جهاد؛ دری از درهای بهشت + فیلم
کد خبر: 3967691
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۲
درس‌گفتار گزیده‌ای از نهج‌البلاغه / 17

جهاد؛ دری از درهای بهشت + فیلم

جامعه‌شناس و پژوهشگر حوزه دین با اشاره به فرازهایی از نهج‌‌البلاغه امیرالمؤمنین(ع)، به موضوع فضلیت جهاد به عنوان دری از درب‌های بهشت پرداخت.

به گزارش ایکنا، به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان امسال، پای درس‌گفتار «گزیده‌هایی از نهج‌البلاغه» از زبان عماد افروغ، جامعه‌شناس و پژوهشگر حوزه دین نشسته‌ایم.

عماد افروغ در هفدهمین قسمت این مجموعه با موضوع «فضیلت جهاد» به تشریح دیدگاه حضرت امیرالمؤمنین(ع) در رابطه با فضیلت و اهمیت جهاد به عنوان دری از درب‌های بهشت پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌بینید و می‌خوانید.

خطبه دیگری که برای امروز انتخاب کردم، در باب اهمیت و فضیلت جهاد بیان شده است. امام علی(ع) می‌فرمایند: «پس از ستایش پروردگار، همانا جهاد در راه خدا دری از درب‌های بهشت است که خداوند آن را به روی دوستان مخصوص خود گشوده است. جهاد لباس تقوا و زره محکم و سپر مطمئن خداوند است. کسی که جهاد را ناخوشایند دانسته و ترک کند، خدا لباس ذلت و خواری بر او می‌پوشاند و دچار بلا و مصیبت می‌شود و کوچک و ذلیل می‌گردد. دل او در پرده گمراهی مانده و حق از او روی می‌گرداند و به جهت ترک جهاد به خواری محکوم و از عدالت محروم است».

امیرالمؤمنین(ع) در ادامه این بحث این‌گونه می‌فرمایند: «به خدا سوگند هر ملتی که درون خانه خود مورد هجوم قرار گیرد، ذلیل خواهد شد، اما شما سستی به خرج دادید و خواری و ذلت پذیرفتید تا آنجا که دشمن پی در پی به شما حمله کرد و سرزمین‌های شما را تصرف کرد».

این خطبه در ادامه خطبه بیست و هفتم نهج‌البلاغه و سخنان امیر(ع) در رابطه با حمله شامیان به مرزهای اسلامی و غارت زنان و مردان مسلمان بیان شده که در جلسات گذشته بدان اشاره کردیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha