پاسخگویی منطقی و اغنای افکار عمومی راهکار مقابله با شبهات مهدویت
کد خبر: 3961579
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲

پاسخگویی منطقی و اغنای افکار عمومی راهکار مقابله با شبهات مهدویت

پژوهشگر حوزه مهدویت گفت: راه اول این است که با پاسخ‌های علمی و منطقی، به جنگ شبهات به وجود آمده برویم و راه دوم کار فرهنگی یا به عبارتی اغنای افکار افراد است که در هر دو راه عامل اصلی موفقیت مداومت و مقاومت است زیرا دشمنان از خالی کردن میدان توسط ما شادمان می‌شوند.

پاسخگویی منطقی و اغنای افکار عمومی راهکار مقابله با شبهات مهدویتحجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم عباسی پژوهشگر حوزه مهدویت، در گفت‌وگو با ایکنا از قم، گفت: در گفت‌وگو با افرادی که با شبهاتی در اسلام و مهدویت مواجه هستند باید طبق مسائلی که متوجه آن هستند قانعشان کرد و روش هدایت هرکس متفاوت است.

عباسی در خصوص علت غیبت امام زمان (عج) و شبهاتی که در دوره کنونی در این رابطه به وجود آمده بیان کرد: علما و پژوهشگران حوزه مهدویت یکی از دلایل مهم غیبت ولی عصر (عج) را عدم آمادگی جهان برای پذیرش ظهور بیان کرده‌اند. با توجه به تجربیات ادوار انبیاء و ائمه اطهار در گذشته و این نکته که حضرت مهدی (عج) آخرین امید جهان اسلام است، ظهور باید زمانی رخ دهد که زمینه‌ پذیرش آن در جهان فراهم باشد.

وی افزود: غیبت حضرت مهدی (عج) به معنای عدم هدایت و توجه به انسان‌ها از طرف ایشان نیست؛ بسیاری از علما، بزرگان و حتی افراد عادی از عنایت و معجزات ایشان در امور زندگی خود بهره‌مند شده‌اند.

عباسی ادامه داد: امام زمان (عج) از عنایت و هدایت انسان‌ها دریغ نمی‌کنند و انسان‌ها نیز در مقابل برای بهره‌مندی از این عنایات باید مطابق خواسته‌های حضرت مهدی (عج) عمل کرده و وظایف دینی خود را به خوبی انجام دهند.

پژوهشگر حوزه مهدویت ضمن اشاره به یکی از شبهات موجود در این حوزه اظهار کرد: ظهور زمانی اتفاق می‌افتد که جهان پر از ظلم است و از طرفی همواره به مسلمانان سفارش شده است تا مطابق خواسته‌های خداوند عمل کرده و انسان‌های مؤمنی باشند تا ظهور رخ دهد.

وی ادامه داد: برخی این دو نظریه را متناقض با یکدیگر می‌دانند که در این رابطه باید گفت این دو نظریه هیچ تقابلی با یکدیگر ندارند و هر دو برای ظهور لازم هستند.

این پژوهشگر در ادامه توضیح داد: سرشت و رزق و روزی انسان از ابزار مادی این دنیا است که سبب افرایش تمایل وی جهت بهره‌مندی از مادیات می‌شود و چون مادیات محدود هستند برای بدست آوردنشان نزاع‌هایی رخ می‌دهد؛ در این میان عده‌ای به زور متوسل شده و حق برخی دیگر را ضایع می‌کنند که تعدادشان روز به روز افزایش پیدا می‌کند تا جایی که ظلم و ستم تمام جهان را فرا می‌گیرد و مردم از خداوند تقاضای ظهور منجی عالم را می‌کنند.

عباسی اضافه کرد: بدیهی است که تعداد افراد ظالم از مؤمنان بسیار بیشتر است و آن‌ها به تنهایی نمی‌توانند بر ظالمان غلبه کنند؛ اینجاست که به مسلمانان و تمام منتظران منجی عالم، عمل به وظایف دینی و دوری از حرامات توصیه می‌شود تا برای یاری امام عصر (عج) آماده شوند. زمانی که نیروهای انسانی مؤمن، متخصص و فداکار امام زمان (عج) وجود آمده و به تأیید ایشان برسند خداوند اجازه ظهور را صادر خواهد کرد.

وی در ادامه تأکید کرد: توانایی پیروزی حق بر باطل در زمان ظهور به تعداد نیست زیرا خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند «چه بسا عده کمی بر تعداد زیادی غلبه می‌کنند» بنابراین با توکل و اعتماد به خداوند این امر امکان پذیر است.

نقش نظام در تربیت نسل مهدوی

پژوهشگر حوزه مهدویت همچنین به نقش نظام و رسانه در تربیت نسل مهدوی اشاره و اظهار کرد: درست است که تلاش‌های بسیاری در این راستا انجام گرفته است اما آن طوری که باید جا بیفتد مانند زمان انقلاب و جنگ این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: در مقابله با بمباران‌های تخریب‌کننده فضای مجازی و بی‌تفاوت کردن جوانان نسبت به اعتقادات دینی ‌و مهدویت به دو صورت باید عمل کرد.

عباسی ادامه داد: راه اول این است که با پاسخ‌های علمی و منطقی، به جنگ شبهات به وجود آمده برویم و راه دوم کار فرهنگی یا به عبارتی اغنای افکار افراد است که در هر دو راه عامل اصلی موفقیت مداومت و مقاومت است زیرا دشمنان از خالی کردن میدان توسط ما شادمان می‌شوند.

وی تصریح کرد: در گفت‌وگو با افرادی که با شبهاتی در این زمینه مواجه هستند باید طبق مسائلی که متوجه آن هستند قانعشان کرد یا اینکه آن‌ها را متوجه‌ تبعات سخنانشان کنیم؛ به عبارتی روش هدایت هرکس متفاوت است و ضمن ملایمت و مقاومت می‌توان افرادی را که به دنبال بهانه جویی نیستند و از عقل و منطق پیروی می‌کنند هدایت کرد.

پژوهشگر حوزه مهدویت ابراز کرد: امروزه افراد، به خصوص جوانانی که اطلاعات پایینی دارند به راحتی تحت تأثیر فضای مجازی و سخنانی که اتاق فکری پشت آن‌ها است قرار می‌گیرند و خودشان نمی‌دانند که چه چیزی را انتشار می‌دهند بنابراین افراد فعال در این حوزه و رسانه‌ها موظف هستند در خصوص ایجاد آگاهی‌های لازم در این زمینه بیشتر تلاش کنند.

انتهای پیام
captcha