کتاب «قرآن و خرافه‌ستیزی» منتشر شد
کد خبر: 3964816
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۱
به کوشش مرکز ملی پاسخ به شبهات دینی؛

کتاب «قرآن و خرافه‌ستیزی» منتشر شد

به کوشش مرکز ملی پاسخ‌گویی به شبهات و سوالات دینی، کتاب «قرآن و خرافه‌ستیزی» نشر بوستان کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، کتاب «قرآن و خرافه ستیزی» به قلم علیرضا صالحی در ۱۵۲ صفحه از سوی مرکز ملی پاسخ‌گویی به شبهات و سؤالات دینی تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر و روانه بازار نشر شد.

خرافات و خرافه‌گرایی با نفوذ در اعماق ذهن و باور‌های آدمی، زمینه‌های انحطاط فکری، فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و... را در جامع فراهم می‌کند و فرصت جولان عقل را محدود می‌سازد و انسان را از تعالی باز می‌دارد.

کتاب حاضر درباره مواجهه با خرافات و خرافه‌ستیزی در نگاهی قرآنی است؛ در این نوشتار برخی پرسش‌های مربوط به این مسئله در منظر دینی و از محضر قرآن مورد کاوش قرار گرفت.

این کتاب درصدد یافتن پاسخ‌های مناسب در قرآن کریم برای فهم جوانب خرافه و دوری از آن است تا انسان در مسیر معنویت دچار سوء فهم نشود و تصویر دلربای دین خدا از زشتی خرافات هر چه پیراسته‌تر باشد.

کتاب «قرآن و خرافه‌ستیزی» در چهار فصل تهیه و تنظیم شده است: نویسنده در فصل اول، پس از بیان مفاهیم مرتبط با موضوع اثر، به پیشینه مسئله خرافات پرداخته است و در فصل دوم، زمینه‌ها و عوامل پیدایش گسترش خرافات مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ از جمله زمینه‌های شکل‌گیری خرافات می‌توان به افول خردگرایی، جهل، تقلید نابجا، شخصیت پرستی (غلوّ)، عواطف و احساسات باطنی و فقر اشاره کرد و انجام دادن برخی امور خارق العاده مثل سحر و جادو، تطیّر، انگیزه‌های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و بی توجهی و کم کاری متولیان امور دینی، از عوامل گسترش خرافات در جامعه به شمار می‌رود.

سومین فصل از این اثر به پیامد‌ها و نتایج خرافه‌پرستی می‌پردازد و از جمله پیامد‌های این مسأله را «رواج بدعت در دین»، «تحریف، تبدل و تضعیف دین»، «فتنه‌انگیزی، تفرقه و رواج تکفیر، «رواج سستی، کاهلی و اباحه گری در جامعه» عنوان و مورد بررسی قرار می‌دهد و در این فصل راه‌های مبارزه با بدعت‌ها را مطرح می‌کند.

چهارمین و آخرین فصل از کتاب «قرآن و خرافه‌ستیزی» به بیان پرسش‌ها و پاسخ‌ها پرداخته و مباحثی اعم از خوارق عادات، چشم زخم، رؤیا و خواب، نحوست بعضی روز‌ها را مورد اشاره قرار می‌دهد.

علاقه‌مندان با خرید اینترنتی این کتاب از طریق نشانی www.bustaneketab.com می‌توانند از تخفیف ۲۰ درصدی اثر مذکور بهره‌مند شوند.

انتهای پیام
captcha