حبیب لاجوردی درگذشت
کد خبر: 3986570
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷

حبیب لاجوردی درگذشت

حبیب لاجوردی، بنیان‌گذار پروژه تاریخ شفاهی ایران در هاروارد درگذشت.

به گزارش ایکنا؛ حبیب لاجوردی، مدیر پروژه تاریخ شفاهی ایران در مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد، روز یکشنبه، سوم مردادماه در سن ۸۶ سالگی در شهر واشنگتن درگذشت.

پروژه تاریخ شفاهی ایران، میراث پراهمیتی است که لاجوردی با گردآوردی افراد و اطلاعات ارزشمند، به‌عنوان یکی از منابع مهم تاریخ معاصر ایران از خود بر جای گذاشته است.

لاجوردی دانش‌آموخته رشته اقتصاد در دانشگاه هاروارد بود و پس از انقلاب سال ۵۷، پروژه تاریخ شفاهی ایران را بنیان گذاشت. این پروژه مصاحبه با ده‌ها شخصیت تاریخی ایران را دربرمی‌گیرد که در قرن چهاردهم هجری شمسی تا سال ۱۳۶۰ در رویدادهای سیاسی ایران نقش ایفا کردند، از جمله این افراد می‌توان به شاپور بختیار، علی امینی و جعفر شریف امامی، مظفر بقایی، کریم سنجابی و ناصر قشقایی اشاره داشت.

او در نوجوانی به نیویورک رفت و کارشناسی خود را در دانشگاه ییل، کارشناسی ارشد در دانشگاه هاروارد در رشته MBA و دکترای اقتصاد خود را در دانشگاه آکسفورد گرفت و در سال 1342 بعد از اتمام تحصیلات به ایران بازگشت تا در پیشه خانوادگی خود به‌ عنوان یکی از مدیران «گروه صنعتی بهشهر» مشغول به کار شود.

او در سال 1348 با مشارکت اعضای هیئت علمی دانشکده بازرگانی دانشگاه هاروارد، مرکز ایرانی «مطالعات مدیریت در تهران» را راه‌اندازی کرد و تا سال 1357 و آغاز انقلاب اسلامی در ایران در همان مرکز مشغول به تدریس درس سیاست‌گذاری عمومی بود.

پروژه تاریخ شفاهی ایران، پس از بازگشت او به آمریکا در سال 1359، به پیشنهاد یکی از اساتید دانشگاه هاروارد آغاز شد و بعد از نوشتن طرح اولیه آن در سال 1360 به صورت اجرایی در مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد شروع به کار کرد.

لاجوردی با اعضای تیمش با 134 شخص در تاریخ معاصر ایران که ناظر یا بازیگر در رویدادهای تاریخی بین سال‌های 1299تا 1360 بودند مصاحبه کرد، انجام این پروژه نزدیک به 10 سال به طول انجامید.

از جمله افرادی که در این مصاحبه‌ها حضور داشتند می‌توان به شاپور بختیار، آخرین نخست‌وزیر دوره پهلوی، امیر تیمور کلالی، رئیس ایل تیموری، نماینده مجلس شورای ملی، وزیر کشور و سرپرست شهربانی کل کشور در زمان دولت ملی مصدق، علی امینی و جعفر شریف امامی دو دیگر نخست‌وزیر ایران در دوره پهلوی، کریم سنجابی، رهبر جبهه ملی ایران و وزیر خارجه دولت موقت، علی امینی، وزیر دارایی و نخست‌وزیر سال 1340 الی 1342 و بسیاری از چهره‌های تأثیر گذار دیگر اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha