حجتالاسلام والمسلمین صادق صالح، قرآنپژوه همدانی در گفتوگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: معمولا در اذهان مردم در مورد معنای تقوا و اینکه متقین چه کسانی هستند تعریف روشنی وجود ندارد و گاهی تقوا را به «پروا» داشتن و گاهی به «ترس از خدا» و گاهی به «نگهداری» و نیز به تعابیر دیگر معنا میکنند.
وی افزود: در ابتدا باید گفت که تقوا یک معنای عمومی و وسیعی دارد که نسبت به آیات و موضوعات خاصی که در آنها به کار رفته معنا میشود ولی به عموم خودش باقی است، معنای عام آن «خودمراقبی، توجه عمیق و باور داشتن» است یعنی متقین کسانی هستند که در هر موضوع، صحنه، جایگاه، عرصه و امتحانی مراقب آثار، وظایف و حقوق مربوط به آن عرصه و صحنه هستند.
صالح بیان کرد: بهطور مثال در آیاتی که احترام گذاشتن به پدر و مادر یا پیامبر را لازم میداند، پس از آن میفرماید تقوا داشته باشید، یعنی مراقب این عرصه و دستور باشید و به آن عمل کنید، به عبارت دیگر گویا پس از امر به موضوعی برای اهمیت داشتن آن و اینکه صرف دانستن آن کافی نیست مراقبت از آن امر یا نهی را سفارش میکند.
وی ادامه داد: در آیه 33 سوره زمر نیز متقین یعنی خودمراقبان واقعی را اینگونه معرفی میکند «وَ الَّذِى جَاءَ بِالصِّدْقِ وَ صَدَّقَ بِهِ أُوْلَئكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ» کسانی که اسلام راستین را به صحنه بیاورند و از عمق جان باورش داشته باشند، متقی و خودمراقب واقعی هستند. در آیه 42 این سوره نیز به نکته جالبی در مورد شباهت خواب و مرگ میرسیم «اللَّهُ يَتَوَفىَّ الْأَنفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَ الَّتىِ لَمْ تَمُتْ فىِ مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتىِ قَضىَ عَلَيهْا الْمَوْتَ وَ يُرْسِلُ الْأُخْرَى إِلىَ أَجَلٍ مُّسَمًّى إِنَّ فىِ ذَالِكَ لاَيَتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ؛ و خداست كه روح مردم را هنگام مرگشان بهطور كامل مىگيرد، و روحى را كه صاحبش نمرده است نيز به هنگام خوابش میگيرد، پس روح كسى كه مرگ را بر او حكم كرده نگه مىدارد، و به بدن باز مىگرداند و ديگر روح را تا سرآمدى معين باز میفرستد مسلماً در اين واقعيت براى مردمى كه میانديشند، نشانههايى بر قدرت خداست.»
بیشتر بخوانید:
این قرآنپژوه با بیان اینکه خداوند جان انسانها را در هر دو حالت خواب و مرگ میگیرد، توضیح داد: در حالت مرگ، جان کسی را که مرگش را حتمی کرده نگه میدارد و جان بقیه را برمیگرداند تا زمانی که مرگ حتمی فرا برسد، در انتهای آیه میفرماید در این کار برای مردم اندیشمند نشانهها و راهنماییهایی است.
صالح اظهار کرد: در مورد آداب قبل و بعد از خواب نیز وارد شده که وقتی پیامبر اکرم(ص) به رختخواب میرفتند میگفتند «به نام تو ای خدایی که میمیرانی و زنده میکنی و وقتی از خواب بیدار میشدند میفرمودند سپاس خدایی را که ما را زنده کرد پس از آنکه میراند.»
وی یادآور شد: کنار گذاشتن شهوات و لذات غیر مشروعی که انسان را جهنمی و افسرده میکند گرچه سخت است اما راهکارهایی دارد که یکی از بهترین آنها یاد مرگ است و بهترین و بیشترین یاد مرگ معرفت و شناخت نسبت به خواب و حالت خوابیدن است، به همین خاطر پیامبر(ص) دائما این جمله را تکرار میکردند زیاد مرگ را یاد کنید و به یاد مرگ باشید که از بین برنده لذات است و بین شما و شهوات (نامشروع) فاصله میاندازد.
انتهای پیام