آخرین مطالبات مؤسسات قرآنی از وزیر ارشاد دولت دوازدهم
کد خبر: 3985798
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته /

آخرین مطالبات مؤسسات قرآنی از وزیر ارشاد دولت دوازدهم

حضور اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بیان آخرین مطالباتشان از وزیر دولت دوازدهم و حضور همین اعضا در سازمان دارالقرآن الکریم برای دیدار با رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و ... را می‌توان از مهمترین رویدادهای این هفته برشمرد.

خبرگزاری قرآنبه گزارش ایکنا، از مهم‌ترین اخبار هفته پایانی تیرماه 1400 می‌توان به برگزاری دوره جدید طرح ملی دانشجومعلم قرآن، رقابت ۲۱ هزار دانش‌آموز مقطع ابتدایی در بیست‌ونهمین آزمون درس‌هایی از قرآن، خبر درگذشت دو پیشکسوت قرآنی، برگزاری اختتامیه مسابقات جلسات قرآن محلات تهران، حضور اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بیان آخرین مطالباتشان از وزیر دولت دوازدهم و حضور همین اعضا در سازمان دارالقرآن الکریم برای دیدار با حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و ... اشاره کرد.

نوزدهمین همایش عمری با قرآن ۱۶ مهر برگزار می‌شود

آیین اختتامیه پنجمین دوره مسابقات جلسات قرآنی محلات شهر تهران با عنوان سراج، ۲۸ تیرماه با حضور حداقلی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن حبل المتین فرهنگسرای قرآن برگزار شد.

رحیم خاکی، رئیس فرهنگسرای قرآن طی سخنانی با اشاره به توقف چندساله این جشنواره و تلاش زیاد همکاران برای برگزاری این دوره، افزود: تلاش کردیم تا اختتامیه جشنواره را به صورت حضوری و با حضور قرآن‌دوستان داشته باشیم، اما وضعیت قرمز کرونایی تهران موجب شد تا طبق برنامه‌ریزی جلو نرویم و از سوی دیگر به دلیل اینکه مخاطب سراج جوانان و نوجوانان بودند و به دلیل ایجاد انگیزه و شور در جوانان در نظر گرفته شد تا این اختتامیه و تجلیل برپا شود.

رئیس فرهنگسرای قرآن با اشاره به اینکه حتی پیش‌بینی برگزاری نوزدهمین همایش عمری با قرآن را با اختتامیه این جشنواره داشتیم، اضافه کرد: اما در نظر داریم تا این همایش را ۱۶ مهرماه حتی در وضعیت قرمز کرونایی و با حضور حداقلی مردم و صرفاً حضور تجلیل‌شوندگان در برج میلاد داشته باشیم.

دوره جدید طرح ملی دانشجومعلم قرآن برگزار می‌شود

ثبت‌نام دوره جدید طرح ملی دانشجومعلم قرآن از ۲۶ تیرماه از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور آغاز شده و به مدت دو هفته ادامه دارد.

سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی به‌ عنوان منادی و پرچم‌دار برگزاری برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه قرآن در دانشگاه‌ها، بر آن شد تا طرح «تربیت دانشجومعلم قرآن» را به همت اداره تربیت و آموزش برگزار کند.

بر همین اساس ثبت‌نام برای حضور در دوره جدید طرح ملی تربیت‌دانشجومعلم قرآن کریم از ۲۶ تیرماه آغاز شده و تا هشتم مردادماه به مدت دو هفته از طریق نشانی isqa.ir ادامه خواهد داشت.

اعلام نتایج انتخابات مجمع تخصصی کانون‌های قرآنی وزارت بهداشت

پس از سه مرحله برگزاری انتخابات کشوری مجمع تخصصی کانون‌های قرآن و عترت وزارت بهداشت، سرانجام روز دوشنبه ۲۸ تیرماه نتایج این انتخابات اعلام شد.

اولین دوره این انتخابات روز سه شنبه ۱۵ تیر ماه در بستر فضای مجازی و با مشارکت ۶۳ دبیر کانون قرآن و عترت در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر برگزار شد. در این مرحله هیچ کدام از نامزدهای موفق به کسب بیشترین آراد نشده و انتخابات به مرحله دوم و در نهایت نیز مرحله سوم کشیده شد. در این دوره از انتخابات ۲۹ نفر کاندیدا شدند.

حذف سند مالی یا ابلاغیه در جذب معلمان طرح امین؛ نیازمند مصوبه مجلس

نمایندگان مجلس در ۱۲ بهمن ۹۹ طی نشست علنی، در جریان بررسی طرح اصلاح ماده الحاقی به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریس و آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش، با پیشنهاد جبار کوچکی‌نژاد با ۱۵۲ رأی، موافقت کردند که براساس این مصوبه معلمان قرآن و امور فرهنگی و پرورشی (طرح امین) می‌توانند همزمان با برگزاری آزمون آموزشیاران نهضتی و شرکتی بعد از کسب حد نصاب‌های لازم به استخدام آموزش و پرورش درآیند.

آزمونی که قرار است به منظور تعیین تکلیف نیروهای نهضت سوادآموزی، مربیان قرآنی و طرح امین برگزار شود و تا این لحظه مخالفتی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا با برگزاری اعلام نشده است تا ملغی شود یا به زمان دیگری موکول شود، اما این مصوبه شرط ارائه قید سند مالی و ابلاغیه دارد که بسیاری از معلمان قرآن را سردرگم نگه‌ داشته است. افرادی که نتوانسته‌اند به دلیل این شرط و عدم فراهم کردن مدارک لازم در این آزمون، ثبت‌نام کنند و از حضور در آزمون ۲۵ تیرماه جاماندند.

ناصر سلیمان‌زاده، رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و امور اداری آموزش و پرورش درباره برگزاری آزمون تعیین تکلیف نیروهای نهضت سوادآموزی و مربیان قرآن و حواشی آن در زمینه عدم تهیه مدارکی چون سند مالی به وجود آمده است، گفت: برای معلمان قرآن همان شرایطی را داریم که برای آموزش‌یاران نهضت سواد‌آموزی در نظر گرفته شده است، نمی‌توانیم قانون یا مصوبه‌ای به آن افزوده یا کاسته شود؛ ما قانونگذار نیستیم.

اولویت‌های عرصه فعالیت‌های قرآنی در دولت آینده

عبدالهادی فقهی زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم با اشاره به برخی فعالیت‌های قرآنی که ضرورت اجرای آنها در آینده بیش از پیش احساس می‌شود، گفت: کاهش شدید اعتبارات قرآنی یکی از مسائلی بود که در سال‌های اخیر شاهد آن بودیم که بیشتر تحت تأثیر مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها قرار گرفت و باید در دولت آینده بر روی آن بیشتر تمرکز شود.

اجرای نهضت حفظ قرآن در منطقه سوم نبوت نداجا

ناوسروان الهیات سعیدملایی، مسئول قرآن، عترت و نماز منطقه سوم نبوت نیروی دریایی ارتش در کنارک از اجرای طرح نهضت حفظ قرآن در این منطقه خبر داد و گفت: در کنار آن طرح انگیزشی با عنوان «بشارت» شامل اعطای تشویقات، هدایای نقدی و غیر نقدی، امتیارات ویژه درباره در اختیار قرار دادن خانه‌های سازمانی و ... در تمامی مقاطع سنی ویژه حافظان و حتی قاریان انجام می‌شود.

ارتقای مسابقات دعاخوانی در پی اصلاحات آئین‌نامه

وحید خواجوی، به عنوان دعاخوان منتخب اولین جلسه پنجمین دوره ارتقای دعاخوانان کشور که اوایل تیرماه برگزار شد، تعیین شد. وی در مورد وضعیت دعاخوانی در کشور و اثرات برگزاری دوره‌های ارتقای دعاخوانان به بیان مطالبی پرداخت و گفت: آیین‌نامه مسابقات رشته دعاخوانی، در ابتدا مطلوب نبود، اما در یکی دو سال اخیر به سطح انتظار دعاخوانان نزدیک‌تر شده است. یکی از دلایل آن این بود که آیین‌نامه‌نویسان، خود دعاخوان نبودند، شاید این افراد در عرصه قرائت یا نجواخوانی در سطح مقدماتی فعالیت می‌کردند، اما دعاخوانی یک‌سری نغمات در دستگاه‌های ایرانی است که با هنر قرائت ارتباط چندانی ندارد.

«محمدرضا گلی‌زاده» از مدیران اسبق رادیو قرآن درگذشت

محمدرضا گلی‌زاده از مدیران با سابقه رادیو قرآن و همسرش، براثر ابتلا به ویروس کرونا دار فانی را وداع گفتند.

رقابت ۲۱ هزار دانش‌آموز ابتدایی در بیست‌ونهمین آزمون درس‌هایی از قرآن

ابراهیم آقابابایی، معاون اجرایی مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی گفت: آزمون نهایی درس‌هایی از قرآن ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی طی سه روز با رقابت حدود ۲۱ هزار نفر از ۲۶ تیر آغاز شد و تا دوشنبه، ۲۸ تیر، ادامه داشت.

دلایل رفتار دوگانه قاریان در قبال مسابقات قرآن

مجید عنان‌پور، نفر سوم مسابقات مجازی کشور لبنان(مسابقه‌ای مجازی که نتیجه آن طی این هفته اعلام شد) با تأکید بر اینکه برخی چارچوب‌های مسابقات باعث آسیب رساندن به روح تلاوت شده است،‌ گفت: قاریان بسیاری را می‌شناسم که خوب می‌خوانند، اما هیچ‌گاه نمی‌توانند در مسابقات خودی نشان دهند. همچنین مسابقاتی‌ خواندن در حال ترویج است و می‌تواند به روح تلاوت آسیب بزند.

نشست کمیته قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی سپهبد سلیمانی برگزار شد

نشست رؤسای کمیته قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ۲۷ تیر با حضور قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و رؤسای کمیته‌های ۱۸گانه این قرارگاه در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

جدیدترین اثر گروه هم‌خوانی محمد رسول‌الله(ص) منتشر شد

اثر جدید و ویژه گروه همخوانی محمدرسول الله‌(‌ص) به مناسبت روز عرفه با تصویربرداری در حرم امام رضا(ع) منتشر شد. این اثر با عنوان مناجات و از سوی سازمان قرآن وعترت بسیج سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ و مرکز خبر و رسانه آستان قدس رضوی تولید شده است.

سیدمحمود حسینی‌پور، پیشکسوت قرآنی دار فانی را وداع گفت

سیدمحمود حسینی‌پور، والد سید‌محمد حسینی‌پور، نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی که هم‌اکنون از فعالان قرآنی حوزه دانشجویی است، پس از گذراندن دوره سخت بیماری دار فانی را وداع گفت. وی از فعالان و پیشکسوتان قرآنی استان سمنان و از اهالی شهر دامغان بود.

پنجمین جلسه سیزدهمین دوره ارتقای قاریان برگزار شد

پنجمین جلسه سیزدهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز قرآن کریم به صورت نیمه حضوری و مجازی با برقراری تعامل دوسویه و برخط تصویری با قاریان شرکت‌کننده، به میزبانی شورای عالی قرآن برگزار شد.

اعلام فراخوان ثبت‌نام از قاریان، مبتهلان و گروه‌های تواشیح برای مراسم اربعین

کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین با توجه به احتمال حضور زائران و گروه‌های فرهنگی و قرآنی در مراسم اربعین ۱۴۰۰ و ضرورت حفظ آمادگی و تمهید مقدمات در کنار برنامه ریزی برای وضیعت های مختلف دیگر همانند سال ۱۳۹۹، ضوابط و نحوه ثبت‌نام عضویت در کاروان نور را همزمان با عید سعید قربان به مدت یک هفته اعلام می کند.

به موجب این فراخوان، قاریان، حافظان و گروه‌های تواشیح، تا پایان ۶ مردادماه مصادف با شب عید غدیر می‌توانند نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

تعویق زمان آزمون‌ بخش معارفی جشنواره قرآنی وزارت علوم

مرحله مقدماتی آزمون بخش معارفی سی و ششمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم که قرار بود ۲۸ تیرماه به صورت مجازی برگزار شود، به تعویق افتاد.

تقلید از تلاوتِ قدما را ضعف تلقی نکنیم

قاری بین‌المللی کشورمان با تأکید بر اینکه آهنگ‌سازی قدرت خاصی می‌خواهد که آن را هر فردی ندارد، گفت: وقتی توان آهنگ‌سازی را نداریم، حتی در مجالس و محافل مهم و در حضور قاریان و اساتید نیز تقلیدی بخوانیم؛ بسیاری از افراد توان آهنگ‌سازی ندارند.

محفل انس با قرآن ۲۵ تیرماه با حضور احمد ابوالقاسمی، مدرس و پیشکسوت قرآنی کشورمان و سایر قاریان بین‌المللی کشور، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همزمان با پخش زنده از اینستاگرام به نشانی mquran_eslamshahr و به میزبانی مجمع قرآنیان اسلامشهر برگزار شد.

احمد ابوالقاسمی طی سخنانی با تأکید بر اینکه چه ایرادی دارد، وقتی قاری، استعداد آهنگ‌سازی ندارد از قاریان بزرگ و قدمای مصر تقلید کند، بیان کرد: تقلید از فرد و افرادی که عظمت دارند و بزرگ هستند، انسان را بزرگ می‌کند.

دانشکده علوم قرآنی ملایر دانشجو می‌پذیرد

دانشکده علوم قرآنی ملایر در مقطع کارشناسی رشته علوم قرآن و حدیث از طریق سوابق تحصیلی به‌صورت رایگان دانشجو می‌پذیرد.

قابلیت نقش‌آفرینی اتحادیه کشوری قرآنی به عنوان قدرت اجرایی در حوزه مردمی

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در جلسه روز ۲۷ تیرماه با اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت گفت: باور این است که اتحادیه به عنوان بازو و قدرت اجرایی در حوزه مردمی می‌تواند، نقش‌آفرینی کند.

مطالبه نقش‌آفرینی اتحادیه در صدور مجوز مؤسسات

نشست اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۷ تیرماه همزمان با نخستین سالگرد تشکیل اتحادیه در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و در آن بر نبود انگیزه برای واگذاری مأموریت‌های بخش مردمی قرآنی، لزوم نقش‌آفرینی اتحادیه در روند صدور مجوز و پروانه فعالیت مؤسسات و ایجاد صندوقی ویژه فعالان قرآنی به جای بهره‌مندی از صندوق هنرمندان تأکید شد.

تشکیل کارگروهی برای شناسایی موارد قابل تفویض به اتحادیه قرآنی

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت گفت: در هفته‌های باقی‌مانده دولت دوازدهم، اتحادیه مؤسسات با معاونت قرآن این وزارتخانه، در قالب یک یا چند کارگروه، درباره سه مسئله تفویض، تأمین منابع مالی و مسائل خاص(بیمه و مالیات)، پیشنهادات خود را به صورت مشخص ارائه کنند تا به جمع‌بندی رسیده و حاصل آن به اسناد و برنامه تبدیل شود، البته حق ابطال و اصلاح برای وزیر بعدی، هست.

حمایت اتحادیه کشوری مؤسسات از ۳۰ اثر قرآنی

پیرو فراخوان اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت مبنی بر حمایت از علاقه‌مندان به تولید مولتی‌مدیا و محتوا در عرصه فضای مجازی، تا کنون ۳۰ اثر به دبیرخانه این فراخوان ارسال شد که مورد بررسی، داوری و امتیازدهی قرار گرفته است که مبالغ حمایتی آنها به زودی واریز خواهد شد.

یادی از «مرگ‌بارترین رویداد تاریخ حج»

حادثه منا دوم مهر ۹۴ برابر با ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵ و دهم ذی‌الحجه ۱۴۳۶ همزمان با عید قربان در مراسم رمی جمرات در «خیابان ۲۰۴» نزدیك تقاطع آن با «خیابان ۲۲۳» در منطقه منا رخ داد. صبح روزی که حجاج برای رمی جمرات به سوی سرزمین منا حرکت کردند، بی‌تدبیری مأموران و مدیران سعودی در مسیر اصلی حرکت زائران موجب بروز این فاجعه بزرگ و قربانی شدن هزاران زائر بیت‌الله شد. البته گرمای هوا، خستگی حجاج، ازدحام جمعیت و فقدان امدادرسانی به هنگام را نباید نادیده گرفت. فاجعه‌ای که از آن به عنوان «مرگبارترین رویداد تاریخ حج» یاد می‌شود.

تعداد جان‌باختگان ایرانی ۴۶۴ نفر اعلام شد كه تمامی مفقودشدگان حادثه تا ۱۶ دی ۱۳۹۴ شناسایی و ۴۲ قربانی دیگر در قبور الشهدای مكه دفن شدند. به رسم هر ساله، در سال ۹۴ نیز کاروان قرآنیان در قالب «کاروان نور» به منظور اجرای محافل و برنامه‌های قرآنی میان مسلمانان جهان اسلام به سرزمین وحی مشرف شدند.

انتهای پیام
captcha