ضرورت ایجاد کرسی آزاداندیشی با محوریت قرآن و دین در دانشگاه‌ها
کد خبر: 3963109
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۹
کمال‌الدین غراب عنوان کرد:

ضرورت ایجاد کرسی آزاداندیشی با محوریت قرآن و دین در دانشگاه‌ها

یک پژوهشگر و مترجم قرآن کریم گفت: برای ایجاد یک جنب و جوش قرآنی و دمیده شدن روح تازه به فعالیت‌های قرآنی برپایی کرسی‌های آزاد اندیشی با محوریت قرآن و دین ضرورت دارد.

ضرورت ایجاد کرسی آزاداندیشی با محوریت قرآن و دین در دانشگاه‌هابه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، کمال‌الدین غراب، پژوهشگر و مترجم قرآن کریم در آیین تجلیل از خادمان برگزیده کشوری قرآن کریم (برگزیده سال های 98 و 99) که امروز 18فروردین‌ماه به‌میزبانی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به آیه 129 سوره بقره که خداوند می‌فرماید: «رَبَّنا وَابعَث فيهِم رَسولًا مِنهُم يَتلو عَلَيهِم آياتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَيُزَكّيهِم إِنَّكَ أَنتَ العَزيزُ الحَكيمُ» بیان کرد: این آیه رسالت انبیاء را بیان می‌کند که نخست باید دانش را به مردمی که نمی‌دانند، بیاموزد و سپس فلسفه آن دانش را به مردم توضیح دهد و به عنوان مرشد اصلی در عمل به آن جامعه عمل بپوشاند.

وی افزود: در جامعه ما جای بحث‌های آزاد اندیشی خالی است، در حالی که در خارج از کشور افراد مختلف با انگیزه‌های مختلف با راه‌اندازی مجمع بحث‌های آزاداندیشی پیرامون قرآن و پیامبر اعظم(ص) تشکیل می‌دهند، من به درست و یا غلط بحث که در برخی از این جلسات نیز تشکیک هم می‌اندازند، کاری ندارم، لذا برای ایجاد جنب‌وجوش قرآنی و دمیده شدن روح تازه به فعالیت‌های قرآنی برپایی کرسی‌های آزاد اندیشی با محوریت قرآن و دین ضرورت دارد.

این پژوهشگر و مترجم قرآن کریم عنوان کرد: اگر جوان ما سوالاتی از دین و قرآن دارد، باید به راحتی و بدون ترس از کمیته انظباطی و... مطرح کند و وظیفه ما این است که پاسخگو باشیم، این امر در کشور ما مهجور است و اهتمامی در این راستا نشده است، در حالیکه اگر بخواهیم قرآن زنده باشد، باید به بحث‌های قرآنی پرداخته شود، ضمن اینکه بدون سوال، شک و تردید هم امکان ندارد و نمی‌توان پاسخی برای آنان یافت.

غراب اضافه کرد: پدید آوردن جنب‌وجوش در این حوزه لازم است و وظیفه آن بر عهده مسئولین در دانشگاه‌ها است، نمی‌گویم با آن عده که در خارج از کشور چنین بحث‌هایی را مطرح می‌کنند، وارد جدال شویم، بلکه می‌توان با آن عده در خارج از کشور نیز بحث کرد و تعامل داشت و با روشنگری پیش رفت تا سوالات پیروامونی جوانان در این حوزه‌ها با پاسخ منطقی همراه باشد.

وی گفت: پاسخ عالمانه به سوالات دینی و قرآنی جوانان ضرورت دارد، در غیر این صورت جوانان با تشکیکاتی در این حوزه روبرو خواهند شد، برخی حتی در اصل قرآن برای جوانان ایجاد تردید می‌کنند، برای این شبهات باید پاسخ داشته باشیم، لذا اگر پاسخی برای این شبهات نباشد، جوانان تحت‌تاثیر آن صدای یک سویه قرار گرفته و صاحب آن اعتقادات می‌شوند.

انتهای پیام
captcha