آغاز پنجمین انتخابات پارلمانی عراق
کد خبر: 4003543
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰

آغاز پنجمین انتخابات پارلمانی عراق

پنجمین انتخابات پارلمانی عراق از زمان سرنگونی رژیم صدام در این کشور از صبح امروز آغاز شد و مقامات این کشور در اولین دقایق گشوده شدن درهای مراکز رأی‌گیری، رأی خود را در صندوق انداختند.

به گزارش ایکنا به نقل از موازین نیوز، مراکز اخذ رأی برای پنجمین انتخابات پارلمانی عراق در سراسر این کشور از زمان سقوط رژیم صدام تاکنون از ساعت هفت صبح امروز به روی رأی دهندگان گشوده شد.

 24 میلیون نفر از مردم عراق واجد شرایط رأی‌دهی هستند که قرار است از بین 3 هزار 243 نامزد  از جمله 981  زن  در 83 حوزه انتخابیه، ۳۲۹ نفر را به عنوان اعضای پارلمان جدید کشورشان انتخاب کنند. 

۲۱ ائتلاف سیاسی و۱۶۷ حزب که ۵۸ حزب در قالب ائتلاف‌ها حضور دارند در این انتخابات مشارکت دارند.

مرحله نخست انتخابات عراق، برای گروه‌های خاص شامل نیروهای امنیتی، آوارگان و زندانیان عراقی روز جمعه هشتم اکتبر برگزار شد که بر اساس اعلام رسانه‌های عراقی میزان مشارکت در آن به 69 درصد رسید.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق اولین کسی بود که امروز رأی خود را در صندوق انداخت و پس از آن همه ملت عراق را به حضور گسترده در انتخابات دعوت کرد.

او خطاب به عراقی‌ها گفت: آرای شما ارزشمند است فرصت تغییر را از دست ندهید.

الکاظمی پس از آن در توییتر نوشت: رأی تو آینده توست. امروز نخستین کسی بودم که در انتخابات شرکت کردم. انتخاباتی که به ملتمان وعده داده بودیم و به آن وفا کردیم... ای ملت عزیز از زن و مرد و پیر و جوان در انتخابات شرکت کنید و آینده خود را با دستانتان رقم بزنید.

عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی و رئیس ائتلاف قوی الدوله الوطنیه عراق نیز امروز پس از انداختن رأی خود در صندوق گفت: امروز روزی سرنوشت‌ساز در تاریخ جدید عراق است و مشارکت گسترده در انتخابات پیروزی برای حقوق ملت است.
او افزود: ما بر آزادی بیان و مجبور نشدن هیچ طرفی برای رای دهی به نفع هیچ فرد یا طرفی تاکید می‌کنیم. این فرصتی برای ایجاد تغییر و پاسخ به ندای مرجعیت عالیقدر دینی است.

تا این لحظه مقتدی الصدر رهبران جریان صدر، برهم صالح، رئیس جمهور عراق و مقامات منطقه کردستان عراق نیز رأی خود را به صندوق انداخته‌اند.

شیخ الخزعلی، دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق نیز پس از انداختن رأی خود در صندوق گفت: پیام ما به کمیساریای عالی انتخابات ضرورت اجرای همه ابزارها برای اطمینان بخش به همگان است.
او افزود: ملت عراق با بحران سیاسی روبه رو نیست بلکه مشکلات اقتصادی دارد.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر سابق و نوری المالکی، نخست‌وزیر اسبق و رئیس ائتلاف دوله القانون هم رأی خود را به صندوق انداختند.

شیخ عبدالمهدی الکربلایی، نماینده آیت‌الله سیستانی مرجع عالیقدر دینی عراق نیز در انتخابات حضور یافت.

انتهای پیام
captcha