌پردازند که در سطح ملی برگزار می‌شود. 
 

هنوز یک فیلم در مورد اعتکاف ساخته نشده است

 
حجت‌الاسلام پوررضا، نهاد مسئول نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان قم در ادامه اظهار کرد: لازم است در ابتدا از اینکه این طرح در وضعیت پدید آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا، در استان قم پذیرفته شد، تشکر کنم. همان گونه که مطلع هستید استان قم مرکز اعتکاف کشور است؛ لذا دیدگاه ما این بود که اگر امسال از این طرح بگذریم، ضرر بزرگی است؛ بنابراین طرح اعتکاف دانشگاهیان را پی‌ریزی کردیم که یکی از اهداف آنها حفظ ارزش‌های دینی است. البته باید دائماً آن را ارتقا دهیم و بازتعریف کنیم. 
 
وی افزود: نکته دیگر اینکه باید تلاش کنیم هنرمندان و کسانی که در این زمینه حرفی برای گفتن دارند را وارد میدان کنیم. این جای تأسف دارد که هنوز یک فیلم در مورد اعتکاف ساخته نشده است و شاید این جشنواره این باب را باز کند. این جشنواره امروز افتتاح می‌شود و تا ۱۹ فروردین هم ادامه دارد و منتظریم آثار به دست ما برسد و ان‌شاءالله پس از داوری آثار در ۲۸ اردیبهشت اختتامیه را برگزار کنیم. 
 
حجت‌الاسلام پوررضا تصریح کرد: تمام دانشجویان و اعضای هیئت علمی و همچنین دانشجویان خارجی می‌توانند در این جشنواره که در بخش پژوهشی، ادبی، هنری و چندرسانه‌ای برگزار می‌شود، شرکت کنند. امیدواریم با پیام‌رسانی خوبی که برای چنین جشنواره‌ای صورت خواهد گرفت، دانشگاهیان ما بتوانند به خوبی از این فرصت استفاده کنند. 
 

همه‌گیری و فرصتی برای اشتراک افکار

 
سیماسادات لاری، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشست اظهار کرد: خدا را شاکرم در این ایام مبارک چنین جلسه‌ای برگزار می‌شود و با وجود اینکه یکسال از بیماری کوید۱۹ می‌گذرد، اما فعالیت‌های دانشگاهی تعطیل نشده و کلاس‌ها و جلسات دایر است. در  واقع بیماری کوید19 این فرصت را فراهم کرد که مخاطبان چندبرابر شده و افکار به شکل بهتری به اشتراک گذاشته شود. 
اعتکاف تبدیل به موضوعی بین‌المللی شده است / فرصت‌های فضای مجازی برای ترویج معنویت
 
معاون وزیر بهداشت تأکید کرد: الان به دلیل همکاری دانشگاهیان در تولید ماسک و مداد ضدعفونی حتی توان صادرات آن را داریم و علاوه بر آن، جشنواره قرآنی هدهد، جشنواره سیمرغ و جشنواره نشریات را در حال برگزاری داریم.
 
وی افزود: یکی دیگر از اقدامات دینی اعتکاف است؛ چراکه بیش از پیش به خلوتی نیاز داریم که در این ایام بمبارا‌ن‌های اطلاعاتی خبری به خدای خود پناه ببریم و راز و نیاز کنیم. در این ایام مبارک ماه رجب، شعبان و رمضان بستر خوبی برای دانشگاهیان فراهم شده و قطعاً پر از برکت خواهد بود، چراکه هنر و ذوق و معنویت آمیخته می‌شود و ما هم در وزارت بهداشت همکاری و مشارکت لازم را می‌کنیم تا ان‌شاءالله جشنواره باشکوهی را پیش رو داشته باشیم. 
 

پیش‌برد اعتکاف به شکل مناسب

 
فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، در ادامه این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: همه شما در مسیری که برای زیارت شهدا و اموات به بهشت زهرا رفته‌اید، مشاهده کرده‌اید که در یک سمت گل‌فروشی و در یک سمت سیفی‌جات فروشی وجود دارد که اقتصادی چندمیلیاردی را رقم زده است، حال تصور کنیم که این برعکس شود؛ یعنی در مسیر بازگشت به تهران این موارد برای فروش وجود داشته باشد که دیگر به درد افراد نمی‌خورد و این جابه‌جایی به فروپاشی کار می‌انجامد؛ بنابراین باید هر کاری سر جای خودش باشد. در جامعه دانشگاهی نیز برگزاری چنین مناسبت‌هایی آثار پرباری دارد، به ویژه با ظرفیتی که فضای مجازی دارد می‌تواند موضوع اعتکاف را به شکل مناسب و جدید پیش ببرد. 
اعتکاف تبدیل به موضوعی بین‌المللی شده است / فرصت‌های فضای مجازی برای ترویج معنویت
وی افزود: نکته دیگر این است که در روایات ما برخی جایگزین‌ها برای اعتکاف در نظر گرفته شده که بعضاً ارزش بیشتری هم نسبت به خود اعتکاف دارند؛ لذا به نظرم می‌توان در این شرایط که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است این جایگزین‌ها را مورد توجه قرار داد. یکی از این موارد این است که برای رفع حاجت مؤمنان تلاش شود که در این ایام هم مشکلات معیشتی بسیار زیاد شده است؛ لذا اگر تلاش کنیم حاجت نیازمندان را برطرف کنیم ثواب آن به فرموده امام رضا(ع) از اعتکاف در مسجدالحرام بالاتر است.
 
جهان‌بین یادآور شد: مورد دیگری که می‌توان برای جایگزینی اعتکاف استفاده کرد، رسیدگی به خانواده است. این هم تأکیدی است که پیامبر اسلام(ص) داشته و فرموده است رسیدگی به خانواده از اعتکاف در مسجدالنبی(ص) بالاتر و داری ثواب بیشتر است. این مورد در تحکیم خانواده نیز تأثیر بسیار زیادی دارد. 
 
یادآور می‌شود، در پایان این مراسم از پوستر نخستین جشنواره اعتکاف دانشگاهیان کشور و و رونمایی از نشانه جشنواره اعتکاف دانشگاهیان رونمایی شد.

اعتکاف تبدیل به موضوعی بین‌المللی شده است / فرصت‌های فضای مجازی برای ترویج معنویت

گزارش از اکبر ابراهیمی

انتهای پیام
captcha