وظیفه شیعیان الگوبرداری از شیوه و روش امام حسن مجتبی(ع) است
کد خبر: 3968411
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
حجت‌الاسلام رستمی:

وظیفه شیعیان الگوبرداری از شیوه و روش امام حسن مجتبی(ع) است

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها تأکید کرد: برخی به دنبال این بودند که بین روش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) تفکیکی قائل شوند، تا از یک سو قیام امام حسین(ع) در مقابل یزید را تخطئه کنند و از یک طرف صلح امام حسن(ع) با معاویه را رویکرد مسالمت‌جویانه‌ای جلوه دهند.

به گزارش ایکنا، به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، جشن میلاد با سعادت کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی(ع)، به همت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا و با همکاری مجمع انجمن‌های اسلامی دانشجویان منطقه بریتانیا و انجمن های اسلامی دانشجویان مسکو، ایروان و وین به صورت مجازی برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این مراسم ضمن اشاره به فضائل و کرامات امام حسن مجتبی (ع)، سیره و منش این امام در امورات اجتماعی را صاحب ارزش و مقام دانست و تاکید کرد: وظیفه شیعیان الگو برداری از شیوه و روش امام حسن مجتبی (ع) در برخورد با مردم و جامعه است.
 
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: امام حسن مجتبی (ع) در خصوص ماه مبارک رمضان می‌فرماید: إنّ الله جعل شهْر رمضان مضْمارا لخلْقه، فیسْتبقون فیه بطاعته إلی مرْضاته. خداوند ماه رمضان را میدان بندگان قرار داده و در این میدان، بندگان با همدیگر مسابقه دارند و با اطاعات از خداوند تلاش برای رسیدن به رضایت خداوند می‌کنند.
 
وی ادامه داد: در سیره امام حسن(ع) آمده که حضرت در مقام عبادت متحول می‌شد. وقتی وارد مسجد می‌شد یا نماز می‌خواند یا محرم می‌شد برای حج و وقتی در حالات ورود به عبادت بود، حضرت رنگ چهره‌شان می‌رفت و نگرانی در وجود او نقش می‌بست و گاهی نقل کردند که دستانشان می‌لرزید.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی افزود: امام حسن مجتبی(ع) آمدند تا در تمام ابعاد این نگاه کوتاه مدت را منقطع و دید بلند را به ما عنایت کنند.
 
رستمی گفت: یک نفر به امام حسن مجتبی (ع) گفت چرا مرگ را دوست نداریم. حضرت گفت چون این دنیا که می‌خواهید ترک کنید را آباد کردید و در آن سرایی که می‌خواهید در آن زندگی ابدی داشته باشید کاری آنجا انجام ندادید. کسی که برای دنیا خودش کار می‌کند مثل کسی است که در زمین شخص دیگری شروع کرده به بنا ساختن.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی با اشاره به رفتار امام حسن مجتبی (ع) با مردم افزود: نقل شده که امام حسن مجتبی (ع) در مجلسی نشسته بود و کسی آمد در کنار او نشست. امام به او گفت موقعی که تشریف آوردی می‌خواستم بروم، اکنون اجازه می‌دهید که بروم؟ اجازه مرخصی به من می‌دهید؟
 
وی ادامه داد: نقل شده که یک نفر نزد امام حسن مجتبی(ع)  گفت نیاز مالی دارم. امام گفت بنویس چقدر و به من بده. شخص نوشت. امام گفت مقداری بیشتر از درخواستش بهش بدهید. افرادی که اطراف امام بودند گفتند خیلی نامه با برکتی بود طرف یک درخواست کرد و شما چند برابر درخواستش به او دادید. امام گفت اگر بدون اینکه درخواست کند به او کمک می کردم کار خوبی بود، اما الان درخواست داده و آبرو گذاشته و کلی فکر کرده که درخواست بکند یا نکند. پس حداقل کاری که در مقابل آبرویی که ایشان گذاشته میت وانستم انجام بدهم را انجام دادم.
 
حجت الاسلام والمسلمین رستمی ادامه داد: امام حسن (ع) حتی با معاویه برخورد خشن که از عدم کنترل نفس سر زده باشد نداشت. روایت داریم که معاویه بالای منبر به امیر المومنین توهین کرد. امام حسن مجتبی (ع) فرمود که آقایی که داری صحبت می کنی، این را بدان که روز قیامت علی را اگر ببینی، خواهید دید که دامن همت بالا زده و منافقان را از صحنه دور می‌کنند.
 
وی گفت: در جایی معاویه باز به امیرالمومنین توهین کرد. امام حسن فرمود که: معاویه از علی به من بد گفتی. تو معاویه هستی و من حسن ام. پدر من علی است و پدر تو ابو سفیان. جد من پیامبر است و جد تو حرب مادر من فاطمه است و مادر تو هند. مادر بزرگ من خدیجه است و مادر بزرگ تو قبیله. خداوند لعنت کند کسی را که آن کسی که طایفه پست‌تر و گناهکار‌تر پیش خدا داشته باشد. یعنی امام حسن (ع) بر جریان نفاق اشاره می‌کند.
 
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها سپس نکاتی در خصوص رویکرد اجتماعی امام حسن مجتبی (ع) بیان کرد و گفت: بعضی‌ها به دنبال این بودند که بین روش امام حسن (ع) و اما حسین (ع) تفکیکی را قائل شوند. تعبیرشان این هست که حسن بن علی فرد صلح طلبی بود و به دنبال جنگ و تنش نبود. دنبال آرمش بود و حسین بن علی آدم زود رنج و تندی بود که اهل درگیری بود.
 
وی ادامه داد: با این تفکیک که انجام می‌دهند از یک طرف قیام امام حسین در مقابل یزید را می‌خواهند تخطئه کنند و از یک طرف صلح امام حسن با معاویه را رویکرد مسالمت جویانه ای از کسی که دنبال آرامش در جامعه بود جلوه دهند، بدون اینکه اشاره‌ای کنند به اینکه امام حسن (ع) در چه شرایطی حاضر شد حکومت را واگذار کند.
 
حجت الاسلام والمسلمین رستمی گفت: امام حسن و حسین (ع) در طول ۴۷ سال زندگی امام حسن(ع) با هم زندگی کردند و امام حسین (ع) ۱۰ سال بعد از شهادت امام حسن (ع) نیز زندگی کرد. وقتی با هم بودند هر دو مانند هم عمل کردند. در زمان دفاع که امکان دفاع و ضرورت دفاع از حق بود بی تردید مدافع بودند.
 
وی تصریح کرد: امام حسن (ع) وقتی حق حضرت فاطمه (س) غصب شده بود و امیر المومنین (ع) خانه نشین شده بود وارد مسجد شد و به خلیفه وقت که بالای منبر بود گفت از منبر جد من پایین بیا. در زمان خلیفه سوم وقتی حضرت ابوذر تبعید شد، چند نفر به دستور خلیفه بی توجهی کردند امیر المومنین پسرانش، عمار و اندکی دیگر از این دسته از افراد بودند. یعنی همین امام حسن (ع) به دستور خلیفه بی توجهی کردند و به ابوذر می گفت عمو جان و قرنطینه سیاسی عثمان را رعایت نکرد. همین امام حسن (ع) در جنگ جمل سردار جمل بود.
 
حجت الاسلام والمسلمین رستمی افزود: ابو موسی اشعری خلیفه باقی مانده از عثمان بود که امیر المونین (ع) هنوز او را عزل نکرده بود. وقتی بیعت شکنان در بصره شورش کردند و طلحه و زبیر و همسر پیامبر را با خودشان همراه کرده و بیت المال بصره را تصرف کردند. خیلی از کارگزاران امیرالمومنین (ع) را هم کشتند. بصره دست شورشگران افتاد. امیر المومنین (ع) در مدینه بود و نامه ای به مردم کوفه زد که طلحه و زبیر بیعت شکستند و مردم را دعوت کرد که بیایید این شورش را سرکوب کنیم و آرامش را به کشور برگردانیم. ابو موسی اشعری رفت بالای منبر و گفت علی مارا دعوت کرده که یاری اش کنیم. اما آن طرف طلحه و زبیر و همسر پیامبر(ص) هستند. من جای شما باشم می نشینم سر جای خودم و در این جنگ داخلی دخالت نمی کنم. کوفه زمین گیر شد.
 
وی افزود: سپس امام علی (ع) امام حسن (ع) و عمار یاسر را فرستاد. امام حسن (ع) خطبه غرا را خواند و بعد عمار یاسر و کوفه قیام کرد برای یاری امام علی (ع). که بعد از جنگ، امام علی (ع) این خطبه زیبا را برای مردم کوفه خواند. یعنی امام حسن (ع) بیسج عمومی را برای پدرش امام علی (ع) فراهم می کند.
 
رستمی اضافه کرد: امام حسن (ع) سردار جنگ سفین است. تا جایی که امام علی (ع) می گفت نگذارید آنقدر این دو پسر حسن و حسین در دل دشمن روند، نگران نسل پیامبر (ص) هستم. این نقل ها نشان می دهد که امام حسن (ع) بسیار شجاع بود، مومن، فداکار، سخنور، غیور و دارای اندیشه بلند امامت بود.
 
براساس این گزارش در بخش پایانی این مراسم که با مولودی خوانی مرتضی اسماعیلی همراه بود، دانشجویان در یک رقابت به مجموع ۳۰ پرسش که شامل سوالات مربوط به وقایع تاریخی_ اجتماعی و همچنین سوالات مربوط به حوزه معرفت شناسی و حدیث شناسی بود، پاسخ دادند.
 
این مراسم با قرائت فرازهایی از دعای توسل و همچنین قرائت دعای فرج توسط مهدی بهرامی دبیر انجمن اسلامی گلاسگو  خاتمه یافت.
 
محمد حسین عطایی دولت آبادی دبیر اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا هم در بخشی از برنامه گفت: گرچه نشست سالانه اتحادیه امسال به صورت حضوری برگزاری نشد و شیوع ویروس کرونا اکثریت برنامه‌های انجمن‌ها را به بستر مجازی محدود کرده اما این گونه برنامه‌ها که با همکاری انجمن‌های مختلف برگزار می‌شود می‌تواند کمی این خلا را پر کند.
 
وی افزود: همچنین همکاری چند انجمن با همدیگر جهت اجرای برنامه به مهارت‌های اعضا در کار تیمی و تشکیلاتی کمک می‌کند.
 
عطایی تاکید کرد: مسابقه‌ای که در انتهای برنامه برگزار شد ابتکار نوآورانه و خلاقی بود از سمت شورای مرکزی اتحادیه که جذابیت برنامه‌های مجازی افزایش پیدا کند و هم روشی برای افزایش صلاحیت‌های علمی و اسلامی باشد. ان شاء‌الله که در برنامه‌های پیش رو از این ابتکار بیشتر استفاده خواهد شد و همچنین شاهد همکاری‌های بیشتری بین انجمن‌ها باشیم.
انتهای پیام
captcha