امانت‌داری ارزشی فرامذهبی است + فیلم
کد خبر: 3967134
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
زمزمه صحیفه جان / 13

امانت‌داری ارزشی فرامذهبی است + فیلم

امام سجاد(ع) می‌فرمایند: «وَ نَعُوذُ بِكَ أَنْ نَنْطَوِيَ عَلَى غِشِّ أَحَدٍ»؛ یعنی خدایا به تو پناه می‌برم از اینکه در دل خودم نیت فریب دادن هر کسی را داشته باشم. بنابراین نباید به دنبال فریب دیگران باشیم، چراکه عدم فریب دیگران و امانت‌داری اصلی جهانی است.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاوس روحی‌برندق، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و از شاگردان آیت‌الله بهجت، در درس‌گفتارهای رمضانی ایکنا به شرح ادعیه زبور آل محمد(ص) در صحیفه سجادیه می‌پردازد. این جلسات در ایام ماه مبارک رمضان هر روز  در صفحه اندیشه ایکنا منتشر می‌شود. در ادامه سیزدهمین جلسه از این درس‌گفتار از نظر می‌گذرد؛

دعای هشتم صحیفه سجادیه، در مورد اخلاق ناپسند است. امام سجاد(ع) در قسمتی از این دعا می‌فرمایند: «وَ نَعُوذُ بِكَ أَنْ نَنْطَوِيَ عَلَى غِشِّ أَحَدٍ»؛ یعنی خدایا به تو پناه می‌برم از اینکه در دل خودم نیت فریب دادن هر کسی را داشته باشم. از خدا می‌خواهد کاری کند که در دلمان هم چنین نیتی را نداشته باشیم. این کار بسیار هنرمندانه است و ضمیر و دل پاکی را می‌خواهد، البته برای کسانی که فریب دادن دیگران را بلد باشند، اما دست به این کار نزنند.

برخی‌ها انسان‌های ساده‌ای هستند و نداشتن این نیت‌ها روزی‌شان شده است، اما برخی از انسان‌ها هستند که می‌توانند مردم را فریب دهند و امام(ع) نیز می‌گوید: خداوند توفیقی عنایت کن که حتی درون خودم هم به کسی خیانت نکنم و نخواهم کسی را فریب بدهم. خیلی از افراد با همین شیوه فریب‌کاری زندگی می‌کنند و این افراد زرنگی منفی دارند.

نکته مهم این است که فریب دادن دیگران یک ارزش جهانی است و فراغ از دین و مذهب و ... است؛ چراکه امام سجاد(ع) فرمود: اگر همان شمشیری که با آن امام حسین(ع) را شهید کرده‌اند نزد من بگذارند، امانت را برمی‌گردانم؛ بنابراین خیانت کردن به هیچ‌کس روا نیست و باید تمرین کنیم تا این گونه خلقیات را اصلاح کنیم.

خدایا، ما را از رفتارهای بیرون و درون که ناپسند است، نجات بده و توفیق تصفیه به ما عنایت بفرما.

انتهای پیام
captcha