فعالان قرآنی با مردم ارتباط بیشتری داشته باشند
کد خبر: 3958074
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
یک قاری قرآن:

فعالان قرآنی با مردم ارتباط بیشتری داشته باشند

یک قاری قرآن گفت: متأسفانه فعالیت‌های قرآنی هنوز جنبه مردمی پیدا نکرده و فرهنگ‌سازی نشده است و بخشی از این موضوع به خود فعالان قرآنی برمی‌گردد که باید ارتباط‌شان را با مردم بیشتر کنند.

اصفهانیان

مصطفی اصفهانیان، قاری بین‌المللی مسابقات قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره مهم‌ترین مشکلات و چالش‌هایی که فعالان قرآنی با آن مواجه هستند، اظهار کرد: متأسفانه فعالیت‌های قرآنی هنوز جنبه مردمی پیدا نکرده و فرهنگ‌سازی نشده است، مثلاً روضه‌خوانی و عزاداری امام حسین(ع) جنبه مردمی پیدا کرده و جایگاه خاصی در میان عموم مردم دارد، ولی فعالیت‌های قرآنی هنوز جایگاه شایسته و بایسته خود را در میان مردم پیدا نکرده تا به‌صورت خودجوش از سوی مردم دنبال شده و جایگاه خاصی برای فعالان قرآنی در نظر گرفته شود.

وی افزود: برنامه‌های قرآنی بیشتر جنبه تشریفاتی پیدا کرده است، آن هم برای آغاز جلسات و مراسم‌ یا در ایام خاصی مثل ماه مبارک رمضان و دهه فجر که محافل قرآنی با هزاران عیب و نقص برپا می‌شود. به‌عنوان یک فعال قرآنی وقتی در این محافل شرکت می‌کنم، می‌بینم که با گذشت این همه سال از انقلاب، هنوز فعالیت‌های قرآنی جایگاه خود را میان مردم پیدا نکرده و این به نظر من، مهم‌ترین چالشی است که فعالان قرآنی با آن مواجه هستند.

این قاری قرآن اضافه کرد: بخشی از این موضوع به خود فعالان قرآنی برمی‌گردد که باید ارتباطشان را با مردم بیشتر کنند و از این حالت صرفاً مدعو بودن در برنامه‌های تشریفاتی خارج شوند و ارتباط بیشتری با بدنه جامعه برقرار کنند. بخش عمده این مسئله به مسئولان و متولیان فعالیت‌های قرآنی برمی‌گردد که نتوانسته‌اند این فعالیت‌ها را به یک گفتمان و فرهنگ در میان مردم تبدیل کنند و برنامه‌ای برای ایجاد ارتباط میان فعالان قرآنی و مردم نداشته‌اند. علاوه بر این، مسئولان مؤسسات قرآنی نیز در این زمینه کم‌کاری کرده‌اند و نباید صرفاً روی برنامه‌های روتین آموزش قرآن تمرکز کنند، بلکه باید تلاش بیشتری برای ارتباط مردم با قرآن انجام دهند.

وی ادامه داد: بخشی از این مسئله نیز طبیعی است و چون ما فارسی‌زبان هستیم، شاید مردم به دلیل ناآشنایی با زبان عربی، کمتر توانسته‌اند با قرآن ارتباط برقرار کنند. البته این حلقه آخر است و بخش عمده به فعالان و متولیان فعالیت‌های قرآنی برمی‌گردد.

اصفهانیان تصریح کرد: یکی از راه‌هایی که فعالان قرآنی می‌توانند ارتباطشان را با بدنه جامعه بیشتر کنند، تبیین و ترویج پیام‌ها و معارف قرآن به زبان ساده و همگانی است. اگر امثال حجت‌الاسلام قرائتی که در این زمینه زحمت زیادی کشیده‌اند، تعدادشان بیشتر بود، شاید اکنون اوضاع فرق می‌کرد. از طرف دیگر، فعالان قرآنی باید در کنار تلاوت و حفظ قرآن، اهتمام بیشتری برای تبلیغ و ترویج مفاهیم و معارف قرآن نشان دهند تا ارتباط‌شان با مردم بیشتر شود و مردم متوجه شوند که قرآن فقط برای قرائت و تلاوت نیست، بلکه می‌تواند در زندگی‌شان نیز مفید و راهگشا باشد. تلاوت قرآن به لحاظ هنری، به مراتب بالاتر از مداحی و روضه‌خوانی است و قاریان و حافظان قرآن باید همان ارتباطی را با مردم برقرار کنند که مداحان و روضه‌خوانان با مخاطبان خود برقرار می‌کنند.

انتهای پیام
captcha