جایگاه دنیا در نظر امام علی(ع)؛ پلی برای آخرت + فیلم
کد خبر: 3967344
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۳
درس‌گفتار گزیده‌ای از نهج‌البلاغه / 14

جایگاه دنیا در نظر امام علی(ع)؛ پلی برای آخرت + فیلم

جامعه‌شناس و پژوهشگر حوزه دین با اشاره به فرازهایی از خطبه بیست و سوم نهج‌‍البلاغه امیرالمؤمنین(ع)، به موضوع دیدگاه حضرت امیر(ع) نسبت به دنیا پرداخت و گفت: دنیا برای دنیا، نزد ایشان بسیار مذموم، اما دنیا برای آخرت بسیار ممدوح است، یعنی امام علی(ع) دنیا را پلی برای رسیدن به مقامات والای اخروی می‌دانند.

جایگاه دنیا در نظر امام علی(ع) به عنوان پلی برای آخرت + فیلمبه گزارش ایکنا، به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان امسال، پای درس‌گفتار «گزیده‌هایی از نهج‌البلاغه» از زبان عماد افروغ، جامعه‌شناس و پژوهشگر حوزه دین نشسته‌ایم.

عماد افروغ در چهاردهمین قسمت این مجموعه با موضوع «دنیا؛ پلی برای آخرت» به بحث در رابطه با موضوع جایگاه دنیا از دیدگاه امام علی(ع) پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌بینید و می‌خوانید.

خطبه‌ای که برای امروز انتخاب کرده‌ام، خطبه بیست و سوم نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین(ع) است. این خطبه حاوی نکات ظریفی است و ضمن مطرح کردن بحث دنیا، این‌گونه بیان می‌کند که انسان بنا به اعمال و رفتار خود می‌تواند هم دنیا و هم آخرت را با هم داشته باشد.

امام علی(ع) می‌فرمایند: «مسلمانی که از خیانت پاک است، انتظار دارد یکی از دو خوبی نصیب او شود. یا دعوت حق را لبیک گفته، عمر او پایان پذیرد که آنچه در نزد خداست برای او بهتر است و یا خداوند روزی فراوان به او دهد و صاحب همسر و فرزند و ثروت شود و همچنان دین و شخصیت خود را نگه دارد. همانا ثروت و فرزندان محصول دنیا و فانی شدنی و عمل صالح زراعت آخرت است و چه گاهی خداوند هر دوی آن را به ملت‌‌هایی خواهد بخشید. از خدا بر آنچه اعلام خطر کرده است، بر حذر باشید. از خدا آن‌گونه بترسید که نیازی به عذرخواهی نداشته باشید. عمل نیک انجام دهید بدون آنکه به ریا و خودنمایی مبتلا شوید، زیرا هرکس کاری برای غیر خدا انجام دهد، خدا او را به همان غیر واگذارد. از خدا درجات شهیدان و زندگی سعادتمندان و همنشینی با پیامبران را درخواست می‌کنیم».

بنده زمانی مروری جدی بر نهج‌البلاغه حضرت امیر(ع) داشتم و قصد داشتم تا به جایگاه دنیا نزد ایشان پی ببرم که با واکاوی فراوان به این نتیجه رسیده و این‌گونه استنباط کردم که دنیا برای دنیا، نزد ایشان بسیار مذموم، اما دنیا برای آخرت بسیار ممدوح است، یعنی امام علی(ع) دنیا را پلی برای رسیدن به مقامات والای اخروی از طریق ایمان و عمل صالح، توجه به غیر، رفتارهای همراه با انفاق و ایثار می‌دانند. از دیدگاه ایشان مجموعه این اعمال پلی می‌سازند که دنیا را به آخرت وصل می‌کند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha