واکنش مراجع تقلید به اقدام جنایتکارانه در انفجار خونین افغانستان
کد خبر: 3970724
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳

واکنش مراجع تقلید به اقدام جنایتکارانه در انفجار خونین افغانستان

در پی انفجار در مقابل دبیرستان دخترانه «سیدالشهداء» در کابل افغانستان، مراجع معظم تقلید با صدور بیانیه‌های جداگانه، ضمن محکومیت این عمل جنایتکارانه و خونین، با بازماندگان این فاجعه‌ عظیم، ابراز همدردی کردند.

واکنش مراجع تقلید به اقدام جنایتکارانه در انفجار خونین افغانستانبه گزارش ایکنا؛ در پی انفجار در مجاورت یک مدرسه دخترانه در غرب شهر کابل که به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر انجامید، مراجع عظام تقلید در بیانیه‌های جداگانه، این اقدام غیرانسانی را محکوم کردند. متن کامل این پیام‌ها را در ادامه می‌خوانید:

آیت‌الله سیدعلی سیستانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

جنایت هولناکی که در روز ماه مبارک رمضان عده زیادی از دختران دانش‌آموز مدرسه سیدالشهدای کابل را به خاک و خون کشانید و شهادت ده‌ها تن و زخمی شدن شمار بیشتری را در پی داشت دل هر انسان آزاده و باوجدانی را جریحه‌دار و آکنده از غم و اندوه می‌نماید.

اگرچه سال‌ها است که غیرنظامیان بی‌پناه افغانستان هر از گاه یک بار مورد حملات وحشیانه گروه‌های افراطی و سنگدل واقع می‌شوند، ولی این جنایت در نوع خود کم‌نظیر و از جهاتی دردآورتر است.

این فاجعه جانکاه را به ملت شریف و مظلوم افغانستان به‌ویژه به خانواده‌های داغدار تسلیت عرض می‌نماییم و از خداوند متعال برای آنان صبر و شکیبایی و برای مجروحین و آسیب‌دیدگان شفای عاجل را مسألت داریم.

در شرایط دشوار کنونی کشور عزیز افغانستان و با توجه به‌احتمال قدرت گرفتن بیش از پیش گروه‌های تندرو و افراطی، اتحاد و همبستگی ملی میان همه اقوام و ملیت‌های این کشور از هر زمانی دیگر ضروری‌تر است، انتظار می‌رود حکومت و رهبران ملی و دینی و بزرگان جامعه افغانستان جهت حمایت از غیر نظامیان ـ به‌خصوص اقلیت‌های قومی و مذهبی ـ در مقابل ظلم و جنایت گروه‌های تروریستی چاره‌ای بیندیشند و اقدامات مناسبی را در نظر بگیرند.

کشورهای مسلمان و جامعه جهانی نیز وظیفه دارند ملت بی‌پناه افغانستان را در این شرایط سخت تنها نگذارند و اجازه ندهند نقشه شومی را که بدخواهان برای آینده این کشور ترسیم نموده‌اند اجرا شود و در نتیجه شمار بیشتری از مردم بی‌گناه هدف حملات جنایتکارانه گروه‌‌های افراطی قرار گیرند.

دوام عزت و سربلندی ملت شریف افغانستان را از خداوند بزرگ خواستاریم.

آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی

بسمه تعالی

وَ مَنْ‌ قُتِلَ‌ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ‌ سُلْطَاناً

حادثه اسفناک شهادت و مجروح‌شدن تعداد زیادی از کودکان معصوم و انسان‌های مظلوم در افغانستان، توسط گروهی از خدا بی‌خبر و از انسانیت دور، موجب تأثر و تأسف شدید جهان اسلام گردید.

در ماه مبارک رمضان که ماه رحمت و ضیافت الهی است، گروهی مزدور اجانب و دشمنان بشریت، جمع زیادی از خانواده‌های مسلمان روزه‌دار را عزادار کرده و ضربه‌ای بزرگ بر پیکر عالم اسلام وارد نمودند.

اگر کشورهای اسلامی و امت پیامبر عالیقدر اسلام صلی الله علیه و آله، امثال این جنایت وحشتناک را محکوم می‌کردند و سکوت خود را در برابر دشمنان اسلام می‌شکستند و بیش از این، ذلت و خواری را برای خود تحمل‌‌ نمی‌‌کردند، عده‌ای که گوی سبقت را از حیوانات درنده ربوده‌اند، جرأت پیدا نمی‌کردند که این جنایات هولناک را انجام داده و چهره رحمانی اسلام عزیز را در انظار عالمیان مخدوش نمایند.

اینجانب با محکوم‌نمودن این واقعه دلخراش، ضمن عرض تسلیت و تعزیت به تمام خانواده‌های عزادار و ملت شریف افغانستان، از خداوند متعال مسئلت دارم که ارواح شهدای عزیز این حادثه را با حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام محشور نماید و به بیماران و مجروحان، شفای کامل عنایت فرماید.

آیت‌الله حسین وحید خراسانی

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

خبر کشتار جمعی از بانوان افغانستان موجب تألم و تأسف شدید گردید.

بشارت طوبی بر دختران و بانوان سعاتمندی که بدون جرمی در ماه مهمانی خدا، کشته شدند، «بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَت‏».

آنان بر خدای بخشنده، مهمان و بر پروردگار مهربان وارد شدند در حالی که به جهت فرمان‌برداری از ملک علام، روزه‌دار بودند.

خداوندا! همان‌گونه که آنان را به شرافت اجر شهداء مشرف فرمودی، پس آنان را با سرورشان بانوی دوعالم حضرت صدیقه طاهره علیها السلام محشور نما.

پروردگارا! به مصیبت‌زدگان صبر نیکو و جزای فراوان عطا کن، چنانکه در قرآن فرمودی: «إِنَّما یُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسابٍ»، «همانا صابران پاداش خود را بی‌حساب دریافت می‌دارند».

بارالها! به مجروحین ماه ضیافتت شفا عنایت فرما. خدایا! آن‌ها را شفا ده و مداوا نما و در عافیتشان تعجیل فرما.

اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکُو إِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنَا وَ غَیْبَهَ وَلِیِّنَا وَ شِدَّهَ الزَّمَانِ عَلَیْنَا وَ وُقُوعَ الْفِتَنِ وَ تَظَاهُرَ الْأَعْدَاءِ وَ کَثْرَهَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّهَ عَدَدِنَا فَافْرَجْ ذَلِکَ یَا رَبِّ عَنَّا بِفَتْحٍ مِنْکَ تُعَجِّلُهُ وَ نَصْرٍ مِنْکَ تُعِزُّهُ وَ إِمَامِ عَدْلٍ تُظْهِرُهُ إِلَهَ الْحَقِّ آمِین. والحمد لله رب العالمین.

آیت‌الله جعفر سبحانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

وَ لا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غافِلاً عَمَّا یَعْمَلُ الظَّالِمُونَ‏ إِنَّما یُؤَخِّرُهُمْ لِیَوْمٍ تَشْخَصُ فیهِ الْأَبْصار؛ گمان مبر که خدا، از آنچه ظالمان انجام مى‏دهند، غافل است! (بلکه کیفر) آن‌ها را براى روزى تأخیر انداخته است که چشم‌ها در آن (به خاطر ترس و وحشت) از حرکت بازمى‏ایستد – سوره ابراهیم/۴۲

اقدام جنایتکارانه و تروریستی در شهر کابل که طی آن تعدادی زیادی از دانش آموزان دختر مدرسه سیدالشهداء – سلام‌الله‌علیه، شهید یا مجروح شدند و صحنه‌‌های دلخراش این کشتار ظالمانه دل هر مؤمن و انسان آزاده‌ای را به درد‌‌ می‌‌آورد؛ موجب تأسف و تأثر شدید گردید.

هدف قرار دادن کودکان و نوجوانان معصوم در ماه مبارک رمضان به جرم محبّت و ولایت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) با هیچ منطق انسانی و اسلامی قابل توجیه نیست. اینجانب این حمله تروریستی تأسف‌بار را به ملت شریف افغانستان و خانواده‌ای داغدار و عموم مسلمانان تسلیت عرض نموده و برای مجروحان آرزوی بهبودی‌‌ می‌نمایم و امید است در سایه همبستگی بین همه طوائف شاهد ریشه کن شدن تروریسم و برقراری صلح و ثبات در منطقه و جهان باشیم.

از دولت افغانستان درخواست می‌کنم مانع پایمال شدن خون این عزیزان باشند و در سایه تلاش‌‌های دیپلماتیک و با مجاهدت‌‌های جوانان غیور افغانستان، مانع زیاده خواهی‌‌های گروه‌‌های تکفیری در منطقه باشیم.

آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی

باسمه‌تعالی

وَما نَقَموا مِنهُم إِلّا أَن یُؤمِنوا بِاللَّهِ العَزیزِ الحَمیدِ

اقدام تروریستی و ددمنشانه گروهک تکفیری در غرب کابل و دشت برچی افغانستان و کشتار گسترده دختران شیعه هزاره در ماه مبارک رمضان که گناهی جز ایمان به خدا و اعتقاد به اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام نداشته‌اند مایه تأسف و تأثر شدید گردید.

قطعاً کشورهای حامی تروریست‌ها که در گذشته موجبات رشد و گسترش این نوع گروهک‌ها را فراهم آورده و اسباب ناامنی را در افغانستان به وجود آورده‌اند، در این جنایت شریک خواهند بود.

لازم است جامعه جهانی مخصوصاً کشورهای اسلامی تلاش خود را برای از بین بردن زمینه‌‌های رشد این نوع گروهک‌ها انجام دهند.

اینجانب این جنایت را محکوم کرده و به خانواده‌‌های شهدا تسلیت گفته و صبر و اجر را برای آنان مسئلت می‌کنم و سلامتی کامل را برای مجروحین از خداوند مسئلت می‌نمایم.

آیت‌الله محمد اسحاق فیاض

بسم‌الله الرحمن الرحیم

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

و مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا. (مائده ۳۲)

دردا و دریغا از خونهای پاک و به ناحق ریخته شده دختران و کودکان معصوم، بی دفاع و مظلوم متعلم در مرکز آموزشی حضرت سیدالشهداء غرب کابل که توسط دشمنان زبون و کوردل اسلام و انسانیت، در این ماه باعظمت و رحمت و مهمانی خدا سفاکانه به زمین ریخته شد.

نونهالان عزیزما بی آنکه گناهی و پناهی داشته باشند همچون برگهای خزان، اسیر طوفان خشونت بار برخواسته از جهل و سیاه دلی دشمنان گشته و زخمی بسیار عمیق بر پیکر جامعه اسلامی از خود برجای گذاشتند که جان هر انسان آزاده‌ای را آتش‌‌ می‌‌زند.

اینجانب با قلب آکنده از درد، شهادت جانکاه این آلاله‌‌های خونین را به محضر حضرت صاحب الامر (عج)، خانواده‌‌های داغدیده و قاطبه مردم مؤمن، عزتمند و شریف افغانستان، صمیمانه و دردمندانه تسلیت و تعزیت عرض‌‌ می‌کنم. از پیشگاه خداوند رحمان و رحیم عاجزانه‌‌ می‌‌خواهم صبر و سکینه خویش را بر قلوب داغدار خانواده‌‌های شهدا نازل فرموده و به مجروحین و آسیب دیدگان این حادثه خونین والمناک، شفای عاجل و کامل عنایت فرماید.

در پایان لازم به ذکر‌‌ می‌‌دانم که کوتاهی و سهل انگاری حکومت نسبت به مسایل امنیتی، تحت هیچ شرایطی پذیرفتنی و قابل قبول نیست؛ بنابراین بایسته است به منظور دلجویی از مردم و حرمت نهادن به خون شهدای مظلوم این رویداد المناک و همدردی با خانواده‌‌های داغدار شهدا، عاملین این حادثه تکان دهنده و دلخراش، هرچه سریعتر از سوی ارگان‌‌های امنیتی حکومت، شناسایی شده و به سزای عمل خود برسند.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

آیت‌الله سید سعید حکیم

بسم‌الله الرحمن الرحیم

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

بار دیگر تروریست‌‌های کوردل فاجعه جدیدی در افغانستان رقم زدند که به شهادت دسته جمعی و وزخمی شدن شمار فراوانی از کودکان معصوم و معلمان شیعه مدرسه دخترانه سیدالشهدا(ع) در کابل منجر شد.

ضمن اعلام تأثر و انزجار شدید و محکوم نمودن این فاجعه هولناک، از دولت افغانستان و مجامع اسلامی و بین‌المللی دعوت‌‌ می‌‌نماییم که در قبال این جنایات نسل‌کشی شیعیان طبق وظیفه انسانی و قانونی خود جهت محکوم کردن و مجازات جانیان عمل نمایند.

از خداوند متعال علو درجات شهدا و شفای مجروحان و صبر و تسلای خاطر خانواده‌‌های داغدار را مسالت‌‌ می‌نمایم.

ولا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم

آیت‌الله سید محمدتقی مدرسی

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

این جنایت آغاز پروژه مهار جریان دینی و اسلامی و به خصوص شیعیان افغانستان است. مسئولیت حملات تروریستی در کشورهای اسلامی را بر عهده صهیونیسم جهانی است، صهیونیست‌ها با ایجاد ناامنی و ناآرامی در کشورهای اسلامی تلاش می‌کنند مدت زمان طولانی‌تری در فلسطین اشغالی بمانند.

جهان اسلام این جنایت و جنایات مشابه و عوامل آن را محکوم کنند. همچنین ملت افغانستان را به اتحاد و یکپارچگی در برابر خطر طالبان دعوت می‌کنم.

از خداوند متعال برای مجروحان شفای عاجل و برای بازماندگان و خانواده شهدای این فاجعه اسفناک صبر و آرامش طلب می‌نمایم.

بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در محکومیت جنایات تروریستی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید. امام خمینی(ره)

این روزها شاهد حوادثی هستیم که دل هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد. در غرب کابل مدرسه دخترانه شیعی منفجر می‌شود و پدران و مادران با جنازه‌های فرزندان معصومشان روبرو می‌شوند و از سوی دیگر روزه‌داران اهل سنت در اطراف مسجد الاقصی مورد حمله قرارگرفته و خانواده‌هایشان داغدار می‌شوند.

و اگر حادثه آتش‌سوزی کنسولگری ایران در کربلا را نیز ضمیمه کنیم، به یک نکته راهبردی دست خواهیم یافت که آمریکا و ایادی مزدورش از استقامت جبهه مقاومت عصبانی‌اند و ترتیب دادن همه این حوادث برای آن است که اذهان را از توجه به افول قدرت پوشالی آمریکا و صهیونیسم منحرف نموده و در آستانه خروج از افغانستان، خود را عامل امنیت در این کشور معرفی نمایند. این در حالی است که مسلمانان و آزادگان جهان، در روز قدس خشم و انزجار خویش را از صهیونیست‌های کودک کش ابراز نموده و با به آتش کشیدن پرچم آمریکا در کنار پرچم اسرائیل، مسبب اصلی ناامنی در منطقه و جهان را، آمریکا معرفی کردند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ضمن محکوم کردن این جنایات اخیر و با همدردی با خانواده‌های داغدار، از همه گروه‌ها، احزاب، علما، روشنفکران و جوانان جبهه مقاومت می‌خواهد با استقامت هر چه بیشتر در این عرصه و با توسعه توان دفاعی خویش در کنار رشد خودآگاهی و استقلال‌طلبی، آینده‌ای پر از امید برای ملت‌های مسلمان رقم بزنند. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

سید‌‌هاشم حسینی بوشهری، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

بیانیه مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در محکومیت جنایت گروه‌های تروریستی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

(مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا)

سوره مبارکه مائده، آیه ۳۲

بار دیگر دست تروریستهای تکفیری و دشمنان امنیت جمهوری اسلامی افغانستان به خون دانش آموزان مظلوم و بی دفاع مکتب سیدالشهداء(ع) واقع در منطقه دشت برچی کابل آغشته شد.

این جنایت تروریستی و دردناک که به شهادت و مجروح شدن ده‌‌ها تن از دختران روزه دار و بی گناه در ماه مبارک رمضان منجر شد، تلاشی مذبوحانه با هدف نا امن جلوه دادن کشور افغانستان و نیز نمونه‌ای از جمود، حماقت و توحش اندیشه گروه‌‌های تکفیری است.

امروز بیش از گذشته بر همه مسلمانان واجب است که تفسیری عقلانی، اخلاقی و ظلم ستیز از اسلام ناب ارائه و تبلیغ نمایند و مقابل تعصب و خشونت ایستادگی نمایند و از همه انسان‌‌های آزاده جهان به ویژه علماء و بزرگان شیعه و سنی انتظار‌‌ می‌‌رود که نسبت به این گونه حوادث موضع گیری جدی نموده و انزجار و نفرت خود را بر علیه جنایات گروه‌‌های تروریستی که نسبت به پیروان همه مذاهب اسلامی روا‌‌ می‌‌دارند، اعلام نمایند.

مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) این جنایت بزرگ بشری را به شدت محکوم نموده و ضمن تسلیت به خانواده محترم شهداء، ملت و دولت کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی افغانستان، برای شهدای این حادثه رحمت و مغفرت الهی و برای مجروحان آن از درگاه الهی شفای عاجل و برای خانواده‌‌های ایشان از خداوند متعال صبر و اجر خواهان است.

این مجمع از مسئولان محترم دولت افغانستان نیز مصرّانه درخواست‌‌ می‌‌نماید تا با پیگیری و بررسی لازم با عوامل این حادثه اسف ناک برخورد قاطع داشته باشند تا دیگر شاهد اینگونه حوادث نباشیم.

انتهای پیام
captcha