کد خبر: 3960795
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۰
حجت‌الاسلام کفیل:

سبک زندگی مهدوی ملال‌آور نیست / لزوم یکرنگی مردم در نظم انتظار

معاون آموزش و پژوهش بنیاد مهدویت با بیان اینکه بهار حقیقی وجود انسان با تمسک به آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ» محقق می‌شود، گفت: اگر زندگی مهدوی، قرآنی و توحیدی شود، هیچ وقت ملال‌آور و خسته کننده نخواهد بود، زیرا افق، سیر و هدف متعالی دارد.

کفیلحجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل، معاون آموزش و پژوهش بنیاد مهدویت، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه براساس روایتی، ظهور در نوروز رخ می‌دهد و این روایت معتبری نیست، گفت: ظهور امام زمان(عج) با طراوت همراه است و نوروز امری معنوی و متحول‌کننده درونی محسوب می‌شود. یکی از سلام‌هایی که ما به امام زمان(عج) می‌دهیم تعبیر «السَّلَامُ عَلَى رَبِيعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَيَّام» است. انسان اگر بخواهد دلش بهاری شود، آن هم بهار همیشگی، باید خود را به امام زمانش پیوند بزند.

وی افزود: برخی فقط مقطعی بهاری هستند یا به تعبیری در زندگی فقط دنبال آسایش هستند، زیرا آسایش را مقدمه آرامش می‌دانند، در حالی که آسایش و آرامش دو وادی متفاوت هستند. در نظام زندگی برای رسیدن به آرامش باید برنامه‌ریزی کنیم. اگر محقق شد، همیشه نشاط وجود دارد، ولی در غرب انسان‌شناسی در سطح عقل بشر است، نه در نگاه توحیدی و به همین دلیل هدف محوری آنها رسیدن به آسایش است.

غفلت غرب از نفخه الهی

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: دنیای غرب معنای «نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي» و «وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي» را نفهمید. بنابراین سعادت را در خوراک و پوشاک بیشتر و التذاذ جنسی تعریف کرده‌ است، در حالی که خداوند در آیه 24 انفال فرموده: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ»؛ یعنی حیات با سفره‌نشینی با امام به دست می‌آید. باید حیات خود را در محضر امام دید و در بهار از این فضا استفاده و پیوند خود را با امام بیشتر کرد. ماه شعبان فرصت برای کسب معنویت بیشتر است و باید از آن برای گره زدن زندگی با سیره و فرمایش امام زمان(عج) بهره ببریم.

وی تصریح کرد: در تولدها هدیه‌ای برای مولود می‌بریم که خوشایند او باشد. بنابراین باید به دنبال رضایت امام و آنچه او از آن خشنود است، باشیم. انسان خوش‌اندیش و ژرف‌نگر همیشه درصدد پویایی است تا ببیند امام چه می‌خواهد؛ امام بهار طبیعت انسان است؛ آن هم بهاری که دائمی است و در این صورت مفهوم حیات برای چنین فردی روشن است. همچنین هر زمستانی در زندگی به علت دوری از امام است که باید آن را برطرف کنیم تا از غصه‌های غیرواقعی دور شویم. بنابراین باید با امام(عج) پیوند داشته باشیم.

انتظار مفهومی فردی نیست

کفیل با بیان اینکه اگر زندگی مهدوی و قرآنی و توحیدی شود، هیچ وقت ملال‌آور و خسته کننده نیست، زیرا افق، سیر و هدف دارد، اضافه کرد: انسانی که با امام پیوندی جدی ندارد معتقد است که روزگار می‌گذرد و غمی نیست و از گذران سریع عمرش احساس خسران نمی‌کند و متوجه نیست که از نور خورشید امام محروم است، در حالی که زندگی یعنی با امام بودن. اگر بدانیم که راه زندگی پیوند با امام و زندگی براساس خواسته‌ها و دغدغه‌های امام و ترجیح این خواسته به خواسته‌های خودمان است، هیچ‌گاه از زندگی خسته نمی‌شویم و به تعبیر نهج‌البلاغه روزگار متجر (محل تجارت) اولیاءالله می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه غالباً در عرصه فردی مفهوم با امام بودن را درک می‌کنیم ولی در عرصه اجتماعی ممکن است دچار خطا شویم و باید چه معیاری داشته باشیم که بدانیم در خط امام هستیم، گفت: انتظار مفهومی فردی نیست، بلکه اجتماعی است؛ امام فرمودند: «ولو ان اشیائنا وفقهم الله لطاعتة...»؛ اگر دوستان ما یکدل، یکرنگ و یک جهت شوند، ظهور رخ می‌دهد، یعنی تنها آمدن دردی را دوا نمی‌کند و در نظام انتظار مردم باید یکدل و یکرنگ باشند.

شور اجتماعی انسان منتظر

وی تأکید کرد: یکی از دلایلی که ظهور رخ نداده این است که گروه‌های مهدوی با هم متحد نیستند. هرقدر به هم نزدیک شوند فرج نزدیکتر است. دغدغه‌ رهبر معظم انقلاب این است که اختلاف رخ ندهد، زیرا سیر حرکت انتظار سیر با هم‌بودن است؛ انسان منتظر با دیگران خوب زندگی و بخل، کینه و حسد را از خود دور می‌کند.

کفیل با بیان اینکه در روایت آمده که منتظر ظهور مانند مجاهد فی سبیل الله است، گفت: تفاوت مجاهد با دیگران در این است که مجاهد دغدغه دین دارد و در ادعیه و زیارات هم به ما سفارش کرده‌اند که بخوانید: «اللهم اجعلنی من انصاره و اعوانه»؛ در زیارت آل یاسین هم فرموده: «و نصرتی معدة لکم»؛ یعنی وجود من وجود یار باشد و کسی می‌تواند در دوره ظهور یار امام باشد که در غیبت هم منتظر واقعی و یار او باشد. یاری امام رسیدگی به فقرا، امر به معروف و  نهی از منکر و داشتن شور اجتماعی است؛ به تعبیر رهبر انقلاب، انقلابی بودن است؛ انتظار یعنی انقلابی بودن و فرد انقلابی در برابر آنچه در جامعه می‌گذرد بی‌توجه نیست.

انتهای پیام
captcha