جلسات جزء‌خوانی آستان قدس رضوی چگونه شکل گرفت + فیلم
کد خبر: 3971024
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸
در مستند «راویان نور» معرفی شد؛

جلسات جزء‌خوانی آستان قدس رضوی چگونه شکل گرفت + فیلم

هاشم روغنی، قاری بین‌المللی، ضمن بیان بخشی از زندگی‌‌اش به چگونگی شکل‌گیری جلسات ترتیل‌خوانی ماه رمضان آستان قدس رضوی پرداخت.

به گزارش ایکنا، یازدهمین قسمت از مجموعه راویان نور شبکه مستند سیما به روایت زندگی هاشم روغنی، مدرس و قاری بین‌المللی قرآن اهل مشهد، مقدس پرداخت.

روغنی از سال 55 حرفه ساخت در و پنجره‌ آلومینیومی را در منزل پدری آغاز کرد. وی طی این مدت سعی کرده است تا رضایت مشتریانش را کسب کند، چراکه معتقد است رضایت مشتری، رضایت خداوند است و اینگونه وجدانش آرامش دارد.

او در سن کودکی و زمان تحصیل در مدرسه اسلامی، سوره‌های حشر و تکویر را با گوش دادن به صوت نوار کاست‌های استاد عبدالباسط آغاز کرد. وی در این باره گفت: شوهرخاله‌ام ضبط ریلی داشت و چون متوجه علاقه‌مندی من به قرآن شده بود، صدای عبدالباسط را برایم پخش می‌کرد.

روغنی افزود: نخستین استادم، علی مختاری امیرمجدی بود. جلسه استاد مختاری در حسینیه خیاط‌ها، ابتدا در یک اتاق کوچک و بدون سیستم صوتی، آغاز شد و مردم زیادی در این جلسه شرکت می‌کردند و به تدریج مکان فعلی حسینیه خیاط‌ها پاتوق قرآنیان مشهد شد. در مسیر رفت و آمد به جلسه من با استاد مختاری درباره تجوید و صحت تلاوت صحبت می‌کردم.

وی با اشاره به اینکه با وجود برف سنگین، هیچ‌گاه حضورم در جلسه قرآن را ترک نکردم و صبح‌های جمعه به مسجد کرامت می‌رفتم، گفت: در جلسه قرآن مسجد کرامت، مقام معظم رهبری نیز حضور داشتند. هیچ‌گاه فردی را مانند ایشان علاقه‌مند به قرآن ندیدم و به معنای واقعی پیگیر برپایی جلسات بودند.

حسینیه خیاط‌ها در اواخر عمر استاد مختاری به همت مرحوم استاد فرقانی اداره می‌شد و سپس مرحوم کاظم محمدزاده اداره آن را برعهده گرفتند. جلسه باشکوهی بود و بعد از ایشان این جلسه را هاشم روغنی در شب‌های چهارشنبه اداره می‌‌کند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سال 58، او برای اولین بار حضور در مسابقات را تجربه می‌کند. وی چهار رتبه اول کشوری و دو رتبه دوم دارد و سال 62 رتبه دوم را در مسابقات قرآن مالزی کسب کرد. سال 64 برای نخستین بار داوری بخش لحن مسابقات قرآن را تجربه کرد و سپس به داوری مسابقات در سطوح استانی، کشوری و بین‌المللی پرداخت و حتی برای داوری در مسابقات چندین کشور حاضر شده است.

روغنی به خاطره‌ای از مرحوم آیت‌الله واعظ‌طبسی اشاره کرد و گفت: در جلسات جزء‌خوانی‌ ایشان، ابتدا تلاوت ترتیل ضبط شده پخش و سپس مداحی و سخنرانی انجام می‌شد. به ایشان پیشنهاد دادم که یک قاری به صورت زنده اجرا داشته باشد. گفتند که صحیح‌خوانی مهم است. گفتم دوستانی هستند که می‌توانند صحیح بخوانند. سپس از دفتر امور قرآنی حرم رضوی زنگ زدند و گفتند که از روز نخست ماه مبارک رمضان یک شب شما و یک شب استاد سیدمرتضی سادات‌فاطمی برای ترتیل‌خوانی تشریف بیاورید. این محفل از آنجا شروع شد و اینک مراسم جزءخوانی قرآن در ساعت‌ها و مکان‌های مختلف در آستان رضوی برگزار می‌شود.

هاشم روغنی سه‌شنبه‌ها تلاوت و اجرای اذان ظهر آستان قدس رضوی را به صورت زنده برعهده دارد و چهارشنبه‌ها صبح نیز پس از اقامه نماز صبح و قرائت زیارت امین‌الله، نیم جزء قرآن را تلاوت می‌کند.

این برنامه به تهیه‌‌کنندگی و کارگردانی سیدمهدی موسوی‌برزکی طی ۱۳ قسمت ۲۵ دقیقه‌ای حوالی ساعت ۱۸:۴۰ به روی آنتن شبکه مستند می‌رود و روز بعد ساعت ۱۲:۳۰ بازپخش می‌شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha