اعلام زمان آغاز جشنواره قرآنی وزارت بهداشت / طراحی سامانه ثبت‌نام و تغییر منابع معارفی
کد خبر: 3966683
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶

اعلام زمان آغاز جشنواره قرآنی وزارت بهداشت / طراحی سامانه ثبت‌نام و تغییر منابع معارفی

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره به شروع فرایند بیست‌وششمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت از اواخر اردیبهشت‌ماه گفت: در این دوره به منظور ارتقای جشنواره، درصدد انجام یک سری اقدامات زیرساختی هستیم.

تشریح آخرین وضعیت اختتامیه سی و پنجمین جشنواره ملی قرآن دانشجویانروح‌الله محمدعلی‌نژاد، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره برگزاری اختتامیه سی‌وپنجمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان گفت: همچنان منتظر فروکش کردن موج جدید ویروس کرونا هستیم و اگر این امر محقق نشود، راهکارهای دیگری که می‌تواند مطلوب ما هم نباشد، اجرا خواهیم کرد.

وی درباره برگزاری با تأخیر این مراسم و تأثیر آن بر دور جدید جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت افزود: با توجه به دومرحله‌ای بودن جشنواره وزارت بهداشت، تأخیری در برگزاری دوره بیست‌وششم به وجود نخواهد آمد.

محمدعلی‌نژاد تصریح کرد: همچنین با توجه به اینکه جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم نیز یک مرحله بیشتر از جشنواره‌های دیگر دانشگاه‌ها دارد و به علت تعداد بالای دانشگاه‌ها، مسابقات در سه مرحله برگزار می‌شود تا تعداد شرکت‌کنندگان برای مراحل نهایی کمتر شود، لذا آنها مجبور هستند، زودتر فرایند دور جدید را آغاز کنند، اما این ضرورت در وزارت بهداشت وجود ندارد به همین جهت تعجیلی بر اینکه از هم‌اکنون بخواهیم شروع جشنواره بیست‌وششم را داشته باشیم، وجود ندارد.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه در دور جدید، اهتمام بر تأمین منابع جایگزین در بخش معارفی است، اظهار کرد: مابه ازای آسیب‌شناسی که از دوره بیست‌وپنجم جشنواره هدهد به عمل آمد، غالب شرکت‌کننده‌ها به ویژه در سطح کارکنان و اساتید نسبت به منابع بخش معارفی معترض بودند. این اعتراض را به شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها منتقل کردیم، اما آنجا اتفاقی رقم نخورد؛ اما برای مسابقات درون‌دستگاهی وزارت بهداشت، کارهایی را انجام داده‌ایم تا بتوانیم منابع را جایگزین و بر اساس آن بخش معارفی را با محتوای غنی‌تری برگزار کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر مشغول فراهم کردن زیرساخت‌ها برای برگزاری مطلوب جشنواره بیست‌وششم هستیم، گفت: سامانه‌ای در حال طراحی است که بر اساس آن تمرکز ثبت‌نام شرکت‌کننده‌های جشنواره بر روی آن صورت خواهد گرفت. برخلاف دوره‌های گذشته که دانشگاه‌ها اقدام به ثبت‌نام می‌کردند و اسامی را به مرکز می‌دادند، با طراحی این سامانه هر دانشجو یک پروفایل اختصاصی دارد و بر اساس همان پروفایل اقدام به ثبت‌نام، مطالعه آیین‌نامه و منابع و جزئیات دیگر خواهد کرد. بنابر این در سامانه طراحی‌شده، وابستگی چندانی به کارشناسان در دانشگاه‌ها نیست. این مواردی که گفته شد اقدامات زیرساختی برای جشنواره بیست‌وششم است تا بر اساس آن بتوانیم این دوره را با یک تحول نسبی آغاز کنیم.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در مورد زمان‌بندی دور جدید جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت بهداشت گفت: تلاش خواهیم کرد تا اواخر اردیبهشت‌ماه، آیین‌نامه را به صورت آزمایشی در اختیار چند دانشگاه قرار دهیم تا نکات خود را در مورد آن اعمال کنند و پس از دریافت این بازخوردها و اصلاحات، آن را به صورت رسمی به تمامی دانشگاه‌ها ابلاغ کنیم.

محمدعلی‌نژاد افزود: تصورم این است مرحله دانشگاهی جشنواره بیست‌وششم در آغاز سال تحصیلی و هفته قرآن و دانشگاه در ماه‌های مهر و آبان برگزار شود و در ادامه مرحله کشوری را نیز در ماه‌های پایانی سال برپا کنیم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره برنامه‌های مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت ویژه ایام ماه مبارک رمضان بیان کرد: طرح جامع تدبر در قرآن را، که پیش از این به منظور گفتمان‌سازی مقوله تدبر در دانشگاه علوم پزشکی برگزار می‌کردیم، در ماه مبارک رمضان، به صورت ویژه دنبال کرده‌ایم، لذا به بهانه استفاده از ظرفیت ماه رمضان، این طرح جامع را به صورت منظم پیگیری کرده‌ایم و خوشبختانه استقبال خوبی از آن به عمل آمده است.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت تصریح کرد: در حال حاضر پنج کلاس 200 نفره در فضای مجازی به این کار اختصاص یافته است. در این کلاس‌ها دور مقدماتی آشنایی با تدبر در قرآن ارائه خواهد شد. امیدواریم بعد از ماه مبارک رمضان، فاز دوم و سوم این طرح را که به آشنایی با روش‌های تفکر در قرآن اختصاص دارد، ادامه دهیم.

محمدعلی‌نژاد در پایان بیان کرد: دانشگاه‌ها نیز هر کدام نسبت به شکل‌دهی محافل انس با قرآن در فضای مجازی و دیگر موقعیت‌ها، برنامه‌هایی را دنبال می‌کنند و خوشبختانه این اتفاق در سطح دانشگاه‌ها به شکل مطلوبی در حال رقم خوردن است. یک بسته پیشنهادی به دانشگاه‌ها ارائه داده‌ایم تا برنامه‌هایی ویژه ماه مبارک داشته باشند و تا جایی که اطلاع داریم، این کارها اعم از مسابقات کتابخوانی و جزء‌خوانی و ... برگزار می‌شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha