راه موحد شدن چیست؟ + فیلم
کد خبر: 3964168
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
زمزمه صحیفه جان / 5

راه موحد شدن چیست؟ + فیلم

برای موحد شدن باید دل از اسباب شست و حقیقت هستی، واسطه‌های آن و واسطه‌های خدا را در همه‌جا دید، به تعبیر شاعر «دیده‌ای خواهم سبب سوراخ کن». انسان نباید مدام بگوید اگر فلانی نباشد کار ما راه نمی‌افتد. این طور نیست و خدا از راه دیگر کار را درست می‌کند.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاوس روحی‌برندق، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و از شاگردان آیت‌الله بهجت، در پنجمین بخش درس‌گفتارهای صحیفه سجادیه می‌گوید:

نکته امروز، در مورد دعای سوم صحیفه سجادیه است که به موضوع ملائکه اختصاص دارد. ملائکه موجودات معنوی و واسطه خدا برای کنترل تمام امور مادی و معنوی هستند. فرمود: «الْهَابِطِينَ مَعَ قَطْرِ الْمَطَرِ إِذَا نَزَلَ»، یعنی یک قطره باران که به حکم الهی قرار است به زمین فرود آید، توسط ملائکه این کار صورت می‌گیرد و اینکه این قطره باران به کجا ریخته شود و چه اندازه باشد، به واسطه ملائکه است. از مَلَک یک موجود عجیب و دارای پَر درست نکنیم؛ ملائکه موجودات معنوی هستند، نه‌اینکه مشت پُرکن باشند و به چشم دیده شوند. کاهی اوقات انسان تمثل ملائکه را می‌بیند و در قرآن هم در مورد حضرت مریم(س) به این مسئله اشاره شده است، اما این مورد از مقوله تمثل است و نه تجسم. بنابراین، ملائکه ماموران و واسطه‌های الهی و واسطه‌های برتر در این سلسله هستند و قبل از اینکه کار به خدا برسد، ملائکه حضور دارند.

در ادامه می‌فرماید: «وَ الْقُوَّامِ عَلَى خَزَائِنِ الرِّيَاحِ»؛ یعنی اگر قرار باشد در یکجا بادی بوزد، اینکه چه میزان و به چه صورتی باشد، توسط خدا و سپس توسط ملائکه اتفاق می‌افتد. بنابراین، برای اینکه موحد بشویم، به اسباب دل نبندیم و به تعبیر شاعر «دیده‌ای خواهم سبب سوراخ کن». انسان بیاید حقیقت هستی، واسطه‌های آن حقیقت و واسطه‌های خدا را در همه‌جا ببیند و مدام نگوید اگر فلانی نباشد کار ما راه نمی‌افتد. اینطور نیست و خدا از راه دیگر کار را درست می‌کند. پس معنای تفویض، توکل، توحید و توجه به خدا این است که انسان به یاد خدا باشد و بخواهد خدا کارسازی کند که از راه خلق یا غیر خلق است.

در بخش دیگر می‌فرماید: «وَ الْمُوَكَّلِينَ بِالْجِبَالِ فَلَا تَزُولُ»؛ یعنی خداوند کوه‌ها را توسط ملائکه استوار نگه داشته است. برخی می‌گویند جاذبه این کوه‌ها را نگه داشته و ما هم جاذبه را نفی نمی‌کنیم، اما نکته اینکه پشت این جاذبه ملائکه هستند. پس امور توسط خدا و ملائکه انجام می‌شود و برای اینکه موحد باشیم، باید به خدا دل ببندیم.

انتهای پیام
captcha