
به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین مهدی رجایینیا، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، 9 اردیبهشت ماه در نشست مشترک این مرکز با حجتالاسلاموالمسلمین فلاحی؛ سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس؛ به عنوان پل ارتباطی میان مراکز علمی و پژوهشی حوزوی با مجلس شورای اسلامی، این آمادگی را دارد که خروجی این نهادهای پژوهشی را در اختیار نظام تقنین قرار دهد.
وی با اشاره به اینکه حوزههای علمیه بازوی علمی، آموزشی و پژوهشی کشور هستند، افزود: در حالی که حوزههای علمیه و نهادهای پژوهشی وابسته به آن در عرصههای مخلتف آموزشی، پژوهشی، تربیتی، فرهنگی و تبلیغی فعال بوده و خدمات زیادی به نظام اسلامی ارائه میدهند، ولی متاسفانه تنها جنبه تبلیغی آن در رسانهها و فضای مجازی پررنگ میشود، به همین دلیل، در فصل بودجه، از طرف برخی افراد ناآگاه و دشمنان، هجمههایی متوجه نهادهای حوزوی میشود.
رجایینیا تصریح کرد: کمیسیونهای آموزش و فرهنگی مجلس شورای اسلامی میتوانند با تفکیک نقشهای حوزه به ویژه در دو بعد آموزشی و فرهنگی، شفاف اعلام کنند که حوزههای علمیه چه سهم مهمی در آموزش و پژوهش و تربیت جامعه دارند و خوب است این خدمات برای مردم روش شود.
وی گفت: 70 درصد بودجه برخی مراکز حوزوی که عنوان تبلیغی دارند صرف آموزش، پژوهش و تربیت و تنها 30 درصد آنها در حوزه تبلیغ صرف میشود ولی در مجلس به عنوان نهاد فرهنگی تلقی میشوند.
رجایینیا به کاستیهای کشور در حوزه آمایش آموزشی اشاره کرد و گفت: ما در ارتباط با ورودیهای دانشآموزان در مقطع متوسطه دوم و رشتههای مختلف علمی کار آمایشی انجام نداده ایم و پیشنهاد میشود این امر در اولویت مجلس قرار گیرد.
وی ادامه داد: با نگاه آیندهپژوهانه میتوانیم در ارتباط با چند سال آینده در عرصه آموزش عالی و متوسطه، هم از لحاظ تامین نیروی انسانی کیفی و هم اصلاح ساختاری پیشبینیهای لازم را داشته باشیم.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به تربیت نیروی انسانی توسط حوزههای علمیه گفت: برای حوزههای علمیه بیش از 70 کارویژه تعریف شده که همه آنها نیازمند تربیت نیروی انسانی برای نظام است، بنابراین بخش مهمی از کارویژه های حوزههای علمیه، آموزشی و تربیت نیروی انسانی کیفی است.
وی با اشاره به حضور طلاب و فضلای حوزوی در مناطق محروم کشور پیشنهاد کرد: برای استفاده بهتر از فرصتها، خوب است حضور این طلاب در این مناطق به صورت چند منظوره تعریف شود، مثلا بسیاری از این مناطق به ویژه روستاهای دورافتاده، معلم ندارند، اگر این طلاب جذب آموزش و پرورش شوند هم مشکل معیشت آنها برطرف خواهد شد و هم آموزش و پرورش از ظرفیت این نیروی کیفی برای تعلیم و تربیت اسلامی در مدارس بهرهمند خواهد بود و کمیسیون آموزش در این زمینه میتواند کمک کند.
رجایینیا اظهار کرد: حضور تعداد اندک طلاب در عرصه تعلیم و تربیت توانسته تحولات زیادی را در آن مدارس رقم بزند و اگر با حمایت مجلس شورای اسلامی و ورود خیرین و اصلاح ساختارها، بتوانیم برخی از مدارس را در اختیار حوزهها قرار دهیم، هم حوزه با حساب و کتاب در بحث تعلیم و تربیت ورود پیدا خواهد کرد و هم به آموزش و پرورش و دولت از جهت کاهش بار مالی و از سویی به تربیت دینی جامعه کمک کردیم.
انتهای پیام